راههای کاهش قند خون در خانه

تیم تحریریهتیم تحریریه
437 بازدید
راههای کاهش قند خون در خانه

راههای کاهش قند خون در خانه
دیابت چیست؟
دیابت اختلال در میزان قند خون است. زمانی اتفاق می­ افتد که انسولین در بدن به طور موثر کار نمی کند. در نتیجه، بدن برای تنظیم میزان قند خون تلاش می­کند. قند خون در افراد مبتلا به دیابت مساوی یا بالاتر از ۱۴۰ است.

راههای کاهش قند خون

انواع دیابت:

دو نوع نوع دیابت وجود دارد:
۱. دیابت نوع یک: دیابت وابسته به انسولین است که بیمار هر روز باید به خود انسولین تزریق نماید. در سنین زیر ۳۰ سال و به ویژه در نوجوانان ۱۱ تا ۱۳ سال شایع است البته ممکن است در هر سنی و حتی در سالخوردگی ایجاد شود ولی این مورد نادر است.
۲.دیابت نوع دو: دیابت غیر وابسته به انسولین است که بیمار فقط محرک ترشح انسولین از قبیل گلی بنکلامید را مصرف می کند. معمولا در افراد بالای ۴۰ سال دیده می ­شود.

راههای کاهش قند خون در خانه
دیابت نوع ۱ و ۲

علل بیماری دیابت:

۱- سن بالای ۴۰ سال
۲- بی تحرکی
۳- خوردن غذای ناسالم
۴-اضافه وزن یا چاقی
۵- داشتن افراد دیابتی در خانواده
۶- داشتن سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)
7-داشتن سابقه پزشکی دیابت بارداری، بیماری قلبی، یا سکته مغزی

راههای کاهش قند خون در خانه
علل بیماری دیابت

علائم بیماری دیابت:

۱- افزایش قابل توجه حجم و دفعات ادرار: هنگامی که سطح قند خون بالا است، کلیه ها سعی می کنند قند اضافی را با فیلتر کردن آن از خون حذف کنند که می تواند منجر به تکرر ادار، به ویژه در شب شود.

راههای کاهش قند خون در خانه
علائم بیماری دیابت

۲- تشنگی مفرط :ادرار مکرر که برای حذف قند بیش از حد از خون ضروری است، می تواند منجر به از دست دادن آب اضافی شود. با گذشت زمان، می تواند باعث کمبود آب بدن شود.

راههای کاهش قند خون در خانه
تشنگی مفرط از علائم بیماری دیابت

۳- همیشه احساس گرسنگی می­ کنید: افراد مبتلا به دیابت اغلب انرژی کافی را از مواد غذایی که می­ خورند، بدست نمی­ آورند. سیستم گوارشی غذا را به یک قند ساده به نام گلوکز، که بدن به عنوان سوخت استفاده می­ کند، می­ شکند. در افراد مبتلا به دیابت، این گلوکز به اندازه کافی از جریان خون به سلول­های بدن منتقل نمی­ شود. در نتیجه افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ اغلب به طور مداوم گرسنه می­ مانند، صرف نظر از اینکه هنوز تازه غذا خورده­ اند.

راههای کاهش قند خون در خانه
احساس گرسنگی شدید در بیماری دیابت

۴- احساس خستگی مفرط :دیابت می تواند روی سطح انرژی فرد تأثیر بگذارد و موجب احساس خستگی یا درماندگی شود. این خستگی ناشی از قند ناکافی است که از جریان خون به سلول های بدن منتقل می شود.

راههای کاهش قند خون در خانه
احساس خستگی مفرط از علائم بیماری دیابت

۵- تاری دید: افزایش قند خون می تواند به عروق خونی چشم آسیب بزند، که می تواند دچار تاری دید شود. این دید تاریک می تواند در یک یا هر دو چشم اتفاق بیفتد. اگر فرد مبتلا به دیابت درمان نشود، آسیب عروق خونی می تواند شدید تر شود و در نهایت ممکن است منجر به کوری شود.

راههای کاهش قند خون در خانه
تاری دید از علائم دیابت

۶-کاهش سرعت بهبود زخم: سطح بالای قند خون می تواند به اعصاب و عروق خونی بدن آسیب برساند که می تواند گردش خون را مختل کند. در نتیجه حتی بهبود یک زخم کوچک ممکن است چند هفته یا چند ماه به طول انجامد که می تواند باعث افزایش خطر ابتلا به عفونت شود.

راههای کاهش قند خون در خانه
سرعت بهبود زخم در بیماران دیابتی

۷-  بی حسی یا درد در دست یا پا و تاندون ها:سطح قند خون بالا می تواند گردش خون و اعصاب بدن را تحت تاثیر قرار دهد. در افراد مبتلا به دیابت می تواند منجر به درد یا احساس سوزن شدن یا بی حسی در دست و پا شود. این وضعیت به عنوان نوروپاتی شناخته می شود و اگر درمان نشود، در طول زمان می تواند به بدتر شدن بیماری منجر شود و عوارض جدیتری به دنبال داشته باشد.

راههای کاهش قند خون در خانه
بی حسی دست و پا یا بدن تاز علائم بیماری دیابت

۸- ایجاد لکه­ های تیره در پوست: لکه های تیره پوست که بر روی گردن، زیر بغل یا کشاله ران تأثیر می گذارند نیز می توانند خطر ابتلا به دیابت را نشان دهند. این لکه ها ممکن است بسیار نرم  باشند.این بیماری پوستی به نام acanthosis nigricans شناخته می شود.

راههای کاهش قند خون در خانه
لکه های تیره روی پوست نشانه بیماری دیابت

۹- عفونت های مخملی و خارش: قند اضافی در خون و ادرار، غذا را برای مخمرها فراهم می کند، که می تواند منجر به عفونت شود. عفونت های مخملی در مناطق گرم و مرطوب پوست مانند دهان، ناحیه تناسلی و زیر بغل رخ می دهد. مناطق آسیب دیده معمولا خارش دارند، اما فرد نیز ممکن است سوزش، قرمزی و درد را تجربه کند.

راههای کاهش قند خون در خانه
عفونت های مخملی از نشانه های بیماری دیابت

عوارض جانبی قند خون:

بدون درمان، به طور مداوم سطح قند خون بالا می تواند منجر به عوارض شدید، از جمله: بیماری قلبی، سکته مغزی، آسیب عصبی یا نوروپاتی، مشکلات پا، بیماری کلیوی، که می تواند منجر به دیالیز شود، بیماری چشم و یا از دست دادن بینایی، مشکلات جنسی در مردان و زنان شود.
دیابت بدون درمان همچنین می تواند منجر به سندروم غربالگری هیپرگلوسمی (HHNS) شود که باعث افزایش شدید قند خون می شود.

راههای کاهش قند خون در خانه
عوارض جانبی قند خون

غذاهای غیر مجاز در قند خون بالا:

۱- نان، ۲- برنج، ماکارونی، ۳- سیب زمینی، ۴- زردالو، ۵- خرمالو، ۶- موز، ۷-چربی حیوانی، ۸- گوشت چرب، ۹- زرده تخم مرغ، ۱۰- چای پررنگ، قوه و شکلاتهایی که دارای اسانس باشند.

غذاهای مفید برای کاهش قند خون:

۱-کدو خورشتی، ۲- کرفس، ۳- گریپ فروت، ۴- روغن گیاهی، ۵- گوشت سفید مثل مرغ، ماهی و…۶- سیب، ۷- کلم بروکلی

راههای کاهش قند خون در خانه
غذاهای مفید برای بیماران دیابتی

راههای کاهش قند خون:

۱- از دست دادن وزن: از دست دادن تقریبا ۷ درصد از وزن کلی بدن، به ویژه کاهش چربی شکم، احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ را تا ۵۸ درصد کاهش می دهد.
۲- ورزش کردن: افرادی که مبتلا به دیابت هستند، باید۱۵۰ دقیقه تمرین متوسط را در هفته انجام دهند.
۳- کاهش استرس: همانطور که استرس ممکن است عامل خطر برای پیش دیابت باشد، کنترل استرس می تواند به جلوگیری از این بیماری کمک کند.
۴- داشتن یک رژیم سالم: رژیم های غذایی با فیبر بالا، پروتئین کم و کربوهیدرات های پیچیده با قند کم، به حفظ سطح قند خون کمک می کنند.
۵-نخوردن قندهای اضافی: غذاها و نوشیدنی ها با قند اضافه می تواند تغییرات شدیدی در قند خون ایجاد کند و به افزایش وزن کمک کند.

راههای کاهش قند خون در خانه
روش های کاهش قند خون

راههای کاهش قند خون (گیاهی):

۱- راههای کاهش قند خون در خانه با بوقناق: مصرف عصاره بوقناق قند خون را پایین می‌آورد‌. گیاه بوقناق گیاه خارداری است که به علت خواص بوقناق که در ریشه و میوه این گیاه وجود دارد از آن در طب سنتی استفاده می شود.  در پژوهش های صورت گرفته مشخص شده است که برخلاف روش­های درمانی با داروهای شیمیایی که تنها باعث کاهش قند خون و کنترل آن می شود، عصاره بوقناق باعث فعال سازی پانکراس (لوزالمعده) شده و موجب ترشح انسولین می شود.
میزان مصرف عصاره بوقناق باید با توجه به شرایط زیر تنظیم گردد:
۱- حال عمومی بیمار
۲- میزان قند خون ناشتا
۳- توجه به روند بهبود بیمار دیابتی
۴- پاسخگویی سلول های بدن فرد به عصاره بوقناق

فروش عصاره بوقناق دکتر زرقانی
خرید عصاره بوقناق دکتر زرقانی
راههای کاهش قند خون در خانه
پرداخت درب منزل

۲-راههای کاهش قند خون در خانه با آلوئه ­ورا: گیاه آلوئه ورا یک گیاه رایج با کاربردهای مختلف است. آلوئه­ ورا گیاهی مناسب برای پوست و قند خون است. یافته­ ها نشان می­ دهد که آلوئه ورا ممکن است به محافظت و ترمیم سلول­های بتا در پانکراس که انسولین تولید می­ کنند، کمک کند. محققان معتقد بودند این ممکن است به دلیل اثرات آنتی اکسیدانی آلوئه ­ورا باشد. می­ توانید آن را به صورت اسموتی یا آب میوه  بخورید، از عصاره آلوئه ورا استفاده کنید و کپسول ها را که به عنوان مکمل هستند استفاده کنید.

راههای کاهش قند خون در خانه
کاهش قند خون با الوئه ورا

۳–  راههای کاهش قند خون در خانه با دارچین: دارچین یک ادویه معطر است که از پوست درخت بدست می ­آید. در سال ۲۰۱۰، شواهدی از مطالعات انجام شده درباره انسانها نشان دادند که دارچین ممکن است آنتی اکسیدان، فشار خون، لاغری  و هضم را تنظیم کند.
دارچین همچنین سطح قند خون ناشتا را کاهش می دهد، کلسترول بد (LDL) را کاهش می دهد، سطح “کلسترول خوب” چربی لیپوپروتئین (HDL) را افزایش می دهد، تری گلیسیرید یا چربی خون را افزایش می دهد.
می ­توان آن را به صورت چای، مکمل و به عنوان ادویه در غذاها  و به صورت روغن دارچین استفاد کرد.

راههای کاهش قند خون در خانه
راههای کاهش قند خون با دارچین
راههای کاهش قند خون در خانه
پرداخت درب منزل

۴- راههای کاهش قند خون در خانه با سرخارگل: سیلیمارین، عصاره سرخارگل که بیشترین توجه دانشمندان را به خود جلب کرده است، ترکیبی با خواص آنتی اکسیدان و ضد التهابی است که ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت مناسب باشد. بر اساس یک بررسی منتشر شده در سال ۲۰۱۶، بسیاری از مطالعات در مورد سیلیمارین امیدوار کننده هستند، اما تحقیق به اندازه کافی قوی نیست که  گیاه یا عصاره را برای مراقبت از دیابت معرفی کنند. به نظر می رسد هیچ گونه عوارض جانبی قابل توجهی وجود ندارد و بسیاری از مردم به عنوان یک مکمل مصرف می کنند. با این حال، بهتر است قبل از استفاده از هر مکمل، با پزشک مشورت کنید.

راههای کاهش قند خون در خانه
کاهش قند خون با سرخارگل

۵- راههای کاهش قند خون در خانه با شنبلیله: گیاه شنبلیله گیاه دیگری است که ممکن است به کاهش سطح قند خون کمک کند. دانه ها شامل الیاف و مواد شیمیایی هستند که به کاهش هضم کربوهیدرات ها و قند کمک می کنند. همچنین شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه دانه ها ممکن است در به تأخیر افتادن یا جلوگیری از شروع دیابت نوع ۲ کمک کنند. شنبلیله را می­توان به عنوان سبزی در غذاها استفاده کرد یا همراه با آب گرم، به شکل پودر و کپسول به عنوان مکمل استفاده کرد.

راههای کاهش قند خون در خانه
کاهش قند خون با دانه های شنبلیله

۶- راههای کاهش قند خون در خانه با گیمنما (Gymnema sylvestre ): گیمنما سیلوستر یک گیاه است که از هند می آید. به معنای “نابود کننده قند” است. بررسی سال ۲۰۱۳ اشاره کرد که افراد مبتلا به دیابت نوع۱ و نوع ۲ که در زمان زایمان استفاده کردند، علائم بهبود را نشان دادند. در افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ در مقایسه با گروهی که تنها انسولین دریافت می­کردند، عصاره برگ را برای ۱۸ ماه در نظر گرفتند، سطح قند خون ناشتا به میزان قابل توجهی کاهش یافت. سایر آزمایش ها با استفاده از گیمنما نشان داد افرادی که دیابتی نوع ۲ دارند به خوبی  به برگ و عصاره آن در طول دوره­های مختلف پاسخ دادند.

راههای کاهش قند خون در خانه
کاهش قند خون با کیمناسیلوستر

۷- راههای کاهش قند خون در خانه با زنجبیل: زنجبیل یکی دیگر از گیاهان است که مردم برای هزاران سال در طب سنتی استفاده می کردند.اغلب از زنجبیل برای کمک به درمان بیماری های گوارشی و التهابی استفاده می کنند. با این حال، در سال ۲۰۱۵، مشخص شد که این امر ممکن است به درمان دیابت نیز کمک کند. نتایج نشان داد که زنجبیل سطح قند خون را پایین می آورد اما سطح انسولین خون را پایین نمی آورد. به همین دلیل توصیه می شود که زنجبیل ممکن است مقاومت به انسولین در بدن را برای دیابت نوع ۲ کاهش دهد.
زنجبیل می­ تواند به شکل چای، مکمل به شکل کپسول، نوشیدن آب جو زنجبیل، ریشه یا پودر آن در غذا وبه صورت روغن زنجبیل مصرف شود.

راههای کاهش قند خون در خانه
کاهش قند خون با عصاره زنجبیل
راههای کاهش قند خون در خانه
پرداخت درب منزل

نکته مهم:

بیشترین میزان تأثیرگذاری گیاهان دارویی متعلق به عصاره‌ گیاهان دارویی است و بعدازآن می‌توان به مکمل‌هایی نظیر کپسول‌ها اشاره کرد. کمترین میزان اثرگذاری هم متعلق به عرق و چای و دم‌نوش است.
امیدوارم که اطلاعات خوب و مفیدی در اختیار شما قرار داده باشیم با نظر دهی و امتیازدهی مارو از کیفیت مطالب آگاه نمایید. برای دریافت اطلاعات بیشتر به سایت فروشگاه محصولات ارگانیک آشا مراجعه نمایید و برای کسب اطلاعات در مورد محصولات ارگانیک می‌توانید با شماره  09120038341 مشاور فروشگاه ارگانیک آشا تماس بگیرید یا از طریق تلگرام، اینستاگرام با ما در ارتباط باشید.

فروشگاه محصولات ارگانیگ
فروشگاه محصولات ارگانیگ
محصولات ارگانیک
فروشگاه محصولات ارگانیگ

منابع اطلاعات:
کتاب‌ها و مقالات گیاهان دارویی
فروشگاه آشا ارگانیک
موسسه کار آفرینی دکتر زرقانی

دسته بندی قندخون
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت
Cresta Help Chat
Send via WhatsApp