درمان تب ویروسی در خانه

تیم تحریریهتیم تحریریه
498 بازدید
درمان تب ویروسی در خانه

درمان تب ویروسی در خانه
تب ویروسی تبی است که در اثر عفونت ویروسی اتفاق می افتد. ویروس ها میکروب های ریزی هستند که به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می شوند. هنگامی که به یک بیماری ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا مبتلا می شوید، سیستم ایمنی بدن واکنش نشان می دهد. بخشی از این پاسخ اغلب شامل بالا بردن درجه حرارت بدن می شود تا بدن را در برابر ویروس و میکروب های دیگر مقاوم کند. دمای بدن معمولی بیشتر افراد در حدود ۹۸.۶ درجه فارنهایت (۳۷ درجه سانتیگراد) است. دمای بالاتر از آن حتی ۱ درجه بیشتر، تب محسوب می شود. برخلاف عفونت های باکتریایی، بیماری های ویروسی به آنتی بیوتیک ها پاسخ نمی دهند. درعوض، خیلی ساده باید دوره خود را طی کنند. بسته به نوع عفونت، این ممکن است ازچند روز تا یک هفته یا بیشتر طول بکشد. در حالی که ویروس مسیر خود را طی می کند، چندین کار وجود دارد که می توانید برای مدیریت علائم خود انجام دهید که در ادامه آن ها را بیان می کنیم.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

تب معمولاً چیزی نیست که نگران آن باشید. اما هنگامی که شدت داشته باشد، می تواند سلامتی را در معرض خطر قرار دهند. تب در بزرگسالان و کودکان متفاوت است.

۱- زمان مراجعه به پزشک برای تب در کودکان:

تب بالا می تواند برای کودک خردسال خطرناک تر از بزرگسال باشد. در موارد زیر، باید به پزشک مراجعه کنید:
-کودکان در سنین ۰ تا ۳ ماه: دمای ۱۰۰.۴ درجه فارنهایت (۳۸ درجه سانتیگراد) یا بالاتر تب محسوب می شود.
-کودکان در سنین ۳ تا ۶ ماهگی: دمای رکتال بالای ۱۰۲ درجه فارنهایت (۳۹ درجه سانتیگراد) است و تحریک پذیر یا خواب آلود هستند.
-کودکان در سنین ۶ تا ۲۴ ماه: دمای رکتال بالای ۱۰۲ درجه فارنهایت (۳۹ درجه سانتیگراد) است که بیشتر از یک روز ادامه دارد. اگر علائم دیگری مانند مشکلات پوستی سرفه یا اسهال وجود داشته باشد، لازم است، زودتر تماس بگیرید.

درمان تب ویروسی در خانه
تب در کودکان در سنین مختلف

-در مورد کودکان ۲سال و بالاتر، در صورت وجود تب که به طور مکرر از ۱۰۴ درجه فارنهایت (۴۰ درجه سانتیگراد) بالا می رود، با پزشک تماس بگیرید. همچنین اگر فرزند شما علائم زیر را دارد، از مشاوره پزشکی کمک بخواهید:
– تب بیش از سه روز طول می کشد.
– تب به دارو پاسخ نمی دهد.
– آنها ارتباط چشمی با شما را حفظ نمی کنند.

۲- زمان مراجعه به پزشک برای تب دربزرگسالان:

تب برخی اوقات می تواند برای بزرگسالان خطرناک باشد. برای تبی که ۱۰۳ درجه فارنهایت (۳۹ درجه سانتیگراد) یا بالاتر است و پاسخی به دارو نمی دهد یا بیش از سه روز طول می کشد، باید به پزشک مراجعه کنید. اگر تب همراه با علائم زیر بود نیز باید به پزشک مراجعه نمود :
– سردرد شدید
– حساسیت به نور روشن
– گرفتگی گردن

درمان تب ویروسی در خانه
زمان مراجعه به دکتر برای تب

– استفراغ مکرر
– مشکلات تنفسی
– درد قفسه سینه یا شکم
– تشنج

درمان تب ویروسی در خانه
زمان مراجعه به پزشک برای تب

درمان تب ویروسی:

۱- مایعات بنوشید:

تب ویروسی باعث می شود بدن شما بسیار گرم تر از حد معمول باشد. این باعث می شود بدن شما برای خنک شدن عرق کند که این منجر به از دست دادن مایعات بدن می شود.
هنگامی که تب ویروسی دارید برای جایگزینی مایعات از دست رفته سعی کنید تا حد ممکن مایعات بنوشید. هنگامی که تب دارید، روزانه ۸ یا ۱۲ لیوان آب بنوشید تا به مقدار کافی ادرار کمرنگ شود. یک نوشیدنی ورزشی نیز می تواند کمک کننده باشد. این نه تنها مایعات از دست رفته در برابر کم آبی بدن را جایگزین می کند بلکه باعث از بین رفتن مواد معدنی نیز می شود.
لازم نیست فقط آب باشد. هر یک از موارد زیر می تواند هیدراتاسیون را فراهم کند:
آب میوه، نوشیدنی های ورزشی، آبگوشت، سوپ ها، چای بدون کافئین

درمان تب ویروسی در خانه
درمان تب با نوشیدن مایعات

۲- زیاد استراحت کنید:

تب ویروسی نشانه این است که بدن شما برای مقابله با عفونت بسیار تلاش می کند. برای خودتان تا حدی که ممکن است زمان استراحت در نظر بگیرید. حتی اگر نمی توانید روز را در رختخواب بگذرانید، سعی کنید تا حد ممکن از فعالیت بدنی خودداری کنید. برای هر شب هشت تا نه ساعت یا بیشتر بخوابید. همچنین بهتر است روال ورزش خود را متوقت کنید. ورزش کردن خود می تواند درجه حرارت شما را بیشتر کند.

درمان تب ویروسی در خانه
درمان تب با استراحت

۳- داروهای کاهنده تب:

کاهنده تب بیش از حد (OTC) ساده ترین راه برای مدیریت تب است. علاوه بر کاهش موقتی تب، به شما کمک می کنند کمتر احساس ناراحتی کنید. فقط اطمینان حاصل کنید که استراحت زیادی داشته باشید، حتی چند ساعت بعد از مصرف داروی OTC استراحت کنید. کاهش دهنده تب OTC شامل موارد زیر است:
استامینوفن (تیلنول ، تایلنول کودکان)
آسپرین
ناپروکسن (Aleve)
قبل از مراجعه به کاهش دهنده تب OTC، این اطلاعات ایمنی را در خاطر داشته باشید:
آسپرین را به کودکان ندهید. این می تواند خطر ابتلا به سندرم ریه را افزایش دهد، یک بیماری نادر است اما بسیار جدی است.
بیشتر از آنچه که توسط سازنده توصیه شده است، استفاده نکنید. انجام این کار می تواند منجر به خونریزی معده، آسیب کبدی یا مشکلات کلیوی شود.
زمان مصرف داروی OTC را کوتاه کنید تا مطمئن شوید که در مدت زمان ۲۴ ساعته زیاد مصرف نمی کنید.

۴- بدن خود را خنک کنید:

بدن خود را خنک کنید، مطمئن شوید که بیش از حد این کار را نمی کنید. اگر لرزیدید، فوراً متوقف کنید. لرزیدن می تواند باعث افزایش تب شما شود.
کارهایی که می توانید برای خنک کردن با خیال راحت انجام دهید شامل موارد زیر است:

درمان تب ویروسی در خانه
درمان تب با خنک کردن بدن

-در حمام آب ولرم بنشینید که هنگام تب احساس خنکی خواهید کرد. (آب سرد در واقع باعث گرم شدن بدن به جای خنک شدن می شود.)
– وقتی استحمام نمی کنید، دستمال مرطوب را روی پیشانی و پشت گردن قرار دهید.
– لباس خواب سبک بپوشید.
-هنگام لرز سعی کنید از استفاده بیش از حد پتو خودداری کنید.
-مقدار زیادی آب با دمای اتاق بنوشید.
– استفاده از یک فن برای حفظ گردش هوا.

۵- جوراب خود را خیس کنید:

درمان جوراب مرطوب، یک درمان خانگی محبوب برای پایین آوردن تب است. ابتدا پاهای خود را در آب گرم بگذارید. سپس جفت نازک جوراب نخی را در آب سرد خیس کنید، قبل از رفتن به رختخواب آنها را بپوشید. این روش با کشیدن خون به سمت پاها، باعث تسکین تب می شود و گردش خون را به طور چشمگیری افزایش می دهد.

داروهای گیاهی را امتحان کنید:

افراد گاهی اوقات داروهای گیاهی را برای درمان تب امتحان می کنند. به خاطر داشته باشید که این مکمل ها باعث بهبود تب در حیوانات می شوند. هیچ مدرک موثقی مبنی بر فعالیت آنها در انسان وجود ندارد. امنیت آنها در کودکان نیز غالباً نامشخص یا ناشناخته است. بهتر است ازاستفاده از این روش های درمانی درکودکان جلوگیری شود. توجه به این نکته نیز ضروری است که سازمان غذا و دارو بر روی کیفیت مکمل ها مانند داروها نظارت نمی کند. قبل از امتحان مکمل با پزشک خود مشورت کنید و دستورالعمل سازنده را دنبال کنید.

۱- درمان تب ویروسی در خانه با اقاقیا ( مورینگا):

مورینگا یک گیاه گرمسیری است که دارای انواع فواید غذایی و دارویی است. تقریباً تمام قسمت های گیاه حاوی ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و مواد ضد باکتریایی هستند. یک منبع معتبر از مطالعه در سال ۲۰۱۴ نشان داد که پوست مورینگا تب در خرگوش ها را کاهش می دهد. تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود چگونه این گیاه می تواند تب در انسان را کاهش دهد. برخی تحقیقات نشان می دهد که ممکن است بر روی کبد اثر کمتری نسبت به داروهای دیگر مانند استامینوفن داشته باشد.

درمان تب ویروسی در خانه
درمان تب با اقاقیا

مورینگا استفاده نکنید اگر:
باردار هستند.
داروهایی مصرف می کنید که بسترهای سیتوکروم P450 هستند، مانند لوواستاتین (آلتوپرو)، فکسوفنادین (Allegra) یا کتوکونازول
در یک مورد گزارش، مصرف برگ مورینگا منجر به یک بیماری نادر پوست و غشاهای مخاطی به نام سندرم استیونز-جانسون (SJS) می شود. این نشان می دهد افراد در معرض خطر ابتلا به SJS باید از استفاده مورینگا خودداری کنند. با این حال، این اولین مورد گزارش شده بود و واکنش آن باید بسیار نادر تلقی شود.

۲- درمان تب ویروسی در خانه با ریشه کودزو(تیریشه):

ریشه کودزو گیاهی است که در طب سنتی چینی مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده دارای خاصیت ضد التهابی است و ممکن است به کاهش درد کمک کند. یک تحقیق در سال ۲۰۱۲ همچنین نشان می دهد که تب در موش ها را کاهش می دهد، اما برای ارزیابی صحیح این امر نیاز به مطالعات انسانی است.

درمان تب ویروسی در خانه
درمان تب با ریشه گیاه کودزو

از ریشه کودز استفاده نکنید اگر :
تاموکسیفن می خورید .
دارای سرطان حساس به هورمون، مانند سرطان پستان مثبت ER هستید.
متوترکسات (رسوو) مصرف می کنید.
اگر داروهای دیابت مصرف می کنید، قبل ازاستفاده از ریشه کودوزو با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است منجر به کاهش قند خون شود و نیاز به تغییر در دارو دارد.

۳- درمان تب ویروسی در خانه با چای بومادران:

یک فنجان چای بومادران دم کنید. این گیاه منافذ پوست بدن شما را باز می کند و تعریق را که گفته می شود تب را به سمت انتهای خود سوق می دهد، ایجاد می کند. یک قاشق غذاخوری از گیاه را به مدت ۱۰ دقیقه در یک فنجان آب تازه بریزید، بگذارید خنک شود. یک یا دو فنجان بنوشید تا زمانی که شروع به عرق کردن کنید.

درمان تب ویروسی در خانه
درمان تب با بومادران

۴- درمان تب ویروسی در خانه با گیاه آقطی سیاه:

یکی دیگر از گیاهان دارویی، گیاه آقطی سیاه است که به شما کمک می کند تا عرق کنید. و به نظر می رسد برای سایر مشکلات مرتبط با آنفولانزا و سرماخوردگی، مانند تولید بیش از حد خلط، مفید باشد. برای تهیه چای گیاه آقطی سیاه دو قاشق مرباخوری از گیاه را در یک فنجان آب جوش مخلوط کنید و بگذارید ۱۵ دقیقه دم بکشد.استفاده کنید تا زمانی که تب ادامه دارد، سه بار در روزآن را بنوشید.

درمان تب ویروسی در خانه
درمان تب با گیاه آقطی سیاه

۵- درمان تب ویروسی در خانه با زنجبیل:

یک فنجان چای زنجبیل ارگانیک داغ بنوشید، که این باعث تعریق نیز می شود. برای تهیه چای، نصف قاشق چایخوری ریشه زنجبیل را در ۱ فنجان آب جوش بریزید، دم کنید، بعد بنوشید.

درمان تب ویروسی در خانه
درمان تب با زنجفیل

۶- درمان تب ویروسی در خانه با فلفل قرمز:

زمانی که تب دارید در غذاهای خود از فلفل قرمز استفاده کنید. یکی از مؤلفه های اصلی آن کپسایسین است عنصری که در فلفل های گرم یافت می شود. آن باعث می شود شما عرق کنید و همچنین خون سریع جریان یابد .

درمان تب ویروسی در خانه
درمان تب با فلفل قرمز

۷- درمان تب ویروسی در خانه با اکیناسه یا سرخارگل:

مطالعات نتایج متفاوتی داشته است. به نظر می رسد که عصاره گیاه سرخارگل (اکیناسه) بر سیستم ایمنی بدن، دفاع بدن در مقابل میکروب ها تأثیر دارد. تحقیقات نشان می دهد تعداد گلبول های سفید خون که با عفونت ها مبارزه می کنند، افزایش می یابد.

درمان تب ویروسی در خانه
درمان تب با سرخارگل

نکته مهم:

بیشترین میزان تأثیرگذاری گیاهان دارویی متعلق به عصاره‌ گیاهان دارویی است و بعدازآن می‌توان به مکمل‌هایی نظیر کپسول‌ها اشاره کرد. کمترین میزان اثرگذاری هم متعلق به عرق و چای و دم‌نوش است.
امیدوارم که اطلاعات خوب و مفیدی در اختیار شما قرار داده باشیم با نظر دهی و امتیازدهی مارو از کیفیت مطالب آگاه نمایید. برای دریافت اطلاعات بیشتر به سایت فروشگاه محصولات ارگانیک آشا مراجعه نمایید و برای کسب اطلاعات در مورد محصولات ارگانیک می‌توانید با شماره  09120038341 مشاور فروشگاه ارگانیک آشا تماس بگیرید یا از طریق تلگرام، اینستاگرام با ما در ارتباط باشید.

فروشگاه محصولات ارگانیگ
فروشگاه محصولات ارگانیگ
محصولات ارگانیک
فروشگاه محصولات ارگانیگ

منابع اطلاعات:
کتاب‌ها و مقالات گیاهان دارویی
فروشگاه محصولات ارگانیک آشا
موسسه کار آفرینی دکتر زرقانی

دسته بندی تب
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت
Cresta Help Chat
Send via WhatsApp