درمان خانگی سرفه با گیاه دارویی

تیم تحریریهتیم تحریریه
559 بازدید
درمان خانگی سرفه با گیاهان دارویی

سرفه چیست؟

درمان خانگی سرفه با گیاه دارویی
سرفه عملی است که به طور ارادی یا غیر ارادی صورت گرفته و باعث تمیز شدن گلو می شود و با حرکت سریع هوا از شش ها به سمت بیرون شناخته می شود. در اغلب اوقات این عارضه نیازی به درمان ندارد زیرا عملی است که خود بدن برای بیرون راندن عوامل بیماری زا و گرد و خاک یا عوامل آلرژی زا انجام می دهد. برای سرفه سه فاز وجود دارد: دم ،افزایش فشار در قفسه سینه و شش ها، خروج انفجاری هوا و صدای سرفه

عامل برخی از سرفه ها :

۱- سرفه ها در برخی از موارد توسط عوامل بیماری زا ایجاد می شوند، در واقع این مکانیسم را عوامل بیماری زا ایجاد می کنند زیرا می خواهند خود را به دیگر میزبانان نیز انتقال دهند. گفته می شود بیشتر سرفه ها توسط ویروس ها ایجاد می شوند و اغلب حاد هستند و  بدن برای پاک کردن گلو از آنها، مکانیسم سرفه را فعال می کند. در بیماری هایی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و… عامل سرفه ویروس ها هستند.
سرفه های زیاد می تواند نشانه یک نوع بیماری در بدن فرد باشد، مانند بیماری سرماخوردگی، اما همه سرفه ها توسط عوامل بیماری زا به وجود نمی آیند .

درمان خانگی سرفه با گیاه دارویی
عوامل بیماری زای ایجاد کننده سرفه

۲- عوامل ایجاد سرفه های مزمن: سرفه های مزمن بر خلاف سرفه های حاد، چندان قوی نیستند ولی مدت زمان زیادی فرد را درگیر می کنند. عوامل ایجاد کننده آنها می تواند سیگار کشیدن، بیماری رفلکس مری، آسم و استفاده از برخی داروها برای درمان دیگر بیماری ها باشد.

درمان خانگی سرفه با گیاه دارویی
عوامل موثر بر سرفه های مزمن

چه زمانی برای درمان سرفه به دکتر مراجعه کنیم ؟

اگر سرفه شما بیشتر از ۳ هفته طول کشید و هیچ پیشرفتی در درمان آن حاصل نشد، بهترین راه، مراجعه به پزشک است. در بیشتر موارد سرفه هایی که بیشتر از ۳ هفته طول می کشد تا خوب شوند با مراجعه به دکتر خوب می شوند، ولی در برخی از موارد ممکن است سرفه به دلیل سرطان ریه باشد که نیازمند درمان های دیگر است. همچنین اگر پس از مدتی سرفه شما شروع به بدتر شدن کرد و در ناحیه قفسه سینه احساس درد داشتید و یا اگر بعد از سرفه در ناحیه گلو قرمزی و التهاب مشاهده نمودید و احساس تنگی نفس داشتید، بهتر است به پزشک مراجعه نمایید. اگر وزن شما در حال کاهش است و سرفه می کنید نیز لازم است به پزشک مراجعه نمایید.

درمان خانگی سرفه با گیاه دارویی
زمان مراجعه به دکتر برای سرفه

درمان سرفه:

برای درمان سرفه در موارد سطحی حتما پزشک شما آنتی بیوتیک و چند داروی ضد التهاب استفاده می کند و در مواردی که سرفه شما جدی تر باشد، ممکن است دکتر از ناحیه گلوی شما عکس برداری با اشعه ایکس را پیشنهاد کند تا عامل بیماری زا را بهتر درک و درمان نماید. چنانچه دلیل سرفه، بیماری آسم باشد فرد باید تحت درمان های مخصوص قرار گیرد و اگر عامل ایجاد کننده سرفه ویروس ها باشند بهترین راه درمان آن است که آن را به حال خود رها کنیم تا سیستم ایمنی بدن آن را درمان کند. اگر بعد از ۱۰ روز سیستم ایمنی بدن نتوانست آن را درمان کند می توانید به دکتر مراجعه کنید.

درمان خانگی سرفه با مایعات:

درمان خانگی سرفه با گیاه دارویی

تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن مایعات در دمای اتاق می تواند سرفه، آبریزش بینی و عطسه را کاهش دهد. افرادی که علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا را دارند، نوشیدنی های گرم برایشان بسیار موثر است. در مطالعه ای گزارش شده است که نوشیدنی های گرم حتی علائم بیشتری را درمان می کند، از جمله گلودرد، لرز و خستگی. نوشیدنی های گرمی که ممکن است آرامش بخش باشد عبارتند از: چای گیاهی، چای سیاه بدون کافئین، آب گرم، آب میوه های گرم

درمان خانگی سرفه با آب لیمو وعسل:

بر اساس نظریه آکادمی NHS ایالت متحده آمریکا، مخلوط آب لیمو و عسل طبیعی می تواند برای درمان سرفه بسیار مناسب باشد. گفته می شود به طور کلی درمان های خانگی سرفه می توانند از حدت وشدت سرفه بکاهند ولی نمی توانند دوره درمانی را کاهش دهند.

درمان خانگی سرفه با چای وعسل:

براساس برخی تحقیقات، چای با عسل ممکن است سرفه را کاهش دهد. برای استفاده از عسل جهت درمان سرفه، ۲ قاشق چای خوری عسل را با آب گرم یا چای گیاهی مخلوط کنید. این مخلوط را یک یا دو بار در روز بخورید. برای کودکان زیر ۱ سال عسل نریزید.

درمان خانگی سرفه با گیاه دارویی
درمان خانگی سرفه با چای و عسل و آبلیمو

درمان خانگی سرفه با بخار:

یک سرفه مرطوب، که باعث ایجاد مخاط یا خلط می شود، با بخار بهبود می یابد. دوش آب گرم را باز بگذارید و حمام را با بخار پر کنید. چند دقیقه صبر کنید تا علائم فروکش کند. بعد از آن یک لیوان آب برای خنک کردن و جلوگیری از کم آبی بنوشید. می توان به کمک یک کاسه آب نیز بخار ایجاد کرد. برای انجام این کار، یک کاسه بزرگ را با آب گرم پر کنید. سبزی ها یا اسانس های ضروری مانند اکالیپتوس یا عصاره رزماری را اضافه کنید و حوله را روی سر بگذارید.

درمان خانگی سرفه با گیاه دارویی
درمان سرفه

درمان خانگی سرفه با غرغره آب نمک:

این درمان ساده یکی از موثرترین درمان های گلودرد و سرفه مرطوب است. آب نمک، خلط موجود در پشت گلو را کاهش می دهد درنتیجه سرفه کاهش می یابد. نصف قاشق چای خوری نمک را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید و آن را حل نمایید. محلول را کمی قبل از استفاده از آن بگذارید تا خنک شود. آن را درگلو نگهدارید، چندین بار هر روز با آب نمک این کار را انجام دهید تا سرفه بهبود یابد. از دادن آب شور به کودکان اجتناب کنید زیرا ممکن است آنها نتوانند غرغره کنند و بلعیدن آب نمک می تواند خطرناک باشد.

درمان خانگی سرفه با گیاه دارویی
درمان خانگی سرفه با آب نمک

درمان خانگی سرفه با تغییرات رژیم غذایی برای رفلکس اسید:

رفلکس اسید یک علت شایع سرفه است. اجتناب از غذاهایی که می تواند باعث رفلکس اسید شود، یکی از بهترین راه های مدیریت این بیماری است و سرفه ای را که همراه آن است، کاهش می دهد. هر فرد ممکن است  دچار رفلکس های مختلفی شود که باید از آنها اجتناب کند. افرادی که مطمئن نیستند از چه چیزی دچار رفلکس می شوند، می توانند با حذف رایج ترین عامل های رژیم غذایی و نظارت بر علائم آنها شروع کنند.
غذاهایی که باعث رفلکس معده می شوند عبارتند از:
الکل، کافئین، شکلات، غذاهای سرخ شده و چرب، سیر و پیاز، نعنا، ادویه جات ترشی جات، غذاهای تند، گوجه فرنگی و محصولات مبتنی بر گوجه فرنگی.

درمان خانگی سرفه با گیاه دارویی
تغییر رژیم غذایی برای درمان سرفه

N- درمان سرفه با استیل سیستئین (NAC):

NAC یک مکمل است که از اسید آمینه ال سیستئین می آید. مصرف روزانه آن ممکن است میزان و شدت سرفه مرطوب را با کاهش خلط در راه های هوایی کاهش دهد. یک متا آنالیزاز ۱۳ مطالعه نشان می دهد که NAC می تواند به طور قابل توجهی و به طور پیوسته نشانه ها را در افراد مبتلا به برونشیت مزمن کاهش دهد (برونشیت مزمن یک التهاب طولانی مدت در راه های هوایی است که باعث ایجاد خلط، سرفه و علائم دیگر می شود). محققان یک دوز روزانه ۶۰۰ میلی گرم NAC را برای افراد بدون انسداد مجاری هوایی پیشنهاد می کنند و تا ۱۲۰۰ میلی گرم برای افرادی که انسداد مجاری هوا دارند. NAC می تواند عوارض جانبی شدید، از جمله  کهیر، تورم، تب و تنفس سخت، داشته باشد. هر کسی که این علائم را داشت، اول باید با پزشک صحبت کند.

درمان خانگی سرفه با پروبیوتیک ها:

پروبیوتیک ها به طور مستقیم سرفه را کاهش نمی دهند، اما با تقویت باکتری در روده می توانند سیستم ایمنی را تقویت کنند. یک سیستم ایمنی برتر می تواند به مبارزه با عفونت ها یا آلرژن ها که باعث سرفه می شود کمک کند. برخی از غذاها نیز به طور طبیعی غنی از پروبیوتیک ها هستند، از جمله:ماست طبیعی، کیمچی، موز

درمان خانگی سرفه با گیاه دارویی
پروبیوتیک و درمان سرفه

درمان خانگی سرفه با بروملین:

بروملین آنزیمی است که از میوه آناناس تهیه می شود. این بیشتر در هسته میوه فراوان است. بروملین دارای خواص ضد التهابی است و همچنین ممکن است دارای خواص مکولیتی باشد، بدین معنا که می تواند خلط را از بین ببرد و آن را از بدن خارج کند. برخی افراد روزانه آب آناناس را می خورند  تا خلط  را در گلو کاهش دهند و سرفه را سرکوب کنند. با این حال ممکن است بروملین به اندازه کافی در آب نباشد تا علائم را تسکین دهد. برخی ممکن است آلرژی به بروملین داشته باشند و این گیاه همچنین می تواند عوارض جانبی ایجاد کند و با داروهای دیگر تداخل ایجاد کند. افرادی که از آنتی بیوتیک های خاص استفاده می کنند نباید بروملین مصرف کنند.

درمان خانگی سرفه با گیاه دارویی
درمان سرفه با آناناس

درمان خانگی سرفه با گیاه دارویی:

۱- درمان خانگی سرفه با گیاه دارویی زنجبیل:

زنجبیل ممکن است سرفه خشک یا آسم را کاهش دهد، زیرا خواص ضد التهابی دارد. همچنین ممکن است تهوع و درد را از بین ببرد. ۲۰-۴۰ گرم از برش زنجبیل تازه را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید. اجازه دهید چند دقیقه قبل از نوشیدن بماند. اضافه کردن عسل یا آب لیمو برای بهبود طعم و مزه و کاهش سرفه نیز مناسب است. همچنین می تواند از روغن زنجبیل به جان آن استفاده کنید.

درمان خانگی سرفه با گیاه دارویی
زنجبیل و درمان سرفه

۲- درمان خانگی سرفه با گیاه دارویی ختمی:

گیاه ختمی گیاهی است که دارای سابقه طولانی در استفاده برای درمان سرفه و گلودرد است. شاخ و برگ آن به دلیل محتوای موسیلاژ بالایی که دارد می تواند باعث تحریک  و سهولت در سرفه شود. (موسیلاژ یک ماده ضخیم و چسبی است که گلو را می پوشاند). مطالعه ای نشان داد که شربت سرفه گیاهی حاوی ریشه مارچوبه، همراه با ختمی و آویشن، به طور موثر سرفه های ناشی از سرماخوردگی و عفونت های تنفسی را از بین می برد. پس از ۱۲ روز مصرف شربت، ۹۰ درصد ازمصرف کنندگان اثربخشی آن را خوب یا بسیار خوب نشان دادند .
ریشه ختمی به عنوان یک گیاه خشک شده یا چای کیسه ای نیز موجود است. آب داغ را اضافه کنید و سپس بلافاصله آن را بنوشید و یا اجازه دهید خنک  شود. هر چه، ریشه ها در آب بماند، موسیلاژ بیشتری در نوشیدنی خواهد بود.
عوارض جانبی: می تواند ناراحتی معده را شامل شود، اما ممکن است با نوشیدن مایعات اضافی برطرف گردد.

درمان خانگی سرفه با گیاه دارویی
درمان سرفه با گیاهان دارویی

۳- درمان خانگی سرفه با گیاه دارویی آویشن:

آویشن برای درمان سرفه، گلو درد، برونشیت، و مسائل گوارشی استفاده می شود. ۲ قاشق چای خوری آویشن خشک شده را به یک فنجان آب گرم  اضافه کنید، ده دقیقه زمان بدید تا دم بکشد و بعد میل کنید یا از عصاره آویشن استفاده کنید.

درمان خانگی سرفه با گیاه دارویی آویشن
درمان سرفه با آویشن
درمان خانگی سرفه با گیاهان دارویی
پرداخت درب منزل

۴- درمان خانگی سرفه با گیاه دارویی به :

بذرهای این گیاه بطور سنتی برای معالجه اسهال، سرفه، گلو درد، یبوست و برونشیت مورد استفاده قرار می گیرند. میوه به، دانه‌های لعاب‌داری دارد که نرم‌کننده سینه و خلط‌ آور هستند.
می توانید دانه‌های به را در آب خیس کنید و بعد از اینکه لعاب آن خارج شد، آن را بخورید،علاوه بر آن می‌توان دانه به را روی زبان قرارداد و لعاب آن را به مدت چند دقیقه مکید، اما باید به خاطر داشته باشید که دانه به را نباید جوید!

درمان خانگی سرفه با گیاه دارویی
درمان خانگی سرفه با دانه به

۵- درمان خانگی سرفه با گیاه دارویی نارون لغزان:

نارون لغزان، به دلیل اینکه حاوی سطح بالایی از موسیلاژ است مشابه ریشه ختمی است و به تسکین گلو درد و سرفه کمک می کند. چای نارون لغزان با اضافه کردن ۱ قاشق چای خوری از گیاه خشک شده به یک فنجان آب گرم، تهیه می شود. حداقل ۱۰ دقیقه اجازه دهید تا دم بکشد. مهم است که توجه داشته باشیم که این گیاه می تواند با جذب داروها تداخل کند.

درمان خانگی سرفه با گیاه دارویی
درمان خانگی سرفه

نکته مهم:

بیشترین میزان تأثیرگذاری گیاهان دارویی متعلق به عصاره‌ گیاهان دارویی است و بعدازآن می‌توان به مکمل‌هایی نظیر کپسول‌ها اشاره کرد. کمترین میزان اثرگذاری هم متعلق به عرق و چای و دم‌نوش است.
امیدوارم که اطلاعات خوب و مفیدی در اختیار شما قرار داده باشیم با نظر دهی و امتیازدهی مارو از کیفیت مطالب آگاه نمایید. برای دریافت اطلاعات بیشتر به سایت فروشگاه محصولات ارگانیک آشا مراجعه نمایید و برای کسب اطلاعات در مورد محصولات ارگانیک می‌توانید با شماره  09120038341 مشاور فروشگاه ارگانیک آشا تماس بگیرید یا از طریق تلگرام، اینستاگرام با ما در ارتباط باشید.

فروشگاه محصولات ارگانیگ
فروشگاه محصولات ارگانیگ
محصولات ارگانیک
فروشگاه محصولات ارگانیگ

منابع اطلاعات:
کتاب‌ها و مقالات گیاهان دارویی
فروشگاه محصولات ارگانیک آشا
موسسه کار آفرینی دکتر زرقانی

درمان خانگی سرفه با گیاه دارویی

دسته بندی سرفه
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت
Cresta Help Chat
Send via WhatsApp