درمان سریع گرفتگی بینی در خانه

تیم تحریریهتیم تحریریه
2,149 بازدید
درمان سریع گرفتگی بینی در خانه

درمان سریع گرفتگی بینی در خانه
احتقان بینی یک بیماری بسیار شایع است. در حقیقت، بیشتر افراد گهگاهی دچار گرفتگی بینی می شوند. اگرچه آزار دهنده است، اما بندرت جدی است. احتقان بینی هنگامی که رگ های خونی داخل بینی ملتهب شوند و بافت بینی متورم شود، ایجاد می شود. تخلیه بیش از حد مخاط  نیز ممکن است با گرفتگی بینی همراه باشد.
گرفتگی بینی می تواند به افراد احساس بدی بدهد. خوشبختانه درمان های زیادی اعم از داروهای گیاهی برای رفع گرفتگی بینی وجود دارد.

زمانی که شما احتقان بینی دارید در داخل سر چه اتفاقی می افتد ؟

درمان سریع گرفتگی بینی در خانه

بینی دارای شبکه گسترده ای از رگ های خونی با دریچه هایی است که باز و بسته می شوند.هنگامی که بینی توسط هر ماده محرکی تحریک شود، سیستم عصبی نیز تحریک می شود و باعث باز شدن دریچه ها می گردد که منجر به ورود بیشتر خون به بینی می شود. این باعث تورم در قسمت بینی شما می گردد و همین امر تنفس را دشوار می کند.

علل گرفتگی بینی:

در بسیاری از موارد، احتقان بینی فقط یک مشکل موقتی است. بنابراین چه عواملی باعث می شود تا این احساس ایجاد شود؟ برخی از شرایط زیر می تواند به گرفتگی بینی منجر شود:

۱- عفونت های ویروس:

سرماخوردگی به دلیل عفونت ویروسی، یکی از شایع ترین علل گرفتگی بینی است. ویروس های مختلفی وجود دارد که می توانند باعث سرماخوردگی شوند، که شایع ترین آنها رینوویروس است. علاوه بر گرفتگی بینی، در اثر سرماخوردگی ممکن است عطسه، گلودرد و سرفه ایجاد شود.

درمان سریع گرفتگی بینی در خانه
علل گرفتگی بینی

۲- رینیت آلرژیک:

رینیت آلرژیک بسیار شایع است. براساس اعلام کالج آلرژی، آسم و ایمنی در آمریکا، ۴۰ تا ۶۰ میلیون نفر در ایالات متحده آمریکا این بیماری را دارند. رینیت آلرژیک هنگامی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن نسبت به ماده ای که معمولاً مضر نیست، بیش از حد واکنش نشان می دهد. محرک های رایج رینیت آلرژیک عبارتند از گرد و غبار و موی حیوانات خانگی. علائم این علائم ممکن است علاوه برگرفتگی  بینی، عطسه، آبریزش بینی وخارش چشم داشته باشد. هنوز مشخص نیست که چرا برخی از افراد به رینیت آلرژیک مبتلا می شوند، اما داشتن سابقه خانوادگی آلرژی یک عامل موثر در ایجاد آن است.

۳- رینیت شغلی:

رینیت شغلی شبیه به رینیت آلرژیک است. این بیماری زمانی ایجاد می شود که شخصی در محیط کار خود نسبت به ماده ای واکنش نشان دهد. علائم این بیماری ممکن است شامل بینی گرفته، خارش چشم و سرفه باشد. افرادی که در اطراف مواد شیمیایی، گرد و غبار چوب و غلات کار می کنند ممکن است در معرض خطر ابتلا به رینیت شغلی قرار بگیرند.

درمان سریع گرفتگی بینی در خانه
علل گرفتگی بینی

۴- رینیت بارداری:

حاملگی قسمت های زیادی از بدن را تحت تأثیر قرار می دهد و این شامل بینی نیز می شود. در دوران بارداری، هورمون هایی از جمله پروژسترون و استروژن افزایش می یابد. افزایش هورمون ها به همراه افزایش جریان خون می تواند باعث تورم غشاهای مخاطی در داخل بینی شود. علائم این بیماری ممکن است شامل گرفتگی بینی و عطسه باشد. رینیت حاملگی در هر زمان و در دوران بارداری ممکن است رخ دهد. علائم معمولاً اندکی پس از زایمان از بین می روند.

۵- رینیت آتروفیک:

رینیت آتروفیک هنگام نازک شدن و سخت شدن غشاهای مخاطی داخل بینی ایجاد می شود. بافت های نازک باعث رشد باکتری ها شده و منجر به عفونت می شوند. این بیماری بیشتر در افرادی که چندین عمل جراحی بینی داشته اند شایع است.

چه زمانی که به دکتر مراجعه کنید:

گرفتگی بینی ممکن است با علائم دیگری مانند عطسه و آبریزش بینی نیزهمراه باشد. احتقان بینی نیز در برخی از افراد می تواند منجر به سردرد شود. اگرچه این امر می تواند ناراحت کننده باشد، اما یک بینی گرفته  در بیشتر موارد چیزی نیست که نگران آن باشید. مدت زمان لازم برای بهبود علائم ممکن است به علت آن بستگی داشته باشد اما بیشتر افراد در طی ۱۰ روز از سرماخوردگی بهبود می یابند. اگر علائم بیش از ۱۰ روز ادامه یابد، باید به پزشک مراجعه کرد. عوارض احتقان بینی بسته به علت ممکن است ایجاد شود. اگر گرفتگی بینی ناشی از عفونت ویروسی باشد، عوارض احتمالی آن شامل عفونت گوش، برونشیت و سینوزیت است. علائم  جدی تر آن مخاط سبز که از بینی تخلیه می شود، درد صورت، درد در گوش، سردرد، تب، سرفه، تنگی قفسه سینه است. افرادی که دچار هر یک از علائم فوق هستند لازم است به دکتر برای بررسی عفونت باکتریایی یا هر گونه عوارض دیگر مراجعه نمایند.

درمان سریع گرفتگی بینی در خانه
چه زمانی برای گرفتگی بینی به دکتر مراجعه کنیم؟

از آنجا که عفونت های سینوسی، سرماخوردگی و آلرژی فقط باعث احتقان بینی نمی شود و غالباً با تعدادی از علائم دیگر همراه است، ممکن است برای پایان دادن به آن، به مصرف یک یا چند دارو فکر کنید. با این وجود، دو برابر یا سه برابرکردن مقدار انواع داروها، خطرناک است و آنها می توانند شما را بدتر کند و همچنین ممکن است وابستگی به این داروها را ایجاد کند.
اگر بیش از سه تا پنج روز از داروهای ضد احتقان استفاده می کنید، ممکن است باعث تورم برگشتی در قسمت های بینی خود شوید که می تواند منجر به دوره بد شود. تورم معکوس باعث می شود که بیشتر دارو را مصرف کنید.

رطوبت را با مرطوب کننده یا بخارساز به هوا اضافه کنید:

مبارزه با سرماخوردگی یا آنفولانزا می تواند احساس خشکی و کم آبی بدن را به شما منتقل کند، بنابراین بسیاری از افراد برای تسکین سینوس های احتقانی به رطوبت سازها یا دستگاه های بخار ساز متوسل می شوند. رطوبت سازها با افزودن رطوبت به هوا در شکسته شدن احتقان کمک می کنند و این به نازک شدن مخاط در بینی شما منجر می شود. بخار سرد نیز به همان اندازه موثر هستند، بهتر است از این مدل دستگاه ها برای جلوگیری از سوختگی تصادفی در کودکان استفاده شود. همچنین برای جلوگیری از رشد باکتری ها و ویروس ها، حتما مرطوب کننده خود را تمیز نگه دارید.

درمان سریع گرفتگی بینی در خانه
درمان گرفتگی بینی با بخار

شستشو با یک نتی پاپ و محلول آب و نمک:

این دستگاه قوری شکل قرن ها است که توسط پزشکان یوگا و آیورودا در هند استفاده می شود، در واقع روشی ملایم و مؤثر برای پاک کردن معابر بینی از مخاط و حساسیت ها است. امتحان کردن هر روشی که آب نمک را به بینی منتقل کند، راه خوبی برای شروع تسکین گرفتگی است. برای استفاده از این درمان طبیعی، پر کردن نتی پاپ با محلول ساخته شده از آب گرم و نمک، و سپس از طریق لوله ی خروجی آن را به یک سوراخ بینی هدایت می کنید در حالی که شما سر خود را به طرف دیگر کج می کنید، اجازه می دهید شستشو کامل شود.

درمان سریع گرفتگی بینی در خانه
درمان گرفتگی بینی با نتی پاپ

آبرسانی با مایعات گرم:

بسیاری از افراد با نوشیدن مایعات، به ویژه مایعات گرم به تسکین بینی چرکی کمک می کنند. گرچه قطعاً آبرسانی بسیار مهم است به ویژه هنگامی که احساس خوبی ندارید.تأثیر مایعات گرم بر احتقان را می توان بیشتر از تأثیر دارو دانست. محققان گروهی از مبتلایان به علائم سرماخوردگی و آنفولانزا را تقسیم کرده و به نیمی از آن ها نوشیدنی در دمای اتاق و به نیمی دیگر نوشیدنی گرم دادند، دریافتند که در هر دو گروه بهبود قابل اندازه گیری وجود ندارد. اما جالب اینجاست که گروهی که نوشیدنی گرم را نوشیدند، از تسکین بیشتر علائم خبر دادند. محققان همچنین حدس می زنند که طعم نوشیدنی گرم نیز به پاسخ مطلوب کمک می کند.

درمان سریع گرفتگی بینی در خانه
درمان گرفتگی بینی با مایعات گرم

اگر می خواهید که احتقان خود را کم کنید، چای های گرم مانند چای سبز، سوپ های گرم مانند رشته فرنگی مرغ یا یک لیوان آب گرم را با عسل و مقداری لیمو امتحان کنید. اینها بطور سنتی در بسیاری از فرهنگ ها مورد استفاده قرار گرفته است، و بی خطر هستند، اما شواهد تحقیقات محدودی در استفاده از آنها به خصوص برای احتقان بینی وجود دارد.

سیستم ایمنی بدن خود را با ویتامین ها و گیاهان تقویت کنید:

آیا ویتامین C نیز می تواند به درمان احتقان کمک کند؟ در برخی مطالعات ویتامین C به منظور کاهش مدت زمان سرماخوردگی و کاهش شدت علائم نشان داده شده است، بنابراین اگر با احتقان سرماخوردگی سر و کار دارید، افزودن ویتامین C به تغذیه، ممکن است به شما کمک کند سریعتربهبود یابید. اما اگر احتقان شما به آلرژی مربوط باشد، ویتامین C کمکی نمی کند.

درمان سریع گرفتگی بینی در خانه
درمان گرفتگی بینی با ویتامین ث

کمپرس گرم یا سرد را روی سینوس های احتقانی قرار دهید:

یکی دیگر از درمانهای طبیعی معمول برای احتقان، استفاده از بسته های گرم یا سرد در سراسر پل بینی شما است. اگرچه مطمئناً این یک فعالیت آرامش بخش است، اما در دراز مدت نباید انجام شود.
اگر به دنبال تسکین سریع و ساده احتقان هستید، می توانید یک بسته گرم یا سرد را با استفاده از وسایلی که در خانه دارید تهیه کنید: برای یک بسته سرد آماده، یک کیسه نخود فرنگی یا سایر سبزیجات یخ زده را از فریزر خود بیرون آورید، آن را در یک حوله بپیچانید و را روی صورت خود بکشید. برای بسته داغ، یک دستمال مرطوب را تقریباً یک دقیقه در مایکروویو گرم کنید. قبل از قرار دادن آن روی صورت خود، حتماً بررسی کنید که خیلی گرم نباشد.

درمان سریع گرفتگی بینی در خانه
درمان گرفتگی بینی با کمپرس سرد و گرم

شب خود را تجدید قوا کنید تا سینوس ها باز شوند:

همانطور که هر کسی که درگیر گرفتگی بینی است می تواند گواهی دهد، احتقان اغلب در شب بدتر است. این می تواند یک دوره بد ایجاد کند زیرا شما برای رفع سرماخوردگی یا آنفولانزا به استراحت زیادی احتیاج دارید، اما گرفتی بینی درشب می تواند خوابیدن را دشوار کند. راه حل این است که به بدن کمک کنید تا در زمان خواب تا حد ممکن بدون احتقان بماند. یک یا دو بالش اضافی را زیر سر خود قرار دهید، زیرا این کار به تخلیه سینوس های شما کمک می کند. اطمینان حاصل کنید که آب و هوای اتاق خواب شما مرطوب است و در حین خواب مرطوب کننده را اجرا کنید تا بیشتر مخاط در بینی شما نازک شود. برای یک درمان طبیعی دیگر، نوارهای تنفسی بینی را امتحان کنید، طرفین بینی را بلند کنید تا به باز شدن معابر بینی کمک کنید.اگرچه احتقان بینی به طور کلی به خودی خود فروکش می کند، اما احتقان که بیش از ۷ تا ۱۰ روز ادامه داشته باشد، نیاز به مراجعه به پزشک را دارد یک عفونت ویروسی معمولاً ظرف مدت یک هفته به خودی خود از بین می رود، اما عفونتی که بیشتر طول بکشد، اغلب باکتریایی است و ممکن است به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشد.” اگر علائم دیگری مانند تب زیاد، خونریزی یک طرفه بینی، خس خس سینه یا تنگی نفس یا درد مداوم در صورت یا دندان را تجربه می کنید، سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

درمان سریع گرفتگی بینی در خانه:

۱- درمان سریع گرفتگی بینی در خانه با خوردن یا استنشاق بخار سیر:

اعتقاد بر این است هر دو خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی سیراست که آن را مفید در درمان بیماری می کند. تحقیقات نشان داده است افرادی که در طول فصل سرما به مدت ۱۲ هفته مکمل سیر مصرف کرده اند، نسبت به افرادی که مکمل سیر مصرف نکرده اند کمتر دچار سرماخوردگی شدند.
کسانی که علاقه ای به طعم تند و بوی سیرخام ندارند، سیر را با سبزیجات یا ماکارونی امتحان کنند. همچنین می توانید مقداری بخار سیررا تنفس کنید برای این کار چند حبه سیر را خرد کنید و آنها را در یک قابلمه کوچک به همراه یک فنجان آب قرار دهید، تا زمانی که بخار شود گرم کنید و سپس با دقت بخار سیر را استنشاق کنید.

درمان سریع گرفتگی بینی در خانه
درمان گرفتگی بینی با سیر

۲- درمان سریع گرفتگی بینی در خانه با روغن اکالیپتوس:

چند روش درمانی گیاهی، به ویژه روغن منتول و اکالیپتوس، همچنین می تواند به گرفتگی بینی کمک کند. منتول، مشتق شده از روغن نعناع، می تواند در تنفس راحت کمک کند. منتول در واقع تراکم را کاهش نمی دهد در عوض، گیرنده های عصبی در بینی را تحریک می کند و این باعث می شود بینی احساس کند هوای بیشتری از آن عبور می کند و این اغلب به عنوان هوای سرد تلقی می شود. اما تأثیر واقعی بر احتقان یا میزان حرکت هوا از طریق بینی ندارد. طبق سایت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مریلند، روغن اوکالیپتوس ممکن است بعنوان یک ماده آرامش بخش برای رفع گرفتگی بینی عمل کند. برای یک روش آرامش بخش جهت بهبود احتقان قفسه سینه، بخار روغن اکالیپتوس را امتحان کنید: چند قطره روغن اکالیپتوس درون یک کاسه آب گرم اضافه کنید. یک حوله را روی سر و اطراف کاسه بکشید، حدود ۱۰ دقیقه در بخار تنفس کنید.

درمان سریع گرفتگی بینی در خانه
درمان گرفتگی بینی با اکالیپتوس

۳- درمان سریع گرفتگی بینی در خانه با چای بابونه:

در هنگام گرفتگی بینی، چای بابونه ممکن است شما را هیدراته کند، اما هیچ مدرک علمی وجود ندارد که این گیاه در کاهش علائم شما کمک کند. بینی و سرفه پر از خلط می تواند از ویژگی های سرماخوردگی یا سایر مشکلات پزشکی باشد. برای درمان هرگونه شرایط پزشکی با پزشک خود مشورت کنید. بابونه ممکن است به کاهش التهاب و اسپاسم عضلات وخواب کمک کند و به بهبودی سریعتر زخم ها نیز کمک می کند. همچنین ممکن است دارای خواص ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد ویروسی باشد. مطالعات انسانی برای اثبات هر یک از این ادعاها بسیار محدود است. در حالی که هیچ مدرکی مبنی بر اینکه چای بابونه به بینی شما و سرفه شما کمک خواهد کرد، وجود ندارد، اما مقادیر متوسط چای احتمالاً برای بیشتر افراد بی خطر است. بسیاری از مایعات بدون کافئین می توانند برای کمک به از بین بردن باکتری ها ازبدن شما مفید باشند، همچنین مصرف عصاره بابونه ممکن است شما را آرام کند.

درمان سریع گرفتگی بینی در خانه
درمان گرفتگی بینی با بابونه
درمان سریع گرفتگی بینی در خانه
پرداخت درب منزل

۴- درمان سریع گرفتگی بینی در خانه با زنجبیل:

زنجبیل قرنهاست که برای درمان انواع بیماری ها، از ناراحتی دستگاه گوارش گرفته تا مشکلات سینوس استفاده می شود. مشکلات سینوس اغلب با سرماخوردگی اتفاق می افتد و می تواند شما را با بینی پر شده و تورم در اطراف چشم و درد در صورت و سر شما رها کند. مشکلات سینوس همچنین می تواند نتیجه آلرژی، باکتری و عفونت های قارچی باشد. نوشیدن یک فنجان گرم چای زنجبیل ارگانیک ممکن است به کاهش فشار و درد مشکلات سینوس کمک کند. همین چای را می توان در کمپرس برای روی صورت جهت کاهش علائم سینوس استفاده کرد.

درمان سریع گرفتگی بینی در خانه
درمان گرفتگی بینی با زنجبیل
درمان سریع گرفتگی بینی در خانه
پرداخت درب منزل

درمان سریع گرفتگی بینی در خانه

نکته مهم:

بیشترین میزان تأثیرگذاری گیاهان دارویی متعلق به عصاره‌های خالص گیاهان دارویی است و بعدازآن می‌توان به مکمل‌هایی نظیر کپسول‌ها اشاره کرد. کمترین میزان اثرگذاری هم متعلق به عرق و چای و دم‌نوش است.
امیدوارم که اطلاعات خوب و مفیدی در اختیار شما قرار داده باشیم با نظر دهی و امتیازدهی مارو از کیفیت مطالب آگاه نمایید. برای دریافت اطلاعات بیشتر به سایت فروشگاه محصولات ارگانیک آشا مراجعه نمایید و برای کسب اطلاعات در مورد محصولات ارگانیک می‌توانید با شماره  09120038341 مشاور فروشگاه ارگانیک آشا تماس بگیرید یا از طریق تلگرام، اینستاگرام با ما در ارتباط باشید.

فروشگاه محصولات ارگانیگ
فروشگاه محصولات ارگانیگ
محصولات ارگانیک
فروشگاه محصولات ارگانیگ

منابع اطلاعات:
کتاب‌ها و مقالات گیاهان دارویی
فروشگاه محصولات ارگانیک آشا
موسسه کار آفرینی دکتر زرقانی

درمان سریع گرفتگی بینی در خانه

دسته بندی گرفتگی بینی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت
Cresta Help Chat
Send via WhatsApp