درمان گیاهی سرماخوردگی و سرفه

تیم تحریریهتیم تحریریه
1,065 بازدید

درمان گیاهی سرماخوردگی و سرفه
سرماخوردگی یک عفونت حاد و محدود کننده ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی است که شامل بینی، سینوس ها، حلق و حنجره می شود. ویروس با تماس دستی با ترشحات از یک فرد آلوده (مستقیم یا غیرمستقیم) یا ذرات معلق در هوا و ترشحات منتشر می شود. علائم، که به طور کلی مربوط به مخاط آلوده است، معمولاً در ۱-۳ روز به اوج خود می رسد و ۷-۱۰ روز طول می کشد، اگرچه گهگاه به مدت سه هفته ادامه می یابد. شامل گلودرد، عطسه، سرفه و ضعف هستند. شدت و نوع علائم در افراد مختلف و با عوامل عفونی مختلف متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، تب در کودکان شایع است، اما در بزرگسالان نادر و خفیف است. سرماخوردگی بسیار شیوع دارد و ممکن است ناتوان کننده باشد. این امر باعث کاهش عملکرد و بهره وری در محل کارمی شود و ممکن است فعالیت های دیگری مانند رانندگی را تحت تأثیر قرار دهد.

درمان گیاهی سرماخوردگی و سرفه
عامل ایجاد سرماخوردگی و سرفه

سرفه عملی است که به طور ارادی یا غیر ارادی صورت گرفته و باعث تمیز شدن گلو می شود و با حرکت سریع هوا از شش ها به سمت بیرون، شناخته می شود. در اغلب اوقات این عارضه نیازی به درمان ندارد زیرا عملی است که خود بدن برای بیرون راندن عوامل بیماری زا و گرد و خاک یا عوامل آلرژی زا انجام می دهد.
سرفه های زیاد می تواند نشانه یک نوع بیماری در بدن فرد باشد، مانند بیماری سرماخوردگی، اما همه سرفه ها توسط عوامل بیماری زا به وجود نمی آیند.

روش های پیشگیری از سرماخوردگی و سرفه:

۱- شستشوی کامل دست ها:ویروس ها می توانند روی دست زندگی کنند، به همین دلیل شستن منظم دست ها، یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از سرما خوردگی و انتشار سرماخوردگی است. در هنگام شستشوی دست ها، از آب و صابون استفاده کنید و به مدت بیست ثانیه دست ها را به هم بکشید.
۲- تقویت سیستم ایمین بدن: جتناب از همه میکروب ها، تقریبا غیرممکن است. با قوی نگه داشتن سیستم ایمنی بدن و عملکرد مناسب، فرد شانس خود را برای مقابله با میکروب هایی که با آنها روبرو می شود، افزایش می دهد. خواب کافی، ورزش کردن و خوردن یک رژیم غذایی مناسب، جلوگیری از استعمال سیگار و پایین آمدن سطح استرس می توانند سیستم ایمنی بدن را قوی نگه دارند.

درمان گیاهی سرماخوردگی و سرفه
روش های پیشگیری از سرما خوردگی و سرفه

درمان سرما خوردگی و سرفه با نوشیدن مایعات:

نوشیدن مایعات فراوان می تواند به جلوگیری از کم آبی بدن کمک کند و ممکن است خلط کم شود. آب بیشترین اثر را دارد اما مایعات دیگر مانند آب میوه نیز قابل قبول است. چای با لیمو و عسل و سایر نوشیدنی های داغ ممکن است به برطرف شدن احتقان و تسکین گلو درد کمک کند. افرادی که دچار سرماخوردگی می شوند باید از الکل دوری کنند که این امر می تواند به کم آبی بدن کمک کند. تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن مایعات در دمای اتاق می تواند سرفه، آبریزش بینی و عطسه را کاهش دهد. افرادی که علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا دارند، نوشیدنی های گرم برایشان بسیار موثر است. در مطالعه ای گزارش شده است که نوشیدنی های گرم حتی علائم بیشتری را درمان می کند، از جمله گلودرد، لرز و خستگی. نوشیدنی های گرمی که ممکن است آرامش بخش باشد عبارتند از: چای گیاهی، چای سیاه بدون کافئین، آب گرم، آب میوه های گرم.

درمان گیاهی سرماخوردگی و سرفه
درمان سرماخوردگی و سرفه با نوشیدن مایعات

درمان سرماخوردگی و سرفه با غرغره کردن:

غرغره کردن مکرر با آب می تواند به کاهش قسمت از عفونت دستگاه تنفسی فوقانی کمک کند، این درمان ساده یکی از موثرترین درمان های گلودرد و سرفه مرطوب است. آب نمک، خلط موجود در پشت گلو را کاهش می دهد، درنتیجه سرفه کاهش می یابد. نصف قاشق چای خوری نمک را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید و آن را حل نمایید. محلول را بگذارید تا خنک شود. آن را درگلو نگهدارید، چندین بار هر روز با آب نمک این کار را انجام دهید تا سرفه بهبود یابد. از دادن آب شور به کودکان اجتناب کنید زیرا ممکن است آنها نتوانند غرغره کنند و بلعیدن آب نمک می تواند خطرناک باشد.
گزینه دیگر غرغره کردن با آب گرم است که با نصف قاشق چایخوری آب لیمو و عسل طبیعی مخلوط می شود. باهرگونه محلول برای شستشو، باید مطمئن باشید که آب خیلی داغ نباشد.
این روش درمانی قدیمی می تواند گلو درد را تسکین دهد، که اغلب یکی از اولین علائم سرماخوردگی است.

درمان گیاهی سرماخوردگی و سرفه
درمان سرماخوردگی و سرفه با غرغره کردن

درمان سرماخوردگی و سرفه با عسل:

یک مطالعه پژوهشی که بر روی کودکان انجام شده است، نشان داد که دادن عسل به کودکان قبل از خواب به کاهش سرفه های شبانه کمک می کند. با این حال، عسل نباید به نوزادان زیر ۱ سال داده شود، زیرا حاوی اسپورهای بوتولینوم است. اگر اسپورها در دستگاه گوارش نابالغ کودک رشد کنند، می توانند کودک را بیمار کنند. براساس برخی تحقیقات، چای با عسل ممکن است سرفه را کاهش دهد. برای استفاده از عسل جهت درمان سرفه، ۲ قاشق چای خوری عسل را با آب گرم یا چای گیاهی مخلوط کنید. این مخلوط را یک یا دو بار در روز بخورید. بر اساس نظریه آکادمی NHS ایالت متحده آمریکا، مخلوط آب لیمو و عسل می تواند برای درمان سرفه بسیار مناسب باشد. گفته می شود به طور کلی درمان های خانگی سرفه می توانند از حدت و شدت سرفه بکاهند ولی نمی توانند دوره درمانی را کاهش دهند.

درمان گیاهی سرماخوردگی و سرفه
درمان سرماخوردگی و سرفه با عسل

درمان سرما خوردگی و سرفه با بخار:

تنفس در بخار آب گرم، حداقل ممکن است موقت گرفتگی بینی و فشار سینوس را کاهش دهد. سرفه مرطوب که باعث ایجاد مخاط یا خلط می شود، با بخار بهبود می یابد. دوش آب گرم را باز بگذارید و حمام را با بخار پر کنید. چند دقیقه صبر کنید تا علائم فروکش کند. بعد از آن یک لیوان آب برای خنک کردن و جلوگیری از کم آبی بنوشید. می توان به کمک یک کاسه آب نیز بخار ایجاد کرد. برای انجام این کار، یک کاسه بزرگ را با آب گرم پر کنید. سبزی ها یا اسانس های ضروری مانند اکالیپتوس یا گیاه رزماری را اضافه کنید و حوله را روی سر بگذارید.

درمان گیاهی سرماخوردگی و سرفه
درمان سرماخوردگی و سرفه با بخار

درمان سرما خوردگی و سرفه به کمک دستگاه بخار:

آنفلوانزا در محیط های خشک راحت تر گسترش می یابد. ایجاد رطوبت بیشتر در خانه شما ممکن است میزان قرار گرفتن در معرض این ویروس را کاهش دهد. رطوبت ساز یا بخار کننده هوا می تواند علائم سرماخوردگی، مانند گلودرد، سرفه و احتقان را کاهش دهد. والدین می توانند دستگاه بخار یا مرطوب کننده را در اتاق کودک قرار دهند تا رطوبت به خانه اضافه شود. باید حتماً روزانه آب را تغییر دهند. همچنین تمیز کردن دستگاه طبق دستور کارخانه سازنده از ایجاد کپک جلوگیری می کند.

درمان سرماخوردگی و سرفه با غذاهای گرم:

سوپ داغ، به خصوص سوپ های تند، ممکن است باعث تخلیه بینی و راحت تر شدن تنفس شود. زمانی که شما بیمار هستید سوپ مرغ یک انتخاب عالی است. تحقیقات نشان می دهد که لذت بردن از یک کاسه سوپ مرغ با سبزیجات، می تواند حرکت نوتروفیل ها را در بدن شما کند، کند. نوتروفیل ها نوع متفاوتی از گلبول های سفید خون هستند. آنها به محافظت از بدن شما در برابر عفونت کمک می کنند. وقتی آهسته حرکت می کنند، در مناطقی از بدن شما که به بهبودی بیشتری احتیاج دارند، متمرکز تر می شوند.

درمان سرماخوردگی با ویتامین ث:

ویتامین C نقش مهمی در بدن شما دارد و فواید سلامتی زیادی دارد. این ویتامین در لیمو، پرتقال، گریپ فروت، سبزی های برگ دار و سایر میوه ها و سبزیجات وجود دارد، لیمو یک منبع خوبی از ویتامین C است. اضافه کردن آب لیمو تازه به چای داغ با عسل ممکن است هنگامی که شما بیمار هستید خلط را کاهش دهد. نوشیدن لیموناد گرم یا سرد نیز ممکن است کمک کننده باشد. در حالی که ممکن است این نوشیدنی ها سرماخوردگی شما را کاملاً پاک نکند، اما می تواند به شما در دریافت ویتامین C مورد نیاز سیستم ایمنی بدن کمک کنند. دریافت کافی ویتامین C می تواند باعث کاهش عفونت دستگاه تنفسی فوقانی و سایر بیماری ها شود.

درمان گیاهی سرماخوردگی و سرفه
درمان سرماخوردگی و سرفه با ویتامین ث

درمان سرماخوردگی با پروبیوتیک:

پروبیوتیک ها، باکتری ها و مخمرهایی “دوستانه” هستند که در برخی غذاها و مکمل ها وجود دارد. آنها می توانند به سالم ماندن دستگاه گوارش و سیستم ایمنی بدن کمک کنند، تحقیقات نشان می دهد که پروبیوتیک ها احتمال ابتلا به بیماری عفونت تنفسی فوقانی را کاهش می دهند. برای یک منبع خوشمزه و مغذی از باکتری های مفید، ماست پروبیوتیک را در رژیم غذایی خود بگنجانید. علاوه بر فواید بالقوه آن برای سیستم ایمنی بدن، ماست نوعی میان وعده سالم است که مقدار زیادی پروتئین و کلسیم را فراهم می کند. به دنبال محصولاتی باشید که باکتری های زنده مفید را دارند. پروبیوتیک ها به طور مستقیم سرفه را کاهش نمی دهند، اما با تقویت باکتری در روده می توانند سیستم ایمنی را تقویت کنند. یک سیستم ایمنی برتر می تواند به مبارزه با عفونت ها یا آلرژن ها که باعث سرفه می شود کمک کند. طبق تحقیقات، یک نوع باکتری به نام لاکتوباسیلوس، تاثیر کمی در جلوگیری از سرماخوردگی دارد. برخی از غذاها نیز به طور طبیعی غنی از پروبیوتیک ها هستند، از جمله: ماست طبیعی، کیمچی، موز.

درمان گیاهی سرماخوردگی و سرفه
درمان سرماخوردگی و سرفه با پروبیوتیک

درمان گیاهی سرماخوردگی و سرفه:

۱- درمان گیاهی سرماخوردگی و سرفه با زنجبیل:

فواید سلامتی ریشه زنجبیل قرن ها مورد بررسی قرار گرفته است، اما اکنون اثبات علمی در مورد خواص درمانی آن وجود دارد. چند برش ریشه زنجبیل خام در آب جوش ممکن است به تسکین سرفه یا گلودرد کمک کند. تحقیقات نشان می دهد که همچنین می تواند احساس تهوع ناشی از آنفلونزا را از بین ببرد. به عنوان مثال ، یکی از منابع معتبر نشان داد که فقط ۱ گرم زنجبیل می تواند تهوع بالینی دلایل مختلف را کاهش دهد. زنجبیل ممکن است سرفه خشک یا آسم را کاهش دهد، زیرا خواص ضد التهابی دارد. همچنین ممکن است تهوع و درد را از بین ببرد. ۲۰-۴۰ گرم از برش زنجبیل تازه را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید. اجازه دهید چند دقیقه قبل از نوشیدن بماند. اضافه کردن عسل یا آب لیمو برای بهبود طعم، مزه و کاهش سرفه نیز مناسب است. به جای استفاده از زنجبیل تازه می توانید از روغن زنجبیل استفاده نید که همیشه در دسترس است.

درمان گیاهی سرماخوردگی و سرفه
درمان سرماخوردگی و سرفه با زنجبیل

۲- درمان گیاهی سرماخوردگی و سرفه با آویشن:

آویشن برای درمان سرفه، گلو درد، برونشیت و مسائل گوارشی استفاده می شود. ۲ قاشق چای خوری آویشن خشک شده را به یک فنجان آب گرم  اضافه کنید، ده دقیقه زمان بدید تا دم بکشد و بعد میل کنید. همچنین می توانید از عصاره خوراکی آویشن استفاده کنید.

درمان گیاهی سرماخوردگی و سرفه
درمان سرماخوردگی و سرفه با آویشن

۳- درمان گیاهی سرماخوردگی و سرفه با سیر:

سیر حاوی آلیسین مرکب است که ممکن است خاصیت ضد میکروبی داشته باشد. افزودن مکمل سیر به رژیم غذایی شما ممکن است شدت علائم سرماخوردگی را کاهش دهد. طبق برخی تحقیقات، ممکن است در وهله اول به شما کمک کند از ابتلا به بیماری خودداری کنید.

درمان گیاهی سرماخوردگی و سرفه
درمان سرماخوردگی و سرفه با سیر

۴- درمان گیاهی سرماخوردگی و سرفه با سرخارگل:

آمریکایی های بومی، بیش از ۴۰۰ سال است که از گیاه سرخارگل برای درمان عفونت ها استفاده می کنند. ترکیبات فعال آن شامل فلاونوئیدها، (مواد شیمیایی است که اثرات درمانی زیادی روی بدن دارند) است. به عنوان مثال، فلاونوئیدها می توانند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کرده و التهاب را کاهش دهند.
تحقیقات در مورد اثر گیاهان دارویی در مبارزه با سرماخوردگی و آنفولانزا زیاد شده است. بررسی ها نشان می دهد که مصرف سرخارگل ممکن است خطر ابتلا به سرماخوردگی را بیش از ۵۰ درصد کاهش دهد. همچنین ممکن است طول مدت سرماخوردگی را کاهش دهد. اگر یک فرد بالغ سالم هستید، ۱ تا ۲ گرم ریشه سرخارگل یا گیاه آن را به عنوان یک چای، سه بار در روز، بیش از یک هفته مصرف کنید.

درمان گیاهی سرماخوردگی و سرفه
درمان سرماخوردگی و سرفه با سرخارگل

۵- درمان گیاهی سرماخوردگی و سرفه با ختمی:

گیاه ختمی گیاهی است که دارای سابقه طولانی در استفاده برای درمان سرفه و گلودرد است. شاخ و برگ آن  به دلیل محتوای موسیلاژ بالایی که دارد می تواند باعث تحریک  و سهولت در سرفه شود. (موسیلاژ یک ماده ضخیم و چسبی است که گلو را می پوشاند). مطالعه ای نشان داد که شربت سرفه گیاهی حاوی ریشه مارچوبه، همراه با ختمی و آویشن، به طور موثر سرفه های ناشی از سرماخوردگی و عفونت های تنفسی را از بین می برد. پس از ۱۲ روز مصرف شربت، ۹۰ درصد ازمصرف کنندگان اثربخشی آن را خوب یا بسیار خوب نشان دادند.
ریشه ختمی نیز به عنوان یک گیاه خشک شده یا چای کیسه ای موجود است. آب داغ را اضافه کنید و سپس بلافاصله آن را بنوشید و یا اجازه دهید خنک  شود. هر چه، ریشه ها در آب بماند، موسیلاژ بیشتری در نوشیدنی خواهد بود.
عوارض جانبی: می تواند ناراحتی معده را شامل شود، اما ممکن است با نوشیدن مایعات اضافی برطرف گردد.

درمان گیاهی سرماخوردگی و سرفه
درمان سرماخوردگی و سرفه با ریشه ختمی

۶- درمان گیاهی سرماخوردگی و سرفه با سپستان:

 سپستان گیاهی است که در هندوستان برای درمان سرماخوردگی، سرفه، مشکلات تنفسی مورد استفاده قرار می گیرد.

درمان گیاهی سرماخوردگی و سرفه
درمان سرماخوردگی و سرفه با سپستان

۷- درمان گیاهی سرماخوردگی و سرفه با دانه به:

بذرهای این گیاه بطور سنتی برای معالجه اسهال، سرفه، گلو درد، درمان یبوست و برونشیت مورد استفاده قرار می گیرند. میوه به، دانه‌های لعاب‌داری دارد که نرم‌کننده سینه و خلط‌ آور هستند.
می توانید دانه‌های به را در آب خیس کنید و بعد از اینکه لعاب آن خارج شد، آن را بخورید به علاوه می‌توان دانه به را روی زبان قراردهید و لعاب آن را به مدت چند دقیقه بمکید، اما باید به خاطر داشته باشید که دانه به را نباید جوید!

درمان گیاهی سرماخوردگی و سرفه
درمان سرماخوردگی و سرفه با دانه به

۸- درمان گیاهی سرماخوردگی و سرفه با نارون لغزان:

نارون لغزان، به دلیل اینکه حاوی سطح بالایی از موسیلاژ است مشابه ریشه ختمی است و به تسکین گلو درد و سرفه کمک می کند. چای نارون لغزان با اضافه کردن ۱ قاشق چای خوری از گیاه خشک شده به یک فنجان آب گرم، تهیه می شود. حداقل ۱۰ دقیقه اجازه دهید تا دم بکشد. مهم است که توجه داشته باشیم که این گیاه می تواند با جذب داروها تداخل کند.

درمان سرماخوردگی با روی:

به نظر می رسد روی حداقل در کودکان در کاهش تعداد سرماخوردگی در سال موثر است . شواهد متناقض از یک متاآنالیز نشان می دهد که روی به صورت خوراکی، مدت و شدت سرماخوردگی در بزرگسالان را کاهش می دهد.

نکته مهم:

بیشترین میزان تأثیرگذاری گیاهان دارویی متعلق به عصاره‌ گیاهان دارویی است و بعدازآن می‌توان به مکمل‌هایی نظیر کپسول‌ها اشاره کرد. کمترین میزان اثرگذاری هم متعلق به عرق و چای و دم‌نوش است.
امیدوارم که اطلاعات خوب و مفیدی در اختیار شما قرار داده باشیم با نظر دهی و امتیازدهی مارو از کیفیت مطالب آگاه نمایید. برای دریافت اطلاعات بیشتر به سایت فروشگاه محصولات ارگانیک آشا مراجعه نمایید و برای کسب اطلاعات در مورد محصولات ارگانیک می‌توانید با شماره  09120038341 مشاور فروشگاه ارگانیک آشا تماس بگیرید یا از طریق تلگرام، اینستاگرام با ما در ارتباط باشید.

فروشگاه محصولات ارگانیگ
فروشگاه محصولات ارگانیگ
محصولات ارگانیک
فروشگاه محصولات ارگانیگ

منابع اطلاعات:
کتاب‌ها و مقالات گیاهان دارویی
فروشگاه محصولات ارگانیک آشا
موسسه کار آفرینی دکتر زرقانی

دسته بندی درمان بیماری ها سرماخوردگی و سرفه
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت
Cresta Help Chat
Send via WhatsApp