روش های خانگی برای درمان اعتیاد

تیم تحریریهتیم تحریریه
808 بازدید
روش های خانگی برای درمان اعتیاد

روش های خانگی برای درمان اعتیاد
اعتیاد شما چیست؟ این که آیا با اعتیاد به الکل، دخانیات، رابطه جنسی، مواد مخدر، دروغگویی یا قمار دست و پنجه نرم می کنید، قبول کنید که مشکلی دارید. همیشه اولین قدم برای غلبه بر آن پذیرش آن است که کار ساده ای نیست. اکنون زمان آن رسیده است که برنامه ای را برای ترک داشته باشید و خود را برای موانعی که مطمئناً با آنها روبرو هستید آماده کنید. اگر می خواهید یاد بگیرید که چگونه این عادت را کنار بگذارید و زندگی را دوباره به کمال برسانید، به خواندن ادامه دهید.

پیشرفت های دارویی و پیشرفت در تشخیص به جامعه پزشکی کمک کرده است تا روش های مختلفی برای مدیریت و رفع اعتیاد ایجاد کند. روش ها شامل:
۱- رفتار درمانی و مشاوره
۲- درمان مبتنی بر دارو
۳- دستگاه های پزشکی برای درمان
۴- درمان عوامل روانشناختی مرتبط مانند افسردگی
۵- مراقبت مداوم برای کاهش خطر برگشت

روش های خانگی برای درمان اعتیاد
روش های مدیریت و درمان اعتیاد

درمان اعتیاد بسیار شخصی است و اغلب به حمایت از جامعه یا خانواده فرد نیاز دارد. درمان می تواند مدت زیادی طول بکشد و ممکن است پیچیده باشد. اعتیاد یک بیماری مزمن با طیف وسیعی از اثرات روانی و جسمی است. هرماده یا رفتاری ممکن است مدیریت متفاوتی داشته باشد.

برنامه های مدیریتی برای ترک اعتیاد:

۱- یادداشت اثرات منفی اعتیاد:

– اثرات مضر جسمی و روحی اعتیاد خود را یادداشت کنید: به این فکر کنید که آیا در نتیجه اعتیاد خود در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان، بیماری های قلبی یا بیماری دیگری هستید. مواردی را که به لحاظ روحی به شما آسیب رسانده است، لیست کنید. آیا از اعتیاد خود خجالت می کشید؟ در بسیاری از موارد اعتیاد منجر به شرم و خجالت و همچنین افسردگی، اضطراب و سایر مشکلات روحی و عاطفی می شود.
– تاثیر اعتیاد بر روابط شما بر دیگران را یاد داشت کنید: آیا این امر باعث می شود تا از گذراندن وقت با افرادی که دوستشان دارید یا داشتن وقت کافی برای دنبال کردن روابط جدید جلوگیری کنید؟
– خسارت های مالی که اعتیاد موجب شده است را یاد داشت کنید: مقدار پولی را که باید برای اعتیاد خود صرف کنید در هر روز، هفته و ماه را ذکر کنید. مشخص کنید که آیا اعتیاد شما روی شغل شما تأثیر گذاشته است یا خیر.
– چه ناراحتی های روزانه در اثر اعتیاد شما ایجاد می شود؟ به عنوان مثال، اگر سیگاری هستید، ممکن است از هر زمان که نیاز به روشن کردن سیگار داشتیه باشید، مجبور به ترک دفتر خود شوید.

روش های خانگی برای درمان اعتیاد
اثرات منفی اعتیاد

۲- تهیه لیستی از تغییرات مثبت مورد نظر در زندگی:

– به این فکر کنید که پس از شروع ترک، زندگی شما چقدر بهبود خواهد یافت. تصویری از زندگی پس از اعتیاد خود ایجاد کنید. چه زندگی ای می خواهید داشته باشید؟
– شاید شما احساس آزادی را در طی سال ها نداشته اید و به دنبال آزادی هستید.
– شما وقت بیشتری برای افراد، سرگرمی ها و لذت های دیگر خواهید داشت.
– شما می توانید دوباره پس انداز کنید.
– شما می دانید برای سالم ماندن همه تلاش خود را انجام می دهید. بهبودهای جسمی فوری را احساس خواهید کرد.
– دوباره احساس غرور و اعتماد به نفس خواهید کرد.

روش های خانگی برای درمان اعتیاد
تغییرات مثبت بعد از ترک اعتیاد

۳- تعهد ترک خود را یادداشت کنید:

داشتن لیستی از دلایل محکم برای ترک، به شما کمک می کند تا در درازمدت به برنامه خود بپیوندید. دلایل ترک باید برای شما مهمتر از ادامه رفتارهای اعتیاد آور باشد. این موانع روحی دشوار است اما اولین قدم لازم برای ترک هرگونه اعتیاد است. هیچ کس نمی تواند شما را ترک دهد مگر اینکه خودتان بخواهید.
– دلایل واقعی و محکم را برای متوقف کردن این عادت بنویسید. فقط شما می دانید که آنها چه هستند. مثلا:
– تصمیم بگیرید که ترک کنید زیرا می خواهید انرژی لازم را برای زندگی دوباره داشته باشید.
– تصمیم بگیرید که از این کار کنار می آیید، زیرا برای حمایت از عادت خود پول ندارید.
– تصمیم بگیرید که ترک می کنید زیرا می خواهید برای همسر خود شریک زندگی بهتری باشید.
– تصمیم بگیرید که ترک می کنید زیرا تصمیم دارید روزی نوه های خود را ملاقات کنید.

روش های خانگی برای درمان اعتیاد
نوشتن تعهدات و تعیین زمان برای ترک اعتیاد

۴- برای ترک کردن، تاریخ تعیین کنید:

این به شما زمان کافی برای آمادگی ذهنی و جسمی می دهد. برای انتخاب انگیزه، تاریخی که برای شما معنای خاصی دارد را در نظر بگیرید مثل روز تولد، روز پدر، روز فارغ التحصیلی دختر وغیره. روز را در تقویم خود علامت گذاری کنید و آن را برای افراد نزدیک خود اعلام کنید. این تاریخ را تعیین کنید تا هنگام رسیدن روز موعود، زیاد عقب نشینی نکنید. به خودتان تعهد محکمی بدهید که می خواهید تا آن تاریخ کنار بگذارید.

۵- محرک های خود را مشخص کنید:

همه افراد مجموعه محرک های خاصی دارند که باعث می شود به طور خودکار بخواهند درعادت های خود افراط کنند. به عنوان مثال، اگر با اعتیاد به الکل دست و پنجه نرم می کنید، ممکن است حضور در یک رستوران خاص بدون احساس نیاز به نوشیدن برای شما مشکل باشد. اگر به قمار معتاد باشید، عبور از محلی که در آن قمار می شود ممکن است باعث تحریک شما شود. استرس نیز اغلب محرک انواع اعتیادها است.

۶-ازهرگونه کمک پزشکی یا جسمی که ممکن است لازم باشد استفاده کنید:

اگراعتیاد به طور نادرست متوقف شود، برخی از آن ها می توانند تهدید کننده زندگی باشند. به دنبال پشتیبانی شخصی و حرفه ای باشید. شاید اکنون به نظر نرسد، اما برای غلبه بر اعتیاد به تمام حمایتی که می توانید در طول سفر داشته باشید نیاز دارید. از آنجا که بسیاری از افراد با اعتیاد می جنگند، بسیاری از مؤسسات شگفت انگیز وجود دارند که به عنوان سیستم های پشتیبان خدمت می کنند و به شما کمک می کنند با انگیزه بمانید، نکاتی را برای موفقیت ارائه می دهند و شما را ترغیب می کنند که در صورت شروع نادرست دوباره امتحان کنید.
گزینه های زیادی برای بستری در بیمارستان و درمان دارویی برای اعتیاد به الکل و اعتیاد به داروهای دیگر وجود دارد. بسیاری از این موارد از زمان های بسیار قدیم به رسمیت شناخته شده و در فرهنگ های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است.به طور کلی احساس می شود که حمایت روانی یا معنوی ازاقدامات لازم برای غلبه بر اعتیاد است.

روش های خانگی برای درمان اعتیاد
درمان اعتیاد به کمک پزشک و مراکز ترک اعتیاد

۷- عادت اعتیاد آور خود را یکباره متوقف نکنید:

به جای ترک بلافاصله، با کاهش استفاده خود شروع کنید. برای اکثر افراد، این کار ترک کردن را آسانتر می کند. کمتر در آن غرق شوید و به تدریج آن را کنار بگذارید و انجام عملکردهای های خوب را پیش بگیرید.

۸-محیط خود را آماده کنید:

عامل اعتیاد خود را از خانه، ماشین و محل کار خود حذف کنید. از تمام اشیایی که همراه با عادت است و همچنین سایر مواردی که شما را به یاد این عادت می اندازد، خلاص شوید. در نظر بگیرید که اشیاء را با مواردی جایگزین کنید که به شما احساس مثبت و آرامش می دهد. یخچال و فریزر خود را با مواد غذایی سالم پر کنید.ازچند کتاب خوب یا DVD خوب استفاده کنید (مشروط بر اینکه آنها حاوی محتوایی نباشند که به عنوان یک محرک عمل کند). شمع ها و سایر موارد زیبایی شناسی را در اطراف خانه قرار دهید.

روش های خانگی برای درمان اعتیاد
آماده سازی محیط برای ترک اعتیاد

۹-رفتاراعتیادآوررا طبق برنامه ریزی متوقف کنید:

وقتی زمان مورد نظر فرا رسید، قول خود را عملی کنید و ترک کنید. آن روزهای اول سخت خواهد بود. خود را مشغول نگه دارید و مثبت بمانید. شما در حال رفتن به یک زندگی بدون اعتیاد هستید.

۱۰-وقت خود را پر کنید:

اگر به حواس پرتی نیاز دارید، سعی کنید ورزش کنید، سرگرمی جدید، آشپزی یا پیاده روی با دوستان خود انجام دهید. پیوستن به یک باشگاه جدید، تیم ورزشی یا گروه دیگر که به شما کمک می کند تا دوستان جدیدی پیدا کنید و فصل جدیدی از زندگی خود را شروع کنید که در آن اعتیاد بخشی از آن نیست. فعل و انفعالات اجتماعی مثبت می تواند باعث آزادسازی مواد شیمیایی شود که بدون نیاز به دارو باعث ایجاد احساس خوشبختی و رضایت می شوند. ورزش مواد شیمیایی اندورفین را مانند آنهایی که در اعتیاد آزاد می شوند منتشر می کند. ورزش می تواند درب های بیشتری را برا زندگی جدید و بهبود یافته باز کند و می تواند به شما احساس خوبی بدهد.

روش های خانگی برای درمان اعتیاد
ترک اعتیاد با پر کردن وقت خود

علائم ترک اعتیاد مواد:

علائم ترک جسمی ممکن است مانند لرزیدن، احساس ناخوشایند، ناراحتی معده و یا علائم روانی مانند احساس اضطراب و افسردگی باشد. اینها به راحتی توسط بیشتر مواد یا رفتارهای اعتیاد آور برطرف می شوند.
ترک فیزیکی از الکل و مواد مخدر می تواند خیلی سریع برطرف شود، اگرچه بسیار ناخوشایند است و می تواند خطرناک باشد. اگر تصمیم به ترک دارید، بهتر است تحت نظارت پزشکی انجام شود. در مورد ترک جسمانی با پزشک خود برای بهترین راه ترک صحبت کنید. وقتی رفتار اعتیاد شما بیش از حد باشد و باعث ایجاد تعارض
با سایر قسمت های زندگی شما شود، زندگی از تعادل خارج می شود. درگیری ممکن است در درون شما رخ دهد .شما می خواهید در رفتار خود مجدداً تجدید نظر کنید. درگیری با افراد دیگر نیز رخ می دهد چه با کسانی که می خواهند شما ترک کنید، چه افرادی که شما را به سمت استفاده مجدد سوق می دهند.

روش های خانگی برای درمان اعتیاد
علائم ترک اعتیاد

رژیم غذایی مناسب:

مصرف الکل یا مواد مخدر به هر شدت و مدت زمان ممکن است باعث اختلال قابل توجهی در تغذیه شود. به مرور زمان، الکل و بیشتر داروها به کلیه سیستم های بدن که تغذیه آنها برای ترمیم مهم است آسیب می زنند. وعده های غذایی متعادل، با تأکید بر میوه های تازه، سبزیجات، غلات سبوس دار، لوبیا، آجیل، دانه ها و  پروتئین حیوانی ناب در بازگرداندن تعادل تغذیه ای و تثبیت سطح قند خون کمک خواهد کرد. اختلالات خواب در مراحل اولیه ترک، شایع است و ممکن استفاده از گوشت بوقلمون یا مرغ در یک میان وعده قبل از خواب به عنوان یک منبع از پیشرو سروتونین و تریپتوفان باشد.

روش های خانگی برای درمان اعتیاد
رژیم غذایی مناسب برای درمان اعتیاد

سم زدایی:

بسیاری از مسئولان تغذیه ای و طبیعی، روزه و سم زدایی دوره ای را برای حفظ سلامتی و معالجه مشکلات مختلف توصیه می کنند. این کار برای کسانی که شروع به ترک کرده اند یا در حال ترک هستند، توصیه نمی شود، اما پروتکل های سم زدایی تحت نظارت ممکن است پس از فروکش کردن علائم ترک، برای کمک به از بین بردن سموم مختلفی که مصرف شده اند و محصولات جانبی سمی که جمع شده اند، مفید باشد.

مکمل های غذایی:

مکمل رژیم غذایی با داروهای ویتامینه و مواد معدنی گاهی اوقات به عنوان “داروی orthomolecular شناخته می شود و در زمینه اعتیاد طرفداران قدرتمندی دارد، اگرچه این مواد مغذی باید با دقت و به صورت خالص استفاده شوند. آماده سازی مولتی ویتامین ها به سم زدایی و تثبیت روحیه کمک می کند. ویتامین های B از این نظر از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند و به طور کلی پس از یک دوره مصرف، مواد مخدر یا الکل تخلیه می شوند. مصرف روزانه ۵۰ میلی گرم از یک کمپلکس B موثر است.
کروم نقش مهمی در تثبیت قند خون دارد بنابراین هوس ها را کاهش می دهد. مصرف ۲۰۰ میکروگرم از آن به تعداد دو یا سه بار در روز، توصیه می شود. مصرف اسید آمینه ال گلوتامین (۵۰۰میلی گرم) سه بار در روز با معده خالی باعث بهبود سطح انرژی و تثبیت خلق و خو می شود، که هر دو می توانند برای مدت طولانی نوسان داشته باشند. پیش ساز سروتونین ۵-هیدروکسی تریپتوفان به افسردگی و اضطراب کمک می کند و باید سه بار در روز (۱۰۰ میلی گرم) با معده خالی مصرف شود. با این حال، این نباید همراه با داروهای ضد افسردگی یا ضد اضطراب تأثیر پذیرنده از سروتونین مصرف شود. ال فنیل آلانین نیز برای رفع افسردگی و خستگی، معمولاً ۵۰۰ میلی گرم سه بار در روز بین وعده های غذایی مصرف می شود.

روش های خانگی برای درمان اعتیاد
مکمل های غذایی مناسب برای ترک اعتیاد

کلسیم (۵۰۰ میلی گرم دو بار در روز) و منیزیم (۲۵۰ میلی گرم دو بار در روز) به لرزش، گرفتگی عضلات و پیچ خوردگی ها کمک می کند. نیاسین (ویتامین B3) و N-استیل سیستئین مشتق شده از اسید آمینه سیستئین، سطح گلوتاتیون را در زمان ترک به ویژه برای افراد معتاد به الکل، افزایش می دهد، که ممکن است مهمترین آنتی اکسیدان باشد و یک داروی مفید برای درمان اعتیاد به مواد مخدر است. دوز معمول آن، ۳۰۰ میلی گرم سه بار در روز است. ویتامین C همچنین سطح گلوتاتیون را افزایش می دهد و اثرات آنتی اکسیدانی و همچنین سم زدایی را با دوز توصیه شده ۱۰۰۰ میلی گرم، سه بار در روز افزایش می دهد. بسیاری از عوارض الکلیسم، به ویژه اختلالات حافظه، به دلیل کاهش تیامین (ویتامین B1) است. مکمل ۲۰۰ میلی گرم در روز یا حتی تزریق عضلانی یا وریدی توسط پزشک ممکن است مناسب باشد.

درمان اعتیاد با طب سوزنی:

طب سنتی چینی حول داروهای گیاهی و طب سوزنی می چرخد. آیا ممکن است این روش های درمانی قدیمی با موفقیت در درمان اعتیاد مدرن مورد استفاده قرار گیرد؟ محققان چینی و آمریکایی شواهد موجود را مورد مطالعه قرار دادند و نتیجه گرفتند، اگرچه آزمایش بیشتری لازم است، محققان دریافتند که طب سوزنی دارای اثربخشی بالینی درترک مواد افیونی است، اما این روش کارایی ضعیفی در مصرف الکل و نیکوتین و پیشگیری از برگشت نشان می دهد. هیچ مطالعه بزرگی از اثربخشی طب سوزنی برای اعتیاد به کوکائین در آزمایشات بالینی به خوبی پشتیبانی نمی کند.

روش های خانگی برای درمان اعتیاد
ترک اعتیاد با طب سوزنی

روش های خانگی برای درمان اعتیاد:

استفاده از اجزای گیاهی و مشتقات آن برای ترک الکل به دوران باستان کلاسیک در غرب باز می گردد و مدت هاست که بخشی از سنت های پزشکی چینی، هندی و بومی آمریکاست.

۱- روش های خانگی برای درمان اعتیاد با خارمریم:

گیاه خار مریم یک مهار کننده قوی کبد و پشتیبان سم زدایی است. می توان ۲۵۰ میلی گرم آن را دو یا سه بار در روز مصرف کرد. این گیاه از کبد در برابر آسیب های ناشی از الکل – هپاتیت و سیروز محافظت می کند .

روش های خانگی برای درمان اعتیاد
درمان اعتیاد با خار مریم

۲- روش های خانگی برای درمان اعتیاد با گل راعی (علف چای):

گیاه علف چای سطح سروتونین مرکزی را افزایش می دهد و خلق و خو، انرژی و همچنین ایمنی را تقویت می کند. به دلیل خطر ابتلا به سروتونین اضافی (سندرم سروتونین) نباید با داروهای ضد افسردگی ترکیب شود اما در غیر این صورت می توان ۳۰۰ میلی گرم سه بار در روز، به صورت قرص یا کپسول مصرف کرد.

روش های خانگی برای درمان اعتیاد
درمان اعتیاد با گل راعی

۳- روش های خانگی برای درمان اعتیاد با گل ساعتی:

گل ساعتی برحسب مقدار مصرف گیاه یا فرآورده‌های حاصل از آن، آثار مختلفی روی سلسله اعصاب مرکزی (CNS)، به‌عنوان محرک یا ضدافسردگی دارد. همچنین آرام‌بخش و ضد اضطراب است. گل ساعتی یکی از معمول‌ترین و پرمصرف‌ترین آرام‌بخش‌های گیاهی است که پژوهشگران این اثر را مربوط به وجود فلاونوئیدها و آلکالوئیدهای آن می‌دانند. معمولاً یا به عنوان کپسول یا ۳ میلی لیتر از تنتور و یا به صورت یک چای آرام بخش مصرف می شود.

روش های خانگی برای درمان اعتیاد
درمان اعتیاد با گل ساعتی

۴- روش های خانگی برای درمان اعتیاد با رازک:

گیاه رازک اثر آرام‌بخشی دارد؛ به‌خصوص هنگامی‌که همراه با آرام‌ بخش‌های دیگر گیاهی مصرف می‌شود. همچنین در بدخوابی های عصبی و استرس‌ها استفاده می‌شود که می تواند به مراحل ترک کمک کند.
آن را می توان به عنوان کپسول یا ۳ میلی لیتر از تنتور یا به صورت یک چای آرام بخش مصرف کرد.

روش های خانگی برای درمان اعتیاد
درمان اعتیاد با رازک

۵- روش های خانگی برای درمان اعتیاد با جودوسر:

از عصاره نوعی جوی دوسر در طب سنتی آیورودا جهت ترک اعتیاد تریاک استفاده می‌شده است. یک گزارش علمی نشان می‌دهد که جوی دوسر ممکن است میل به سیگار را کاهش دهد. یک تحقیق که روی ۲۶ نفر سیگاری انجام شد، نشان داد پس از مصرف چهار هفته عصاره هیدرو الکلی جوی دوسر، تعداد سیگار روزانه آن‌ها از ۲۰ سیگار در روز به ۶ عدد کاهش یافت. کاهش سیگار افراد مذکور دست‌کم تا دو ماه ادامه یافت و این در حالی بود که گروه کنترل که از داروها استفاده می‌کردند، روزانه ۱۷ سیگار می‌کشیدند.

روش های خانگی برای درمان اعتیاد
درمان اعتیاد با جو دو سر

۶- روش های خانگی برای درمان اعتیاد با سنبل الطیب:

مهم‌ترین خواص سنبل‌ الطیب، آرام‌بخش بودن آن است.
به ۵-۳ گرم پودر ریشه سنب الطیب، یک لیوان آب جوش اضافه کرده و حدود ۱۵-۱۰ دقیقه بگذارید بماند؛ سپس صاف‌ کرده و میل کنید یا ۳ میلی لیتر از تنتور مصرف کنید و یا اینکه به صورت یک چای آرام بخش آن را آماده کنید.

روش های خانگی برای درمان اعتیاد
درمان اعتیاد با سنبل الطیب

۷- روش های خانگی برای درمان اعتیاد با کاوا:

مؤثرتر از دارونما برای اضطراب است. وضعیت حقوقی آن نامشخص است به دلیل گزارش اعتیاد و مسمومیت کبدی در برخی از کشورها ممنوع شد، اما در ایالات متحده آمریکا قانونی است هر چند عمدتا به عنوان چای استفاده می شود.

روش های خانگی برای درمان اعتیاد
درمان اعتیاد با کاوا

۸- روش های خانگی برای درمان اعتیاد با گانودرما:

گیاه دارویی هندی به منظور بهبود غلظت و تمرکز و تقویت عملکرد کبد و سیستم ایمنی بدن گزارش شده است که می تواند به ترک اعتیاد کمک کند. ۸۰۰ میلی گرم دو بار در روز توصیه می شود.

روش های خانگی برای درمان اعتیاد
درمان اعتیاد با گانودرما

شما تشخیص داده اید که مشکلی دارید. رفتار اعتیاد آور شما روی سایر قسمت های زندگی شما تأثیر می گذارد. ممکن است بخواهید که بدانید چگونه یک اعتیاد را ترک کنید. شاید فکر کرده باشید که فقط سرگرم کننده بوده و می توانید در هر زمان ترک کنید. بسیاری از افرادی که دچار اعتیاد شدند از اینکه چقدر دشواراست که اولین انگیزه خود را برای ترک کردن پیدا کنند تعجب می کنند و در پایان با تعجب می گویند، چرا نمی توانم ترک کنم؟خبر خوب این است که می توانید کنار بگذارید، اگرچه که یک روند پیچیده است. عوامل جسمی، روحی و عاطفی بسیاری وجود دارد که ترک کار را دشوار می کند. به همین دلیل است که بسیاری از افراد درمان را برای کمک به آنها در روند پیچیده ترک مفید می دانند اگرچه بسیاری از افراد به تنهایی ترک موفقیت آمیز دارند. دانستن اینکه چرا ترک کار بسیار دشوار است می تواند به شما کمک کند متوجه شوید که همه افراد غلبه بر اعتیاد را تا حدی از همین روند طی می کنند. این طور نیست که شما خیلی ضعیف هستید یا بیش از هر کس دیگری شکست می خورید. وقتی احساس می کنید که به روشی خاص عمل می کنید که خلاف تصمیم شما برای ترک است، می توانید با خود دلسوز تر باشید و به تلاش خود ادامه دهید.

نکته مهم:

بیشترین میزان تأثیرگذاری گیاهان دارویی متعلق به عصاره‌ گیاهان دارویی است و بعدازآن می‌توان به مکمل‌هایی نظیر کپسول‌ها اشاره کرد. کمترین میزان اثرگذاری هم متعلق به عرق و چای و دم‌نوش است.
امیدوارم که اطلاعات خوب و مفیدی در اختیار شما قرار داده باشیم با نظر دهی و امتیازدهی مارو از کیفیت مطالب آگاه نمایید. برای دریافت اطلاعات بیشتر به سایت فروشگاه محصولات ارگانیک آشا مراجعه نمایید و برای کسب اطلاعات در مورد محصولات ارگانیک می‌توانید با شماره  09120038341 مشاور فروشگاه ارگانیک آشا تماس بگیرید یا از طریق تلگرام، اینستاگرام با ما در ارتباط باشید.

فروشگاه محصولات ارگانیگ
فروشگاه محصولات ارگانیگ
محصولات ارگانیک
فروشگاه محصولات ارگانیگ

منابع اطلاعات:
کتاب‌ها و مقالات گیاهان دارویی
فروشگاه محصولات ارگانیک آشا
موسسه کار آفرینی دکتر زرقانی

دسته بندی اعتیاد
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت
Cresta Help Chat
Send via WhatsApp