درمان خانگی نفخ معده و شکم

تیم تحریریهتیم تحریریه
1,209 بازدید
درمان خانگی نفخ معده و شکم

درمان خانگی نفخ معده و شکم
بیشتر افراد در بعضی از موارد نفخ را تجربه می کنند. ورزش، مکمل ها و ماساژها همگی می توانند به کاهش سریع نفخ کمک کنند و تغییرات ساده در شیوه زندگی می تواند از بروز مجدد آن جلوگیری کند.
نفخ شکم زمانی است که شکم احساس پر و سفت شدن می کند که معمولا به علت تجمع گاز در جایی در دستگاه گوارش (GI) رخ می دهد. نفخ باعث می شود شکم بزرگتر از حد معمول به نظر برسد، همچنین ممکن است احساس درد کند. احتباس مایعات در بدن نیز می تواند منجر به نفخ شود.

غذاهایی که باعث نفخ می شوند شامل موارد زیر هستند:

۱- لوبیا: حبوبات سرشار از پروتئین، کربوهیدرات، فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی هستند. لوبیا ممکن است باعث نفخ شود زیرا دارای فیبر بالا و الیگوساکاریدها است، قندهایی که در بدن به سختی تجزیه می شود.
۲- نوشیدنی های گازدار: این گاز مستقیماً به دستگاه گوارش می رود و در آنجا می تواند نفخ ایجاد کند. مصرف بیش از حد این نوشیدنی ها می تواند باعث بروز سایر مشکلات سلامتی نیز شود. مواد غذایی که که دارای سلامتی بیشتری هستند و باعث نفخ نمی شوند عبارتند از: آب معمولی یا طعم دار، آب میوه و سبزیجات تازه، شیر، چای های گرم و سرد مخصوصاً چای سبز. انتخاب این گزینه های سالم می تواند به نفخ و کاهش وزن کمک کند. با این وجود توصیه می شود که نوشیدنی های جایگزین حاوی مقادیر زیادی شکر نباشند.
۳- گندم: حاوی پروتئینی بنام گلوتن است که ممکن است باعث نفخ، درد معده و اسهال شود. نان، ماکارونی و بسیاری از مواد غذایی پخته شده حاوی گلوتن هستند. حساسیت به گلوتن می تواند به دلیل بیماری بنام بیماری سلیاک باشد که حدود ۱ درصد از جمعیت آمریکا را درگیر می کند. گونه های دیگر گندم که ممکن است باعث نفخ نشود شامل موارد زیر است:
جو دوسر خالص، گندم سیاه، آرد بادام و نارگیل

درمان خانگی نفخ معده و شکم
خوراکی هایی که باعث ایجاد نفخ می شوند.

۴- پیاز و سیر: پیازها حاوی الیاف محلولی به نام فروکتان هستند و ممکن است باعث نفخ شوند. فروکتان ها همچنین در سیر، تره فرنگی، گندم و طیف وسیعی از غذاهای تولید کننده گاز نیز وجود دارند. حتی مقادیر اندک، پیاز و سیر می تواند باعث نفخ و سایر مشکلات گوارشی شود. برخی از افراد ممکن است حساسیت به سیر یا پیاز داشته باشند که این امر احتمال نفخ شکم و گاز را بعد از مصرف بیشتر می کند.
افراد می توانند کرفس، تره فرنگی و رازیانه را جایگزین پیاز کنند. گزینه های جایگزین سیر می تواند شامل ادویه جات، ترشی جات و گیاهان دیگری مانند پیاز و ریحان باشد.
۵- کلم ها: شامل گل کلم، کلم بروکلی، کلم، و.. هستند . اینها غذاهای سالم هستند که حاوی بسیاری از مواد مغذی ضروری از جمله ویتامین های C و K، فیبر و پتاسیم هستند. با این حال، آنها می توانند برخی از علائم هضم نامطلوب از جمله نفخ را ایجاد کنند. پخت و پز سبزیجات باعث هضم آسانتر آنها می شود. از طرف دیگر، افراد می توانند آنها را با سایر سبزیجات سالم که به همان اندازه سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی هستند جایگزین کنند اما باعث نفخ نخواهد شد. این شامل: اسفناج، کدو سبز، سیب زمینی های شیرین، مارچوبه، هویج، پودر زنجبیل، کرفس می شود.
۶- لبنیات: محصولات لبنی که شامل شیر و طیف وسیعی از پنیر و ماست هستند، منبع عالی کلسیم و پروتئین هستند. بعضی از افراد شرایطی به نام عدم تحمل لاکتوز دارند، به این معنی که بدن آنها قادر به تجزیه لاکتوز، قند موجود در محصولات شیر نیست. اگر افراد دچار عدم تحمل لاکتوز شوند، مصرف شیر احتمالاً باعث نفخ، گاز، گرفتگی شکم و اسهال می شود. افرادی که عدم تحمل لاکتوز را دارند می توانند برخی از محصولات حاوی لاکتوز از جمله پنیر و ماست را بخورند و یا می توانند آنها را در مقادیر کمی مدیریت کنند.

درمان خانگی نفخ معده و شکم
خوراکی های نفاخ

۷- الکل: الکل به دلیل گازدار بودن، روده را تحریک می کند. از آنجا که الکل خطرات سلامتی دیگری را به همراه دارد، بهتر است نوشیدن آب یا چای به عنوان یک گزینه جایگزین باشد.
۸- سیب و گلابی: سیب و گلابی هر دو میوه محبوب هستند که حاوی فیبر، ویتامین ها و آنتی اکسیدان های زیادی هستند. اما آنها هم به عنوان ایجاد کننده نفخ و مشکلات گوارشی شناخته شده اند. این بدان دلیل است که آنها حاوی فروکتوز هستند، که یک قند میوه ای است که بسیاری از افراد برای هضم آن مشکل دارند. گلابی همچنین حاوی سوربیتول است که می تواند باعث نفخ قابل توجهی برای برخی از افراد شود. سیب و گلابی پخته شده می توانند هضم راحت تری از انواع تازه آن داشته باشند.
۹-شیرین کننده های غیر مغذی: قند نارگیل جایگزین غذاهایی است که باعث نفخ می شوند. قند نارگیل یک جایگزین سالم برای شیرین کننده های مصنوعی است که فواید غذایی ندارند. شیرین کننده های غیر مغذی یا شیرین کننده های مصنوعی که جایگزین قند نوشیدنی های شیرین، غذاها و آدامس ها می شوند.از جمله آنها شامل سوربیتول و زایلیتول است. این شیرین کننده ها فواید غذایی ندارند و متخصصان برای سلامتی مطلوب آنها را توصیه نمی کنند.

درمان خانگی نفخ معده و شکم

نکات سریع برای خلاص شدن از نفخ:

نفخ معمولاً وقتی گاز اضافی در معده یا روده وجود دارد، ایجاد می شود. هنگامی که نفخ درست بعد از غذا اتفاق می افتد، معمولاً خود به خود برطرف می شود، اما اغلب سرعت بخشیدن به این روند لازم است. بهترین راه مقابله با نفخ، تعیین علت آن است. محرک های رایج نفخ شامل موارد زیر است: مسائل مربوط به هضم. یبوست، حساسیت غذایی و عدم تحمل می تواند منجر به نفخ شود. هنگامی که مدفوع در روده بزرگ باشد، می تواند باعث نفخ و احساس ناراحتی شود .
رژیم غذایی: نوشابه های گازدار، نمک یا شکر بیش از حد، و میزان ناکافی فیبر در رژیم غذایی می تواند باعث نفخ شود.
تغییرات هورمونی: بسیاری از افراد به دلیل تغییرات هورمونی و احتباس آب ، دچار نفخ می شوند.

درمان خانگی نفخ معده و شکم

۱- پیاده روی کنید:

فعالیت بدنی می تواند حرکات روده را منظم تر کند، که می تواند به آزاد شدن گاز اضافی و مدفوع کمک کند. اگر فرد دچار یبوست شود، گرفتن روده برای نفخ بسیار مهم است. پیاده روی می تواند باعث تسکین سریع فشار گاز شود.

درمان خانگی نفخ معده و شکم
درمان نفخ معده با پیاده روی

۲- یوگا انجام دهید:

برخی از موقعیت های یوگا می توانند عضلات را در شکم به شکلی قرار دهند که باعث آزاد شدن گاز اضافی از دستگاه گوارش می شود. این می تواند نفخ را کاهش دهد.

درمان خانگی نفخ معده و شکم
درمان نفخ معده با یوگا

درمان خانگی نفخ معده و شکم

۳- ماساژ شکم را امتحان کنید:

ماساژ دادن به شکم می تواند به حرکت روده کمک کند. مخصوصا ماساژی که مسیر روده بزرگ را دنبال می کند. افراد می توانند برای انجام این کار مراحل زیر را دنبال کنند:
– قرار دادن دست ها درست بالای استخوان لگن راست.
– مالش در یک حرکت دایره ای با فشار سبک به سمت سمت راست دنده.
-مالش مستقیم در ناحیه شکم فوقانی به سمت قفس دنده سمت چپ.
به آرامی به سمت استخوان لگن ران حرکت می کند.
تکرار در صورت لزوم.
اگر ماساژ باعث درد شد، بهتر است فوراً آن را قطع کنید.

درمان خانگی نفخ معده و شکم
درمان نفخ معده با ماساژ

۴- روغن های ضروری:

یک مطالعه از سال ۲۰۱۶ اثر مکمل های حاوی ترکیبی از روغن رازیانه و کورکومین موجود در ۱۱۶ نفر مبتلا به IBS خفیف تا متوسط را آزمایش کرده است. بعد از گذشت ۳۰ روز، افراد از بهبود علائم IBS، از جمله نفخ و درد شکم خبر دادند. مردم باید قبل از مصرف آن ها، بدون مشورت با یک دکتر برای اولین بار مصرف نکنند. این امر به این دلیل است که برخی فرمولاسیون ها ممکن است مضر باشند یا می توانند با داروهای دیگرتداخل داشته باشند، در این صورت هیچ گونه تضمین داروئی وجود ندارد.

درمان خانگی نفخ معده و شکم
درمان نفخ با رازیانه و زردچوبه
 درمان خانگی نفخ معده و شکم
پرداخت درب منزل

درمان خانگی نفخ معده و شکم

۵- حمام گرم و آرامش بخش :

گرمای حمام باعث تسکین دردهای شکمی می شود. آرام بخش نیز می تواند باعث کاهش سطح استرس شود که ممکن است باعث شود دستگاه گوارش به طور مؤثر عمل کند و به کاهش نفخ کمک کند.

درمان خانگی نفخ معده و شکم
درمان نفخ با حمام آب گرم

۶- قرص های کاهش نفخ را امتحان کنید:

قرص های سی متیکون داروهای ضد گاز هستند که می توانند به بیرون رفتن هوای اضافی از دستگاه گوارش کمک کنند. ضروری است همیشه دارو را طبق دستورالعمل موجود در برچسب مصرف کنید.

درمان خانگی نفخ معده و شکم

راه حل های طولانی مدت برای نفخ:

رفع سریع بعضی از دلایل نفخ همیشه مؤثر نیست. با این حال، افرادی که نفخ مکرر دارند ممکن است دریابند که تغییرات خاصی در سبک زندگی می تواند علل را برطرف کرده و به مرور زمان نفخ را کاهش دهد.افراد می توانند از این مراحل ساده برای جلوگیری از نفخ در طولانی مدت استفاده کنند.

درمان خانگی نفخ معده و شکم

۱- درمان نفخ با فیبر:

فیبر را به تدریج افزایش دهید:
افزایش مصرف فیبر ممکن است به درمان نفخ کمک کند. موز، کیوی، انبه، کشمش و خربزه میوه های پر فیبر هستند. خوردن فیبر بیشتر به جلوگیری از یبوست و نفخ کمک می کند. اکثر مردم در آمریکا به اندازه کافی فیبر دریافت نمی کنند، تنها ۵ درصد از مردم فیبر دریافت می کنند( روزانه ۲۵ گرم را برای خانم ها و ۳۸ گرم برای مردان). با این وجود، باید در نظر داشته باشید که خوردن بیش از حد فیبر یا افزایش سریع فیبر باعث می شود حتی گاز و نفخ بیشتری ایجاد شود. افراد ممکن است از خوردن بیش از ۷۰ گرم فیبر در روز عوارض جانبی را مشاهده کنند. هنگام افزایش مصرف فیبر، بهتر است به آرامی شروع کنید و میزان مصرف را طی چند هفته افزایش دهید تا بدن بتواند نسبت به این تغییر رژیم تغییر کند.

درمان خانگی نفخ معده و شکم
درمان نفخ با فیبر

درمان خانگی نفخ معده و شکم

۲- درمان نفخ معده با نوشیدن آب:

نوشیدنی های گازدار حاوی گاز است که می تواند در معده جمع شود. دی اکسید کربن که نوشیدنی های مشابه را مضر می کند نیز می تواند باعث ایجاد حباب و نفخ در معده شود.
قندها یا شیرین کننده های مصنوعی در رژیم غذایی همچنین می توانند باعث گاز و نفخ شوند. نوشیدن آب این مشکلات را از بین می برد و به درمان یبوست نیز کمک می کند.

درمان خانگی نفخ معده و شکم
درمان نفخ با نوشیدن آب

۳- از جویدن آدامس خودداری کنید:

قندهای الکلی موجود در آدامس می تواند موجب نفخ در برخی افراد شود. بلعیدن هوا هنگام جویدن نیز ممکن است به نفخ، درد و تجمع گاز منجر شود. در عوض افراد می توانند از پودر زنجبیل یا نعناع استفاده کنند تا نفس آنها تازه شود.

درمان خانگی نفخ معده و شکم

۴- هر روز فعال تر شوید:

ورزش به بدن شما کمک می کند که مدفوع و گاز را از روده بزرگ خارج کند و ممکن است حرکت روده را منظم تر کند. ورزش همچنین از طریق تعریق، سدیم اضافی را از بدن آزاد می کند، که می تواند به کاهش احتباس آب کمک کند.نوشیدن مقدار زیادی آب قبل و بعد از ورزش برای تامین آب مورد نیاز بدن، بسیار حیاتی است، زیرا کم آبی بدن نیز می تواند یبوست را بدتر کند.

درمان خانگی نفخ معده و شکم
درمان نفخ معده با ورزش

درمان خانگی نفخ معده و شکم

۵-غذا خوردن در فواصل منظم:

بسیاری از افراد بعد از یک وعده غذایی بزرگ نفخ را مستقیماً تجربه می کنند. با خوردن چندین وعده غذایی کمتر در هر روز، می توانید از نفخ جلوگیری کنید، این می تواند به حرکت دستگاه گوارش کمک کند.
بلعیدن مواد غذایی به سرعت می تواند هوا را به دستگاه گوارش وارد کند. نوشیدن از نی نیز می تواند منجر به بلع بیشتر هوا شود، که به نوبه خود منجر به گاز و نفخ می شود. افرادی که نفخ دارند باید در صورت امکان از نی استفاده نکنند و به آرامی غذا بخورند تا از بلع هوا در هنگام وعده غذایی خودداری شود.

درمان خانگی نفخ معده و شکم
درمان نفخ معده با کاهش مصرف نمک و داشتن برنامه غذایی منظم

درمان خانگی نفخ معده و شکم

۶- نمک را کم کنید :

مقدارزیاد سدیم باعث می شود بدن آب خود را حفظ کند. این می تواند باعث احساس تورم و نفخ در شکم و سایر نواحی بدن مانند دست و پا شود.

۷- پروبیوتیک ها را امتحان کنید:

پروبیوتیک ها باکتری های خوبی هستند که در روده ها زندگی می کنند. مصرف یک مکمل پروبیوتیک ممکن است به تنظیم باکتری های روده بزرگ که می توانند گاز تولید کنند و باعث نفخ شود، کمک کند. ماست، کفیر، تمپه، کیمچی، کلم ترش از غذاهای پروبیوتیک دار هستند .

درمان خانگی نفخ معده و شکم
درمان نفخ معده با غذاهای پروبیوتیک دار

درمان خانگی نفخ معده و شکم

۸- بررسی شرایط پزشکی:

در بعضی موارد نفخ ممکن است از وضعیت پزشکی ناشی شود. برای خلاص شدن از شر این نفخ، ممکن است فرد برای تشخیص و مدیریت شرایط خود به پزشک مراجعه کند.
بیماری التهابی روده از جمله بیماری کرون و کولیت اولسراتیو ممکن است باعث شود که فرد نفخ را تجربه کنند. سندرم روده تحریک پذیر (IBS) نیز می تواند باعث این علائم شود. شرایط ژنتیکی مانند آندومتریوز و کیست تخمدان نیز می تواند باعث درد، تورم و احساس نفخ در ناحیه شکم شود. مبتلایان به این علائم باید درباره آنها با پزشک مشورت کنند. پزشک ممکن است تست های تشخیصی را برای جستجوی هرگونه مشکل انجام دهد که ممکن است شامل آزمایش های اشعه ایکس، سونوگرافی، کولونوسکوپی یا آزمایش خون باشد.

درمان های خانگی نفخ معده و شکم
بیماری های موثر بر نفخ معده

۹- رژیم فود مپ را در نظر بگیرید:

FODMAP نوعی کربوهیدرات است که در بسیاری از غذاهای مختلف وجود دارد مخفف “الیگوساکارید ها، دی ساکاریدها، مونوساکاریدهای قابل تخمیر، و پولیول ها” است، این ها از جمله قندهایی هستند که به راحتی سیستم گوارش آنها را هضم می کنند و آنهایی که کوچکترند در روده جذب می شوند. یک مقاله مروری بر مطالعات متعدد در سال ۲۰۱۲ نتیجه گرفت که رژیم غذایی FODMAP ممکن است علائم را در حداقل ۷۴ درصد از مبتلایان به IBS بهبود بخشد. علائم معمول شامل نفخ شکم و درد شکم است.

درمان خانگی نفخ معده و شکم

۱۰- درمان نفخ با مکمل ها:

برخی مکمل ها مانند آهن می توانند باعث یبوست و سایر علائم سوء هاضمه شوند. این می تواند نفخ را افزایش دهد. از طرف دیگر، پتاسیم ممکن است با کمک به تعادل سطح سدیم بدن، نفخ را کاهش دهد. داروها همچنین ممکن است عوارض جانبی داشته باشند که بر عملکرد دستگاه گوارش اثر می گذارد یا باعث سوء هاضمه می شود. اگر این اتفاق بیفتد، پزشک یا داروساز می توانند گزینه های دیگری را ارائه دهند که ملایم تر در دستگاه گوارش است.

درمان خانگی نفخ معده و شکم
درمان نفخ معده با مکمل ها

درمان خانگی نفخ معده و شکم

چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟

با اینکه شایع نیست اما نفخ و تورم شکم می تواند یک وضعیت پزشکی شدید را نشان دهد. بیماری کبد، بیماری التهابی روده، نارسایی قلبی، مشکلات کلیوی و برخی از انواع سرطان ها می تواند باعث نفخ شود. خونریزی که برای روزها یا هفته ها ادامه داشته باشد، ممکن است بیانگر یک مسئله سلامتی باشد که نیاز به مراقبت پزشکی داشته باشد. توصیه می شود در مورد نفخ مداوم که به مرور زمان از بین نمی رود، با پزشک صحبت کنید. افرادی که نفخ آنها در کنار علائم زیر رخ می دهد، باید به دنبال مشاوره پزشکی باشند:
تغییر اشتها یا مشکل در خوردن غذا، اسهال، استفراغ، کاهش وزن، تب، درد شدید شکم، خون قرمز روشن در مدفوع، مدفوع سیاه یا تیره.

درمان خانگی نفخ معده و شکم
چه موقع برای نفخ معده به دکتر مراجعه کنیم؟

درمان خانگی نفخ معده و شکم

درمان گیاهی نفخ معده:

۱- درمان گیاهی نفخ معده با زنجبیل:

یکی از گیاهان دارویی که اثرات مثبت برای نفخ دارد، زنجبیل است. مطالعه ی منتشر شده در آوریل ۲۰۱۵ دریافت که زنجبیل به سرعت هضم غذا کمک می کند، این مهم است زیرا اگر معده شما سریعتر تخلیه شود، گازها می توانند با سرعت بیشتری در روده کوچک شما حرکت کنند تا ناراحتی و نفخ را برطرف کنند.علاوه بر این، مطالعه ای که در آوریل ۲۰۱۵ در مجله پزشکی مکمل و جایگزین مبتنی بر شواهد منتشر شد، نشان داد که در افراد مبتلا به سوء هاضمه عملکردی، یک وضعیت درد مزمن یا عودکننده در قسمت فوقانی شکم، زنجبیل تخلیه معده را تحریک می کند. زنجبیل یک درمان طبیعی معمول برای ناراحتی معده و سوء هاضمه است.

درمان خانگی نفخ معده و شکم
درمان نفخ معده با زنجبیل

مواد شیمیایی موجود در زنجبیل همچنین ممکن است به کاهش حالت تهوع ، استفراغ و اسهال کمک کند.
افرادی که ناراحتی معده دارند می توانند زنجبیل را به غذای خود اضافه کنند یا آن را به عنوان یک چای بنوشند.

درمان خانگی نفخ معده و شکم
پرداخت درب منزل

۲- درمان گیاهی نفخ معده نعناع:

علاوه بر خوشبو کردن نفس، منتول موجود در نعنا ممکن است به موارد زیر کمک کند: جلوگیری از استفراغ و اسهال، کاهش اسپاسم عضلات در روده ها و تسکین درد.
محققان دریافته اند که نعناع یک روش درمانی سنتی برای سوء هاضمه، گاز و اسهال در ایران، پاکستان و هند است. برگ نعناع خام و پخته شده هر دو برای مصرف مناسب هستند. به طور سنتی، افراد اغلب برای تهیه چای، برگ های نعنا را با هل می جوشانند. همچنین می توان آن را پودر کرد و آنها را با دیگر چای ها، نوشیدنی ها یا مواد غذایی مخلوط کرد.

درمان خانگی نفخ معده و شکم
درمان نفخ معده با نعنا
درمان خانگی نفخ معده و شکم
پرداخت درب منزل

درمان خانگی نفخ معده و شکم

۳- درمان گیاهی نفخ معده با دارچین:

دارچین حاوی چندین آنتی اکسیدان است که ممکن است به سهولت در هضم غذا کمک کند و خطر تحریک و آسیب در دستگاه گوارش را کاهش دهد. برخی از آنتی اکسیدان های دارچین شامل موارد زیر هستند: اوژنول، سینامالدئید، سایر مواد موجود در دارچین ممکن است به کاهش گاز، نفخ، گرفتگی و افتادگی پوست کمک کند. همچنین ممکن است برای خنثی کردن اسید معده به کاهش سوزش سر دل و سوء هاضمه کمک کند. مبتلایان به ناراحتی معده می توانند ۱ قاشق غذاخوری پودر دارچین با کیفیت خوب یا چوب دارچین را به غذاهای خود اضافه کنند. از طرفی، آنها می توانند دارچین را با آب جوش مخلوط کنند تا یک چای تهیه کنند. انجام این کار دو یا سه بار در روز ممکن است به تسکین سوء هاضمه کمک کند.

درمان خانگی نفخ معده و شکم
درمان نفخ معده با دارچین
درمان خانگی نفخ معده و شکم
پرداخت درب منزل

درمان خانگی نفخ معده و شکم

۴- درمان گیاهی نفخ معده با میخک:

گیاه میخک حاوی موادی است که ممکن است به کاهش گاز معده و افزایش ترشحات معده کمک کند. این می تواند هضم کند را سرعت بخشد، که ممکن است فشار و گرفتگی را کاهش دهد. میخک همچنین ممکن است به کاهش حالت تهوع و استفراغ کمک کند. فرد مبتلا به معده ناراحت شده می تواند سعی کند ۱ یا ۲ قاشق غذاخوری میخک پودر شده را با ۱ قاشق غذاخوری عسل یک بار در روز قبل از خواب مخلوط کند. برای حالت تهوع و سوزش قلب می توانند به جای تهیه یک چای میخک، میخک ها را با آب جوش ترکیب کنند، که باید روزانه یک یا دو بار آنها را به آرامی بنوشید.

درمان خانگی نفخ معده و شکم
درمان نفخ معده با میخک

۵- درمان گیاهی نفخ معده با زیره:

دانه زیره حاوی عناصر فعال است که ممکن است در کاهش سوء هاضمه و اسیدهای معده اضافی، کاهش گاز، کاهش التهاب روده، به عنوان ضد میکروبی عمل می کند. فرد مبتلا به ناراحتی معده می تواند سعی کند ۱ یا ۲ قاشق غذاخوری زیره پودر شده را در وعده های غذایی خود مخلوط کند. آنها می توانند چند قاشق چای خوری دانه زیره یا پودرآن را به آب جوش اضافه کنند تا یک چای تهیه کنند. برخی از سیستم های پزشکی سنتی برای سهولت در سوزش سر دل، جویدن یک یا دو عدد دانه زیره یا پودر خام را توصیه می کنند.

درمان خانگی نفخ معده و شکم
درمان نفخ معده با زیره
درمان خانگی نفخ معده و شکم
پرداخت درب منزل

درمان خانگی نفخ معده و شکم

۶- درمان گیاهی نفخ معده با انجیر:

انجیر حاوی موادی است که می تواند به عنوان ملین برای کاهش یبوست و تشویق حرکات سالم روده عمل کند. انجیر همچنین حاوی ترکیباتی است که ممکن است به رفع سوء هاضمه کمک کند. فرد مبتلا به معده ناراحت شده می تواند چند بار در روز، میوه های تازه از انجیر را بخورد تا زمانی که علائم آنها بهبود یابد. از طرف دیگر، آنها می توانند ۱ یا ۲ قاشق غذاخوری برگ انجیر را برای تهیه چای درست کنند.اما اگر افراد دچارمشکل اسهال نیز هستند، باید از مصرف انجیر خودداری کنند.

درمان خانگی نفخ معده و شکم
درمان نفخ معده با انجیر

۷- درمان نفخ معده با آب آلوئه ورا:

مواد موجود در آب آلوئه ورا ممکن است توسط کاهش اسید معده اضافی، تشویق حرکات سالم روده و دفع سموم، بهبود هضم پروتئین، تعادل باکتری های گوارشی، کاهش التهاب، به درمان نفخ کمک کند.
در یک مطالعه ، محققان دریافتند که افرادی که به مدت ۴ هفته ۱۰ میلی لیتر آب آلوئه ورا می نوشند، از علائم زیر در مورد بیماری رفلاکس گوارشی (GERD) خلاص شده اند:
سوزش قلب، نفخ و شکم، تهوع و استفراغ، تنظیم اسید و مواد غذایی.

درمان خانگی نفخ معده و شکم

۸- درمان گیاهی نفخ معده با بومادران:

گل های بومادران حاوی فلاونوئیدها، پلی فنول ها، لاکتون ها، تانن ها و رزین ها هستند که ممکن است به کاهش میزان اسیدی که معده تولید می کند، کمک کند. آنها این کار را با عمل بر روی عصب اصلی گوارشی به نام عصب واگ انجام می دهند. کاهش میزان اسید معده می تواند احتمال سوزش سر دل و سوء هاضمه را کاهش دهد. فرد مبتلا به معده ناراحت شده می تواند برگ های بومادران جوان را به صورت خام در سالاد یا در یک وعده غذایی پخته شده امتحان کند. تهیه چای بومادران همچنین با افزودن ۱ یا ۲ قاشق چایخوری برگ یا گل بومادران خشک یا پودر آن، به آب جوش امکان پذیر است.

درمان خانگی نفخ معده و شکم
درمان نفخ معده با بومادران

درمان خانگی نفخ معده و شکم

۹- درمان گیاهی نفخ معده با ریحان:

ریحان حاوی موادی است که ممکن است باعث کاهش گاز، افزایش اشتها، تسکین گرفتگی و بهبود هضم کلی شود. گیاه ریحان همچنین حاوی اوژنول است که ممکن است به کاهش مقدار اسید معده کمک کند و همچنین حاوی مقادیر زیادی اسید لینولئیک است که خاصیت ضد التهابی دارد.
فرد مبتلا به ناراحتی معده می تواند سعی کند ۱ یا ۲ قاشق غذاخوری سبزی ریحان خشک شده یا چند برگ ریحان تازه را به وعده های غذایی اضافه کند تا این که علائم آنها کاهش یابد. برای نتایج سریعتر، آنها می توانند نیمی از قاشق چای خوری ریحان خشک یا چند برگ تازه را با آب جوش مخلوط کرده و یک چای تهیه کنند.

درمان خانگی نفخ معده و شکم
درمان نفخ معده با ریحان

درمان خانگی نفخ معده و شکم

۱۰- درمان گیاهی نفخ با شیرین بیان:

ریشه شیرین بیان حاوی موادی است که می تواند به کاهش گاستریت یا التهاب پوشش معده و همچنین التهاب مربوط به زخم معده کمک کند. کسی که ناراحتی معده دارد می تواند چندین بار در روز نوشیدن چای ریشه شیرین بیان را امتحان کند تا علائم آنها بهبود یابد، همچنین می توانید با مخلوط کردن ۱ یا ۲ قاشق غذاخوری پودر ریشه شیرین بیان با آب جوش، چای آن را تهیه کنید.

درمان خانگی نفخ معده و شکم
درمان نفخ معده با شیرین بیان
درمان خانگی نفخ معده و شکم
پرداخت درب منزل

۱۱- درمان نفخ معده با آب نارگیل:

آب نارگیل حاوی مقادیر زیادی پتاسیم و منیزیم است. این مواد مغذی به کاهش درد، اسپاسم عضلات و گرفتگی عضلات کمک می کنند.آب نارگیل همچنین برای احیای آب مفید است و گزینه ای بهتر ازاکثر نوشیدنی های ورزشی است زیرا از نظر کالری، قند و اسیدیته نیز کم است. نوشیدن حداکثر ۲ لیوان آب نارگیل هر ۴-۶ ساعت می تواند علائم ناراحتی معده را کاهش دهد.

درمان خانگی نفخ معده و شکم
درمان نفخ معده با نارگیل
درمان خانگی نفخ معده و شکم
پرداخت درب منزل

درمان خانگی نفخ معده و شکم

۱۲- درمان نفخ با موز:

موز حاوی ویتامین B6 ، پتاسیم و فولات است. این مواد مغذی می توانند به رفع گرفتگی، درد و اسپاسم عضلات کمک کنند. موز همچنین می تواند با اضافه کردن فله به مدفوع سست، که می تواند اسهال را کاهش دهد، کمک کند.

درمان خانگی نفخ معده و شکم
درمان نفخ معده با موز

درمان خانگی نفخ معده و شکم

نکته مهم:

بیشترین میزان تأثیرگذاری گیاهان دارویی متعلق به عصاره‌ گیاهان دارویی است و بعدازآن می‌توان به مکمل‌هایی نظیر کپسول‌ها اشاره کرد. کمترین میزان اثرگذاری هم متعلق به عرق و چای و دم‌نوش است.
امیدوارم که اطلاعات خوب و مفیدی در اختیار شما قرار داده باشیم با نظر دهی و امتیازدهی مارو از کیفیت مطالب آگاه نمایید. برای دریافت اطلاعات بیشتر به سایت فروشگاه محصولات ارگانیک آشا مراجعه نمایید و برای کسب اطلاعات در مورد محصولات ارگانیک می‌توانید با شماره  09120038341 مشاور فروشگاه ارگانیک آشا تماس بگیرید یا از طریق تلگرام، اینستاگرام با ما در ارتباط باشید.

فروشگاه محصولات ارگانیگ
فروشگاه محصولات ارگانیگ
محصولات ارگانیک
فروشگاه محصولات ارگانیگ

منابع اطلاعات:
کتاب‌ها و مقالات گیاهان دارویی
فروشگاه محصولات ارگانیک آشا
موسسه کار آفرینی دکتر زرقانی

درمان خانگی نفخ معده و شکم

دسته بندی نفخ معده
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت
Cresta Help Chat
Send via WhatsApp