روش های گیاهی کاهش وزن

تیم تحریریهتیم تحریریه
258 بازدید
روش های گیاهی کاهش وزن

روش های گیاهی کاهش وزن
چاقی نوعی اختلال متابولیک است که با تجمع بیش از حد چربی در بدن به دلیل صرف انرژی کمتر نسبت به انرژی دریافتی، ایجاد می شود. چاقی پدیده ای شایع درسراسر جهان است. شاخص توده بدنی (BMI) متداول ترین اندازه گیری برای ارزیابی میزان چاقی است. چاقی به دلایل مختلفی از جمله رژیم غذایی، سبک زندگی بی تحرک، عوامل ژنتیکی، وضعیت سلامتی یا استفاده از داروهای خاص ممکن است اتفاق بیفتد. آخرین مطالعه ای که داده های مربوط به ۶۸.۵ میلیون نفر را بین سال های ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۵ مورد تجزیه و تحلیل قرار داد، نشان داد که در کل ۱۰۷.۷ میلیون کودک و ۶۰۳.۷ میلیون بزرگسال در سال ۲۰۱۵ چاق هستند.

روش های گیاهی کاهش وزن
چاقی و عوامل موثر بر آن

خطرات چاقی برای سلامتی:

چاقی خطربرخی از مشکلات سلامتی را افزایش می دهد.
۱- فشار خون بالا: بافت چربی بیش از حد در بدن ممکن است موادی را که بر کلیه ها تأثیر می گذارد ترشح کند. این می تواند منجر به فشار خون بالا شود. بدن همچنین ممکن است انسولین اضافی تولید کند و این نیز می تواند فشار خون را بالا ببرد.
۲- استئوآرتریت ( آرتروز): فشار اضافی روی مفاصل می تواند منجر به تخریب استخوان و غضروف شود. با افزایش وزن و با از بین رفتن عملکرد غضروف، ما بین استخوان ها اصطکاکی ایجاد می شود که سبب درد و محدودیت و خشکی در حرکت می شود.
۳- بیماری قلبی : با افزایش وزن اضافی، بیماری قلبی احتمالاً بیشتر می شود. این اغلب به دلیل بالا بودن سطح کلسترول و افزایش وزن اضافی بر روی قلب و رگ های خونی است.
۴- بیماری کیسه صفرا:: مصرف غذاهای پر قند و چربی ممکن است لزوماً منجر به چاقی نگردد، اما می تواند باعث تولید کلسترول درنتیجه منجر به سنگ صفرا شود.
۵- مشکلات تنفسی: اگر وزن اضافی به ریه ها فشار وارد آورد حجم ریه ها کم می شود، باعث ایجاد مشکلات تنفسی می گردد.
۶- چندین سرطان: براساس مطالعات انجام شده، در صورت داشتن چاقی ممکن است. سرطان های مختلف از جمله سرطان روده بزرگ ، بروز می کند.

روش های گیاهی کاهش وزن
عوارض چاقی

۷- وقفه تنفسی در خواب: چاقی باعث ایجاد وقفه تنفسی در خواب می گردد. وقفه تنفسی یک اختلال خواب است که باعث توقف یا کاهش تنفس برای مدتی کوتاه (اما با تعداد بار زیاد) در طول خواب می‌شود. موسسه ملی قلب، ریه و خون (NHLBI) عنوان نمودند که کاهش وزن، اغلب علائم وقفه تنفسی در خواب را بهبود می بخشد.
۸- سکته مغزی: چاقی اغلب در کنار کلسترول ایجاد می شود. با گذشت زمان تجمع کلسترول ، خطر انسداد رگ های خونی را افزایش می دهد. این به نوبه خود می توانند منجر به بیماری قلبی و سکته مغزی شوند.
۹- دیابت نوع ۲: بیش از ۹۰ درصد افرادی که از دیابت نوع دو رنج می‌برند، مشکل چاقی یا اضافه وزن دارند. با اضافه وزن یا چاقی به بدن فشار بیشتری برای استفاده از انسولین وارد می‌شود. نتیجه‌ی این امر افزایش خطر دیابت است.

روش های گیاهی کاهش وزن
چاقی و مشکلات آن

راه های طبیعی درمان چاقی:

تغییرات رژیم غذایی یکی از دلایل تجمع وزن و چربی اضافی است وقتی که فرد کالری جذب شده  بیشتری از کالری مصرف شده داشته باشد. با گذشت زمان، این می تواند به افزایش وزن منجر شود. برخی از انواع مواد غذایی به احتمال زیاد منجر به افزایش وزن می شوند. برخی از غذاهای فرآوری شده حاوی مواد افزودنی مانند فروکتوز بالا هستند، این می تواند باعث ایجاد تغییراتی در بدن شود که منجر به افزایش وزن می شود.
کاهش مصرف مواد غذایی فرآوری شده، تصفیه شده و آماده که دارای قند و چربی زیاد هستند، ضمن افزایش مصرف غلات سبوس دار و سایر غذاهای پر فیبر – مانند میوه و سبزیجات تازه – می تواند به فرد در کاهش وزن کمک کند. یکی از مزایای یک رژیم غذایی پر فیبر این است که بدن سریع تر احساس سیری می کند، و این باعث می شود غذای کمتری میل کند.

روش های گیاهی کاهش وزن
درمان چاقی با تغییر رژیم غذایی

غلات سبوس دار به شخص کمک می کنند تا مدت طولانی تری احساس سیری کنید، زیرا آهسته تر انرژی خود را آزاد می کند. فیبر و غلات کامل نیز می توانند به کاهش خطر تعدادی از شرایط مرتبط با سندرم متابولیک کمک کنند. سندرم متابولیک وضعیتی است که تعدادی از مشکلات سلامتی از جمله دیابت نوع ۲ ، فشار خون بالا و مشکلات قلبی عروقی را درگیر می کند. این بیماری ها در افراد چاق بیشتر دیده می شود. تلاش برای کاهش وزن سریع با رژیم های غذایی ناخوشایند خطرات زیر را به همراه دارد:
۱- ممکن است مشکلات سلامتی جدیدی ایجاد شود.
۲- کمبود ویتامین می تواند رخ دهد.
۳-دستیابی به کاهش وزن سالم، دشوار می شود.

ورزش کردن و انجام حرکات فیزیکی:

در برخی موارد ممکن است پزشک پیشنهاد کند که فردی که چاقی شدید دارد باید از رژیم غذایی بسیار کم کالری پیروی کند. یک متخصص بهداشت و درمان باید این استراتژی را رصد کند تا در حین پیروی از رژیم، فرد در امان بماند.
در حالی که بدن برخی کالری ها را حتی وقتی فرد فقط در حال نشستن یا خوابیدن است، می سوزاند، اما برای بیشتر افراد ، هرچه فعال تر باشند ، کالری بیشتری می سوزاند.

روش های گیاهی کاهش وزن
درمان چاقی با ورزش

راه های خوب برای شروع فعالیت شامل موارد زیر است:
– قدم زدن سریع
– شنا کردن
– به جای آسانسور از پله استفاده کردن
– پیاده شدن از اتوبوس یا قطار زودتر و پیاده روی بقیه راه
– انجام کارهای مانند باغبانی، مشاغل خانگی یا پیاده روی همگی در این امر نقش دارند.
پزشکان پیشنهاد می کنند ۶۰ تا ۹۰ دقیقه از فعالیت های سنگین در بیشتر روزهای هفته انجام شود.
شخصی که عادت به ورزش کردن ندارد نباید از فعالیت های سنگین شروع کند، زیرا این می تواند یک خطر برای سلامتی باشد. افرادی که به دلیل داشتن مشکلات سلامتی یا تحرکی ورزش نمی کنند و یا اینکه فعالیت سخت برایشان دشوار است، باید در مورد نحوه ورزش و چگونگی شروع کار با یک متخصص بهداشت صحبت کنند.

روش های گیاهی کاهش وزن:

۱- روش های گیاهی کاهش وزن با جنسینگ:

عصاره جینسنگ می تواند باعث کاهش وزن بدن، کاهش تجمع چربی، سرکوب تجمع لیپیدها و کاهش تولید اکسیژن های واکنش پذیر (ros) و بهبود مقاومت به انسولین شود.

روش های گیاهی کاهش وزن
درمان چاقی با جنسینگ
روش های گیاهی کاهش وزن
پرداخت درب منزل

۲- روش های گیاهی کاهش وزن با چای سبز:

چای سبز، یکی از محبوب ترین چای های چین است که حاوی پلی فنول، کاتچین، کافئین و اسیدهای آمینه است. اغلب به عنوان روشی مطمئن برای کاهش وزن استفاده می شود. چای سبز باعث  تنظیم تعادل متابولیک در بدن، جلوگیری از تجمع چربی و کاهش سنتز کلسترول و کاهش چربی شکمی می شود، بنابراین از عصاره چای سبز نیز می توانید برای کاهش وزن استفاده کنید.

روش های گیاهی کاهش وزن
درمان چاقی با چای سبز
روش های گیاهی کاهش وزن
پرداخت درب منزل

۳- روش های گیاهی کاهش وزن با گلرنگ:

مطالعه ای نشان داد که گیاه گلرنگ کاهش قابل توجهی در توده چربی بدن، قند خون ناشتا و بهبود حساسیت به انسولین در موش را دارند.

روش های گیاهی کاهش وزن
درمان گیاهی افزایش وزن با گلرنگ

۴- روش های گیاهی کاهش وزن با زعفران:

در اثر چاقی، سطح آنزیم های کبدی، وزن نسبی کبد، کاهش می یابد. بیماری کبد چرب نیز ایجاد می شود. زعفران در درمان بیماری کبد چرب مربوط به چاقی تأثیر درمانی دارد ، اما شواهد قطعی تری در مورد اثرات محافظتی زعفران باید بررسی شود.

روش های گیاهی کاهش وزن
درمان چاقی با زعفران

۵- روش های گیاهی کاهش وزن با زنجبیل:

گیاه زنجبیل یک گیاه علفی است که به طور گسترده به عنوان ادویه و یا برای درمان های طبیعی و خانگی کشت می شود. در طب سنتی از زنجبیل برای بیماری هایی مانند سوء هاضمه، استفراغ، درد مفاصل و درد ماهیچه ها و سرماخوردگی استفاده شده است. علاوه بر این، اثرات دارویی مختلف آن گزارش شده است، از جمله اثرات ضد چاقی، ضد التهابی و ضد سرطان. امروزه از روغن زنجبیل استفاده می شود.

روش های گیاهی کاهش وزن
درمان چاقی با زنجبیل

۶- روش های گیاهی کاهش وزن با زیره:

دانه زیره ممکن است متابولیسم شما را کاهش دهد، سطح کلسترول خون را پایین بیاورد و به کاهش قند خون شما کمک کند. مطالعات تأیید می کنند که مصرف زیره به بعضی از افرادی که سعی در کاهش وزن دارند کمک می کند، با توجه به خواص بی نظیر و سایر مزایای سلامتی آن، عصاره زیره برای اکثر افراد ارزش امتحان کردن را دارد.

روش های گیاهی کاهش وزن
کاهش وزن با زیره
روش های گیاهی کاهش وزن
پرداخت درب منزل

۷- روش های گیاهی کاهش وزن با کرفس:

کرفس خام تقریباً ۹۶٪ از وزن آن آب است. به همین دلیل کمک به پر شدن معده و کاهش اشتها می کند و همچنین به دلیل فیبری که دارد باعث کاهش اشتها و کاهش وزن می گردد. هر وعده کرفس تقریباً به اندازه یک تکه نان گندم کامل یا یک فنجان کلم فیبر دارد. فیبر باعث سیری می شود و از پرخوری جلوگیری می کند. همچنین به هضم غذا کمک می کند و ممکن است در جلوگیری از بیماری هایی مانند دیابت و سرطان روده بزرگ موثر باشد.

روش های گیاهی کاهش وزن
درمان چاقی با کرفس

گزارش شده است که هنگام استفاده از این گیاه، ممکن است مشکلات پوستی در بدن فرد ظاهرشود که ممکن است به واکنش های آلرژیک آن نسبت داده شود. طبق مطالعات تجربی، کرفس بر آزمایشات عملکرد تیروئید اثر دارد. بنابراین توصیه می کنیم از کرفس در بیماران مبتلا به پرکاری تیروئید استفاده نشود و آزمایشات عملکرد تیروئید با دقت مورد توجه قرار گیرد.

۸- روش های گیاهی کاهش وزن با قارچ گانودرما:

مطالعات نشان داد مصرف این قارچ به مدت ۹ روز باعث کاهش تجمع لیپیدها، جذب تری گلیسیرید و تجمع گلیسرول به صورت وابسته به غلظت می شود. گانودرما احتمالاً از طریق بیان سرکوب شده فاکتور رونویسی  چربیPPAR-γ ، و آنزیم ها و پروتئین های مسئول سنتز لیپیدها، می تواند تمایز چربی و جذب گلوکز را کنترل کند.

روش های گیاهی کاهش وزن
درمان و کاهش وزن با گانودرما

داروهای کاهش وزن:

تعداد بیماران چاق در سطح جهان در حال افزایش است. کاهش وزن بدن با تغییر شیوه زندگی توصیه می شود، اما گاهی اوقات مداخله با دارو ضروری است، مثلا زمانی که تغییرات رژیم غذایی و ورزش منجر به کاهش وزن نشوند یا وزن فرد خطرات قابل توجهی برای سلامتی آنها به همراه داشته باشد.
داروهای چاقی را می توان به چند دسته تقسیم کرد:
۱- سرکوب کننده های اشتهای مرکزی
۲- مسدود کننده های هضم و جذب
۳- پروموتورهای متابولیک
۴- مهارکننده های محصول ژن های چاقی
با این حال، داروهای کاهش وزن که در پزشکی معمولی تجویز می شوند، عوارضی هم ایجاد می کنند، مثلا انتقال دهنده های عصبی مونوآمین باعث ایجاد سوء مصرف یا وابستگی به مواد می شوند یا سیبوترامین به طور معمول باعث بروز عوارض جانبی از جمله خشکی دهان، بی خوابی، بی اشتهایی، یبوست، تشکیل ترومبین و علائم عصبی می شود.

روش های گیاهی کاهش وزن
عوارض داروهای لاغری

انستیتوی ملی بهداشت خاطرنشان می کند که مردم باید در کنار رژیم کم کالری از دارو استفاده کنند.
پزشک گاهی اوقات برای کمک به شخص در کاهش وزن، داروهایی مانند اورلاستات تجویز می کند. باید توجه داشت که اورلاستات جایگزین تغییرات سبک زندگی نمی شود. برخی از افراد اثرات ناخواسته در دستگاه تنفسی، عضلات و مفاصل ، سردرد و سایر موارد را بر اثر مصرف داروها، گزارش کرده اند.

جراحی برای کاهش وزن:

کاهش وزن یا باریاتریک به کمک عمل جراحی شامل از بین بردن یا تغییر بخشی از معده یا روده کوچک فرد است به طوری که آنها به اندازه قبل از آن، غذای زیادی مصرف نکنند یا همان کالری زیادی را جذب نکنند. جراحی معمولاً در بیماران چاق( BMI بالای ۴۰ کیلوگرم بر متر مربع) یا در بیمارانی که دارای عوارض جانبی مانند فشار خون بالا، دیابت و انسداد خواب انسدادی هستند استفاده می شود. عوارض جراحی شایع شامل عفونت ، فیستول آناستوماتیک بعد از عمل، ترومبوز ورید عمقی و عوارض طولانی مدت مانند کم خونی و سوء تغذیه است.
عمل گاستریک معده:
جراح برای کوچکتر کردن معده از یک باند معده استفاده می کند. بعد از عمل، فرد نمی تواند در طول هر وعده، بیش از یک فنجان غذا مصرف کند. این به طور قابل توجهی مصرف مواد غذایی را کاهش می دهد.

روش های گیاهی کاهش وزن
کاهش وزن با جراحی معده

عمل بای پس معده:

این روش باعث می شود تا غذا بتواند بخش هایی از سیستم گوارشی، به ویژه قسمت اول بخش میانی روده کوچک را دور بزند. همچنین ممکن است اندازه معده را کاهش دهد. این به طور کلی از روش های محدود کننده موثرتر است، اما خطر کمبود ویتامین و مواد معدنی بیشتر است، زیرا بدن دیگر نمی تواند بسیاری از مواد مغذی را جذب کند. جراحان غالباً عمل جراحی بریاتریک را به عنوان روش لاپاروسکوپی انجام می دهند.
با توجه به خطرات چاقی و عوارض داروها، باید روش های درمانی جایگزین، بیشتر مورد بررسی قرار گیرد. این می تواند به فرد در کاهش وزن کمک کند و همچنین باعث کاهش فشار خون، دیابت نوع ۲ و سایر جنبه های سندرم متابولیک می شود که با چاقی ممکن است رخ دهد.

درمان هورمونی افزایش وزن:

درمان هورمونی ممکن است روزی به افراد مبتلا به چاقی کمک کند. دانشمندان که در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ منتشر کردند، خاطرنشان کردند که بخشی از موفقیت رفع چربی ممکن است تأثیر بر هورمون های روده باشد. استفاده از این روش می تواند به گزینه های جدید و غیر جراحی منجر شود.

نکته مهم:

بیشترین میزان تأثیرگذاری گیاهان دارویی متعلق به عصاره‌ گیاهان دارویی است و بعدازآن می‌توان به مکمل‌هایی نظیر کپسول‌ها اشاره کرد. کمترین میزان اثرگذاری هم متعلق به عرق و چای و دم‌نوش است.
امیدوارم که اطلاعات خوب و مفیدی در اختیار شما قرار داده باشیم با نظر دهی و امتیازدهی مارو از کیفیت مطالب آگاه نمایید. برای دریافت اطلاعات بیشتر به سایت فروشگاه محصولات ارگانیک آشا مراجعه نمایید و برای کسب اطلاعات در مورد محصولات ارگانیک می‌توانید با شماره  09120038341 مشاور فروشگاه ارگانیک آشا تماس بگیرید یا از طریق تلگرام، اینستاگرام با ما در ارتباط باشید.

فروشگاه محصولات ارگانیگ
فروشگاه محصولات ارگانیگ
محصولات ارگانیک
فروشگاه محصولات ارگانیگ

منابع اطلاعات:
کتاب‌ها و مقالات گیاهان دارویی
فروشگاه محصولات ارگانیک آشا
موسسه کار آفرینی دکتر زرقانی

روش های گیاهی کاهش وزن

دسته بندی چاقی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت
Cresta Help Chat
Send via WhatsApp