درمان های گیاهی سرما خوردگی

تیم تحریریهتیم تحریریه
594 بازدید
درمان های گیاهی سرماخوردگی

درمان های گیاهی سرما خوردگی
در بعضی مواقع تقریباً همه دچار سرماخوردگی می شوند. سرماخوردگی ناشی از ویروس است،  این بدین معنا است که آنتی بیوتیک یک درمان مؤثر برای آن نیست. سرماخوردگی به حدی رایج است که طبق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، بزرگسالان می توانند انتظار داشته باشند که حدود دو سرماخوردگی در سال داشته باشند. اگرچه سرماخوردگی معمولاً خطرناک نیست، اما می تواند احساس بدی را در فرد ایجاد کند.

علائم سرماخوردگی:

۱- گلو درد
۲- احتقان بینی
۳- سرفه و عطسه
۴- درد در بدن

درمان های گیاهی سرما خوردگی
علائم سرما خوردگی

روش های پیشگیری از بیماری:

درمان های گیاهی سرماخوردگی

۱- شستشوی کامل دست ها:: ویروس ها می توانند روی دست زندگی کنند، به همین دلیل شستن منظم یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از سرما خوردگی و انتشار سرماخوردگی است. در هنگام شستشوی دست ها باید آب با صابون مخلوط گردد و حدود بیست ثانیه دست ها به هم کشیده شوند یا اینکه اگر صابون در دسترس نبود می توان از ضد عفونی کننده های حاوی الکل استفاده کرد.

۲- تقویت سیستم ایمنی بدن: اجتناب از همه میکروب ها تقریبا غیرممکن است. با قوی نگه داشتن سیستم ایمنی بدن و عملکرد مناسب، فرد شانس خود را برای مقابله با میکروب هایی که با آنها روبرو می شود افزایش می دهد. خواب کافی، ورزش کردن و خوردن یک رژیم غذایی مناسب، راه های مهم تقویت سیستم ایمنی بدن هستند. جلوگیری از استعمال سیگار و پایین آمدن سطح استرس نیز می تواند سیستم ایمنی بدن را قوی نگه دارد.

درمان های گیاهی سرما خوردگی
پیشگیری از سرماخوردگی

وقتی فردی دچار سرماخوردگی شد، مهم است که برای جلوگیری از شیوع عفونت، احتیاط لازم را انجام دهد. این مراحل شامل موارد زیر است:
۱- در خانه بمانید تا ویروس را به دیگران در مدرسه یا محیط کار منتقل نکنید.
۲- هنگام عطسه کردن از دیگران دور شوید.
۳- هر گونه  دستمالی که استفاده کردید را دور بیندازید تا دیگران نتوانند از آن استفاده کنند.
افرادی که سیستم ایمنی بدن ضعیفی دارند، مانند مواردی که داروهای خاصی مصرف می کنند، باید به روش های پیشگیری از سرماخوردگی توجه ویژه ای داشته باشند چون ممکن است برای فردی که دارای سیستم ایمنی پایین تر است، عوارض ایجاد کند و زمان طولانی تر طی شود تا بهبود یابد.

در حال حاضر درمانی برای سرماخوردگی وجود ندارد اما چندین درمان خانگی وجود دارد که می تواند علائم را کاهش دهد. خوشبختانه، اکثر داروهای خانگی عوارض جانبی ندارند بنابراین حتی اگر آنها فقط کمک محدودی ارائه دهند،هیچ آسیبی وارد نمی کنند.

۱- درمان سرماخوردگی با غرغره کردن:

این روش درمانی قدیمی می تواند گلو درد را تسکین دهد، که اغلب یکی از اولین علائم سرماخوردگی است. افراد می توانند از میان انواع دستور العمل های غرغره آب نمک، غرغره کردن با ۱ قاشق چایخوری نمک مخلوط شده در یک فنجان آب گرم را انتخاب کنند.
گزینه دیگر غرغره کردن با آب گرم است که با نصف قاشق چایخوری آب لیمو و عسل طبیعیمخلوط می شود. هنگام استفاده ازهرگونه محلول برای شستشو، باید مطمئن باشید که آب خیلی داغ نباشد.

درمان های گیاهی سرما خوردگی
درمان سرما خوردگی با غرغره کردن

۲- درمان سرماخوردگی با عسل:

یک مطالعه پژوهشی که بر روی کودکان انجام شده است، نشان داد که دادن عسل به کودکان قبل از خواب به کاهش سرفه های شبانه کمک می کند. با این حال، عسل نباید به نوزادان زیر ۱ سال داده شود، زیرا حاوی اسپورهای بوتولینوم است. اگر اسپورها در دستگاه گوارش نابالغ کودک رشد کنند، می توانند کودک را بیمار کنند.

۳- درمان سرماخوردگی با نوشیدن مایعات:

درمان های گیاهی سرماخوردگی

نوشیدن مایعات فراوان می تواند به جلوگیری از کم آبی بدن کمک کند و ممکن است خلط کم شود. آب بیشترین اثر را دارد اما مایعات دیگر مانند آب میوه نیز قابل قبول است. چای با لیمو و عسل و سایر نوشیدنی های داغ ممکن است به برطرف شدن احتقان و تسکین گلو درد کمک کند. افرادی که دچار سرماخوردگی می شوند باید از الکل دوری کنند که این امر می تواند به کم آبی بدن کمک کند.

۴- درمان سرماخوردگی با ویتامین ث:

ویتامین C نقش مهمی در بدن شما دارد و فواید سلامتی زیادی دارد. این ویتامین در لیمو، پرتقال، گریپ فروت، سبزی های برگ دار، و سایر میوه ها و سبزیجات وجود دارد، لیمو یک منبع خوبی از ویتامین C است. اضافه کردن آب لیمو تازه به چای داغ با عسل ممکن است هنگامی که شما بیمار هستید خلط را کاهش دهد. نوشیدن لیموناد گرم یا سرد نیز ممکن است کمک کننده باشد. در حالی که ممکن است این نوشیدنی ها سرماخوردگی شما را کاملاً پاک نکند، اما می تواند به شما در دریافت ویتامین C مورد نیاز سیستم ایمنی بدن کمک کنند. دریافت کافی ویتامین C می تواند باعث کاهش عفونت دستگاه تنفسی فوقانی و سایر بیماری ها شود.

درمان های گیاهی سرما خوردگی
درمان سرماخوردگی با ویتامین ث

۵- درمان سرماخوردگی با سوپ:

سوپ داغ، به خصوص سوپ های تند، ممکن است باعث تخلیه بینی و راحت تر شدن تنفس شود. سوپ مرغ یک انتخاب عالی است زمانی که شما بیمار هستید. تحقیقات نشان می دهد که لذت بردن از یک کاسه سوپ مرغ با سبزیجات، می تواند حرکت نوتروفیل ها را در بدن شما کند، کند. نوتروفیل ها نوع متفاوتی از گلبول های سفید خون هستند. آنها به محافظت از بدن شما در برابر عفونت کمک می کنند. وقتی آهسته حرکت می کنند، در مناطقی از بدن شما که به بهبودی بیشتری احتیاج دارند، متمرکزتر می شوند.

درمان های گیاهی سرماخوردگی
درمان سرماخوردگی با سوپ

۶- درمان سرماخوردگی با پروبیوتیک ها:

پروبیوتیک ها باکتری ها و مخمرهایی “دوستانه” هستند که در برخی غذاها و مکمل ها وجود دارد. آنها می توانند به سالم ماندن دستگاه گوارش و سیستم ایمنی بدن کمک کنند، تحقیقات نشان می دهد که پروبیوتیک ها احتمال ابتلا به بیماری عفونت تنفسی فوقانی را کاهش می دهند. برای یک منبع خوشمزه و مغذی از باکتری های مفید، ماست پروبیوتیک را در رژیم غذایی خود بگنجانید. علاوه بر فواید بالقوه آن برای سیستم ایمنی بدن، ماست نوعی میان وعده سالم است که مقدار زیادی پروتئین و کلسیم را فراهم می کند. به دنبال محصولاتی باشید که باکتری های زنده مفید را دارند.

۷- درمان سرماخوردگی با بخار آب گرم:

تنفس در بخار آب گرم، حداقل ممکن است موقت بینی و فشار سینوس را کاهش دهد. یک جایگزین برای حمام داغ، پر کردن یک ظرف با آب جوش، قرار دادن یک حوله بر سر و تنفس در بخار است. بخار بافت های بینی و گلو را تسکین می بخشد و برای استحکام بیشتر استنشاق بخار، افراد می توانند به فکر اضافه کردن اکالیپتوس باشند که یک روغن اساسی است. انجمن ملی آروماتراپی هالیستی پیشنهاد می کند ۳ تا ۷ قطره روغن اکالیپتوس را به آب جوش اضافه کرده و بخار را از طریق بینی استنشاق کنید.

درمان های گیاهی سرما خوردگی
درمان سرما خوردگی با بخار آب گرم

۸- درمان سرماخوردگی با شستشوی صحیح بینی:

شستشوی بینی ممکن است بی اهمیت به نظر برسد اما مهم است که بینی را به طور صحیح تمیز کنید تا مجرای بینی پاک شود در غیر این صورن مخاط ها به گوش  می رود و منجر به مشکلات  گوش می شود. برای شستشوی صحیح بینی، افراد باید یک سوراخ بینی را مسدود کرده و به آرامی  دیگری را شستشو دهند، سپس سوراخ بینی مخالف را تغییر داده و مسدود کنند.

۹- استفاده از یک مرطوب کننده هوا (دستگاه بخار):

آنفلوانزا در محیط های خشک راحت تر گسترش می یابد، ایجاد رطوبت بیشتر در خانه شما ممکن است میزان قرار گرفتن در معرض این ویروس را کاهش دهد. رطوبت ساز یا بخار کننده هوا می تواند علائم سرماخوردگی، مانند گلودرد، سرفه و احتقان را کاهش دهد. والدین می توانند دستگاه بخار یا مرطوب کننده مه را در اتاق کودک قرار دهند تا رطوبت به خانه اضافه شود. باید حتماً روزانه آب را تغییر دهند. همچنین تمیز کردن دستگاه طبق دستور کارخانه سازنده باید انجام شود تا ازایجاد کپک جلوگیری شود.

درمان های گیاهی سرما خوردگی
درمان سرما خوردگی به کمک مرطوب کننده هوا

۱۰- درمان سرماخوردگی با استفاده از قطره های بینی:

قطره های بینی می توانند به تقویت تخلیه مخاط و پاکسازی حفره بینی کمک کنند. در حالی که بچه ها ممکن است استفاده ازآن را برای بیرون راندن سینوس ها تحمل نکنند، ممکن است در هر سوراخ بینی از چند قطره استفاده کنند.

درمان های گیاهی سرما خوردگی
درمان سرماخوردگی با قطره بینی

۱۱- درمان سرماخوردگی با استامینوفن:

کودکان بیشتر از بزرگسالان احتمال سرماخوردگی دارند. اگرچه تب معمولاً مضر نیست اما می تواند برای کودک بسیار خطرناک باشد. به دلیل احتمال ابتلا به سندرم ریه در کودکان، افراد نباید آسپرین به کودکان بدهند. اگرچه نادر است، اما سندرم ریه یک بیماری جدی است که می تواند تهدید کننده زندگی باشد. تحقیقات نشان می دهد که آسپرین ممکن است باعث ایجاد بیماری در برخی از کودکان شود. استفاده از استامینومین می تواند تب را کم کند.

درمان های گیاهی سرما خوردگی:

۱- درمان های گیاهی سرما خوردگی با زنجبیل:

فواید سلامتی ریشه زنجبیل قرن ها مورد بررسی قرار گرفته است، اما اکنون اثبات علمی در مورد خواص درمانی آن وجود دارد. چند برش ریشه زنجبیل خام در آب جوش ممکن است به تسکین سرفه یا گلودرد کمک کند. تحقیقات نشان می دهد که همچنین می تواند احساس تهوع ناشی از آنفلونزا را از بین ببرد. به عنوان مثال، یکی از منابع معتبر نشان داد که فقط ۱ گرم زنجبیل می تواند تهوع بالینی دلایل مختلف را کاهش دهد. همچنین می توانید از روغن زنجبیل استفاده کنید می تواند علائم سرماخوردگی را کاهش دهد.

درمان های گیاهی سرماخوردگی
درمان سرماخوردگی با زنجبیل

۲- درمان های گیاهی سرما خوردگی با آویشن:

آویشن یک گیاه مدیترانه ای است که دارای خواص غذایی، دارویی است. از گل ها، برگ ها و عصاره آویشن برای درمان طیف وسیعی از علائم و بیماری ها استفاده شده است.این موارد شامل درمان اسهال، درد معده، آرتروز و گلودرد است. تصور می شود آویشن خاصیت ضد باکتری، حشره کش و احتمالاً ضد قارچ دارد.

درمان های گیاهی سرماخوردگی
درمان سرماخوردگی با آویشن
درمان های گیاهی سرما خوردگی
پرداخت درب منزل

۳- درمان های گیاهی سرما خوردگی با سیر:

سیر حاوی آلیسین مرکب است که ممکن است خاصیت ضد میکروبی داشته باشد. افزودن مکمل سیر به رژیم غذایی شما ممکن است شدت علائم سرماخوردگی را کاهش دهد. طبق برخی تحقیقات، ممکن است در وهله اول به شما کمک کند از ابتلا به بیماری خودداری کنید.

درمان های گیاهی سرماخوردگی
درمان سرماخوردگی با سیر

۴- درمان های گیاهی سرما خوردگی با سرخارگل:

آمریکایی های بومی بیش از ۴۰۰ سال است که از ریشه گیاه و گیاه سرخارگل  برای درمان عفونت ها استفاده می کنند. ترکیبات فعال آن شامل فلاونوئیدها، (مواد شیمیایی است که اثرات درمانی زیادی روی بدن دارند) است. به عنوان مثال، فلاونوئیدها می توانند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کرده و التهاب را کاهش دهند.
تحقیقات در مورد اثر گیاهان دارویی در مبارزه با سرماخوردگی و آنفولانزا مخلوط شده است. اما یک بررسی نشان می دهد منبع معتبر که مصرف سرخارگل ممکن است خطر ابتلا به سرماخوردگی را بیش از ۵۰ درصد کاهش دهد. همچنین ممکن است طول مدت سرماخوردگی را کاهش دهد. اگر یک فرد بالغ سالم هستید، ۱ تا ۲ گرم ریشه سرخارگل یا گیاه آن را به عنوان یک چای، سه بار در روز، بیش از یک هفته مصرف کنید.

درمان های گیاهی سرماخوردگی
درمان سرماخوردگی با سرخارگل

نکته مهم:

بیشترین میزان تأثیرگذاری گیاهان دارویی متعلق به عصاره‌ گیاهان دارویی است و بعدازآن می‌توان به مکمل‌هایی نظیر کپسول‌ها اشاره کرد. کمترین میزان اثرگذاری هم متعلق به عرق و چای و دم‌نوش است.
امیدوارم که اطلاعات خوب و مفیدی در اختیار شما قرار داده باشیم با نظر دهی و امتیازدهی مارو از کیفیت مطالب آگاه نمایید. برای دریافت اطلاعات بیشتر به سایت فروشگاه محصولات ارگانیک آشا مراجعه نمایید و برای کسب اطلاعات در مورد محصولات ارگانیک می‌توانید با شماره  09120038341 مشاور فروشگاه ارگانیک آشا تماس بگیرید یا از طریق تلگرام، اینستاگرام با ما در ارتباط باشید.

فروشگاه محصولات ارگانیگ
فروشگاه محصولات ارگانیگ
محصولات ارگانیک
فروشگاه محصولات ارگانیگ

منابع اطلاعات:
کتاب‌ها و مقالات گیاهان دارویی
فروشگاه محصولات ارگانیک آشا
موسسه کار آفرینی دکتر زرقانی

درمان های گیاهی سرما خوردگی

دسته بندی سرماخوردگی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت
Cresta Help Chat
Send via WhatsApp