روغن اسطوخودوس و فواید بی نظیر آن

تیم تحریریهتیم تحریریه
466 بازدید
روغن اسطوخودوس و فواید بی نظیر آن

مردم اسطوخودوس را با دو ویژگی عطر و رنگ آن می شناسند. اما شاید ندانند که از گل اسطوخودوس روغن اسطوخودوس استخراج می شود که تاریخچه ای طولانی در گیاهان دارویی دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد خواص سلامتی روغن اسطوخودوس بیشتر بدانید.

گیاه اسطوخودوس:

اسطوخودوس گیاهی گلدار از خانواده نعناع است. نام آن از ریشه لاتین lavare گرفته شده است که به معنای شستشو است.  تاریخچه این گیاه به حداقل ۲۵۰۰ سال قبل برمی گردد، بومی جنوب اروپا، شمال و شرق آفریقا، جنوب غربی آسیا و جنوب شرقی هند است. برای اهداف پزشکی مورد استفاده قرار گرفته است. در قرون وسطا، پزشکان از اسطوخودوس برای درمان صرع و حملات میگرنی استفاده می کردند. در دوران باستان یک گیاه مقدس محسوب می شد.

روغن اسطوخودوس و فواید بی نظیر آن
خواص گیاه اسطوخودوس

همچنین گیاهی علفی است که برگ و سرشاخه‌های گلدار آن به عنوان دارو استفاده می شود. می توان از آن به سوسن چلچراغ مناطق ساحلی و جنگلی لوندویل آستارا نام برد. وجود خار در بخش های ساقه، شاخه، برگ و میوه از ویژگی های منحصر به فرد آن است. 

روغن اسطوخودوس دقیقاً چیست؟

روغن اسطوخودوس، که با نام علمی آن Lavandula angustifolia نیز شناخته می شود، از گل اسطوخودوس بدست می آید. با فرآیند تقطیر بخار استخراج می شود، که در آن گل ها بخار می شوند، بخار اسیر می شود و روغن از آب جدا و جمع می شود. اگر چه هنوز چند سالی بیشتر نیست که مردم با روغن اسطوخودوس آشنا شده اند اما اولین استفاده از روغن اسطوخودوس به روش سنتی به مصر باستان برمی گردد. در آنجا، روغن اسطوخودوس در فرآیند مومیایی نقش داشت. در دوره های بعدی، اسطوخودوس در چندین منطقه از جمله ایران، یونان باستان و روم به یک ماده افزودنی حمام تبدیل شد. این فرهنگ ها معتقد بودند که اسطوخودوس به پاکسازی بدن و ذهن کمک می کند.

روغن اسطوخودوس و فواید بی نظیر آن
روغن اسطوخودوس

اگر به دنبال آرام کردن بدن و ذهن هستید، از روغن اسطوخودوس استفاده کنید. روغن اسطوخودوس می تواند به شما برای کاهش استرس کمک کند. و اما در ادامه با خواص بی نظیر روغن اسطوخودوس آشنا شوید:

خواص بی نظیر روغن اسطوخودوس:

روغنهای گیاهی در آروماتراپی به دلیل خواص سلامتی، شهرت زیادی کسب کرده اند. این روغن های گیاهان هستند که می توانند برای کمک به همه چیز از استرس گرفته تا خواب، سلامتی هورمونها تا تمیز کردن منزل و موارد دیگر استفاده شوند. هر روغن مزایای خاص خود را دارد. روغن اسطوخودوس یکی از این روغن هاست . چگونه اسطوخودوس باعث نشاط زندگی تان می شود؟

۱- خوابی راحت و آرام با روغن اسطوخودوس: پایه و اساس یک سبک زندگی سالم با خواب شروع می شود، اگر شب ها راحت نمی خوابید تحقیقات نشان می دهد که اسطوخودوس برای خواب می تواند به شما کمک کند. در یک مطالعه مشخص شد که روغن اسطوخودوس قبل از خواب باعث می شود عمیق تر بخوابید. حتی برای کسانی که از بی خوابی رنج می برند اثرات مفیدی دارد – یک مطالعه نشان داد استنشاق روغن اسطوخودوس دو بار در هفته به مدت ۲۰ دقیقه به طور همزمان باعث تسکین سیستم عصبی و بهبود کیفیت خواب برای زنان مبتلا به بی خوابی در مقایسه با کسانی بود که از این روغن استفاده نمی کردند.

روغن اسطوخودوس و فواید بی نظیر آن
خواص روغن اسطوخودوس برای خواب راحت و آرام

۲- به مدیریت استرس کمک می کند: قدرت تسکین دهنده روغن اسطوخودوس به خواب راحت ختم نمی شود. در یک مطالعه، محققان دریافتند که روغن اسطوخودوس در مقابل داروهای تجویز شده برای اضطراب می تواند مفید تر باشد. به مدت شش هفته، یک گروه از شرکت کنندگان داروی کاهش دهنده اضطراب لورازپام را مصرف کردند، در حالی که گروه دیگری روغن اسطوخودوس مصرف کردند. در پایان دوره آزمایشی، هر دو گروه به ترتیب تقریباً یکسان در اضطراب ۴۵٪ و ۴۶٪ کاهش نشان دادند.

روغن اسطوخودوس و فواید بی نظیر آن
خواص روغن اسطوخودوس برای کاهش استرس

۳- برای پوست مناسب است و می تواند در مورد نیش حشرات کمک کننده باشد: همانطور که روغن اسطوخودوس می تواند ذهن را تسکین دهد، روغن اسطوخودوس برای پوست شگفت انگیز است. به ویژه برای اگزما و پسوریازیس به خاطر خاصیت ضد التهابی اش. مروری بر محبوب ترین روغنها و عملکرد آنها در پوست، توانایی روغن اسطوخودوس را برای آرام کردن پوست های تحریک شده هنگام استفاده موضعی عنوان کرد. علاوه بر این، خصوصیات ضد استرس روغن برای پسوریازیس مفید است. حتی می تواند به عنوان یک جایگزین طبیعی برای درمان نیش حشرات باشد – وقتی با کمی جوش شیرین مخلوط کنید و برای نیش حشرات استفاده کنید، به سختی متوجه خواهید شد که رد نیش وجود داشته است.

روغن اسطوخودوس و فواید بی نظیر آن
خواص روغن اسطوخودوس برای پوست

۴- می تواند با عفونت های قارچی مبارزه کند: عفونتهای مخمر و کرم حلقه ای چه ارتباطی با هم دارند؟ هر یک از آنها شکل متفاوتی از عفونت قارچی است، که هنگام ایجاد قارچ های آزار دهنده در قسمت های مرطوب بدن رخ می دهد. روغن اسطوخودوس اصل هم خاصیت ضد باکتریایی و هم ضد قارچی دارد که می تواند به پاکسازی اینها کمک کند. در حقیقت، نشان داده شد که در یک مطالعه آزمایشگاهی، کاندیدا (مقصر عفونت مخمر) را از بین می برد.

روغن اسطوخودوس و فواید بی نظیر آن
خواص روغن اسطوخودوس برای عفونت های قارچی

۵- ممکن است به جلوگیری از ریزش مو کمک کند: در حالی که تحقیقات هنوز مقدماتی است، یک مطالعه نشان داد که استفاده از روغن اسطوخودوس یک بار در روز به مدت چهار هفته بر روی موها باعث تحریک رشد مو در همه جنبه ها می شود: از تعداد فولیکول تا ضخامت. برای استفاده روغن اسطوخودوس برای مو فقط کافی است که چند قطره از اسطوخودوس را به ماسک مو خود اضافه کنید.

روغن اسطوخودوس و فواید بی نظیر آن
خواص روغن اسطوخودوس برای جلوگیری از ریزش مو

۶- دارای خاصیت ترمیم زخم است: در صورت استفاده موضعی، روغن اسطوخودوس سریعتر از سایر محلول ها، در طی یک دوره ۵ روزه، زخم ها را ترمیم می کند. محققان این پدیده را تا بهبود مقدار EGF یا فاکتور رشد اپیدرمی در پوست، که برای بازسازی بافت لازم است، نشان دادند. می توانید ۴ قطره روغن اسطوخودوس را به ۱۰ گرم کرم ویتامین E یا روغن نارگیل اضافه کنید و روی زخم های سطحی اعمال کنید.

روغن اسطوخودوس و فواید بی نظیر آن
خواص روغن اسطوخودوس برای بهبود زخم

۷- می تواند به درمان سردرد میگرنی کمک کند: سرتان درد می کند؟ در حالی که سردرد یک بیماری ناخوشایند است و میگرن می تواند ناتوان کننده باشد اسطوخودوس را امتحان کنید. مطالعه ای در مورد ۴۷ بیمار که از میگرن رنج می بردند، نیمی از گروه را به طور منظم ۱۵ دقیقه اسطوخودوس را تجویز کرند تا بو بکشند، در حالی که برای نیمی دیگر دارونما تزریق کردند. تأثیرات آن فوری و ماندگار بود: محققان دریافتند که افراد گروه آزمایشی شدت حملات میگرنی آنها کاهش یافت.

روغن اسطوخودوس و فواید بی نظیر آن
خواص روغن اسطوخودوس برای سردرد

با توجه به خواص ضد درد، ضد التهابی و ضد اضطراب، اسطوخودوس در کاهش درد و تنش سردرد یا میگرن مفید است. می توانید روغن را استنشاق کنید یا روی گردن و پیشانی بمالید. در هنگام استفاده موضعی برای اثر خنک کنندگی، اسطوخودوس را با روغن نعناع ترکیب کنید.

۸- درخشش طبیعی به پوست شما می بخشد: روغن اسطوخودوس به دلیل اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی آن مورد ستایش قرار می گیرد و این باعث می شود تا یک مدعی با کیفیت در مراقبت از پوست باشد. آنتی اکسیدان ها با خنثی کردن عملکرد میتوکندری که روند پیری را سرعت می بخشند، می توانند با رادیکالهای آزاد که می توانند پوست شما را پیر و ناخوشایند کند، مقابله کنند. یک یا دو قطره روغن اسطوخودوس به لوسیون یا کرم صورت مورد علاقه شما باعث تقویت قدرت آنتی اکسیدانی قبل از خواب می شود.

روغن اسطوخودوس و فواید بی نظیر آن
خواص روغن اسطوخودوس برای پوست

۹- کاهش علائم تنش قبل از قاعدگی: ۷۵٪ خانمها تنش قبل از قاعدگی (PMT) را تجربه خواهند کرد. برخی از علائم این بیماری شامل نفخ، درد، بد خلقی، اضطراب است. استفاده از روغن اسطوخودوس علائم مرتبط با PMT را کاهش می دهد. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که روغن اسطوخودوس را به دیفیوزر خود اضافه کنید و فقط ۱۰ دقیقه استنشاق می تواند درد قاعدگی را کاهش دهد.

روغن اسطوخودوس و فواید بی نظیر آن
خواص روغن اسطوخودوس برای دردهای قاعدگی

۱۰- کاهش درد: روغن اسطوخودوس به عنوان یک ضد التهاب و ضد درد عمل می کند و دردهای خفیف و متوسط را کاهش می دهد. برای درد استئوآرتریت، درد گردن و کمر، درد پریود (دیسمنوره) و گرفتگی مناسب است. دفعه بعد که احساس خستگی کردید فقط مقداری روغن اسطوخودوس مخلوط شده با روغن پایه مانند نارگیل یا جوجوبا را به محل درد آغشته کنید، از دوست خود برای ماساژ آروماتراپی بخواهید.

روغن اسطوخودوس و فواید بی نظیر آن
خواص روغن اسطوخودوس برای کاهش درد

۱۱- درمان شپش سر: شپش سر یک مشکل شایع و آزار دهنده دوران کودکی است که در مدارس شایع است. روغن اسطوخودوس برای شپش سر گزینه مؤثری است و همچنین می تواند در جلوگیری از ابتلا به شپش کمک کند. به خصوص در ترکیب با روغن درخت چای خوب عمل می کند. روغن اسطوخودوس و روغن درخت چای را به روغن نارگیل اضافه کرده و روغن ها را در مو و پوست سر خود ماساژ داده و به مدت ۲ ساعت بگذارید. موها را با شامپوبشویید. با استفاده از یک شانه آن را شانه و خشک کنید. توصیه می شود این کار را به طور مکرر تکرار کنید تا بهترین نتیجه حاصل شود.

روغن اسطوخودوس و فواید بی نظیر آن
خواص روغن اسطوخودوس برای درمان شپش سر

۱۲- خاصیت ضد میکروبی: یکی از مزایای خوب روغن اسطوخودوس، اثر ضد میکروبی آن است. قرن هاست که از آن بطور موضعی برای کمک به مبارزه با عفونت های باکتریایی و قارچی استفاده شده است. فعالیت ضد میکروبی اسطوخودوس هنگامی که با سایر روغنها از جمله میخک، درخت چای و روغن دارچین برای استفاده موضعی ترکیب شود بیشتر اثر می کند.

روغن اسطوخودوس و فواید بی نظیر آن
خواص روغن اسطوخودوس برای میکروب

۱۳- رفع آفتاب سوختگی: اسطوخودوس به دلیل خاصیت ضد عفونی کننده و ضد میکروبی و همچنین توانایی کمک به بهبود پوست، یک داروی عالی برای درمان آفتاب سوختگی می باشد. چند قطره را به ژل آلوئه ورا اضافه کنید یا در یک اسپری روغن اسطوخودوس و نعناع را با هم مخلوط کنید تا به سوزش آن کمک کند.

روغن اسطوخودوس و فواید بی نظیر آن
خواص روغن اسطوخودوس برای آفتاب سوختگی

خوب، دقیقا چگونه روغن اسطوخودوس را استفاده کنیم؟

درست همانطور که فواید بیشماری برای روغن اسطوخودوس وجود دارد، روش های بیشماری نیز برای استفاده از آن وجود دارد. برای سلامت پوست و مو بصورت موضعی مورد استفاده قرار می گیرد اگرچه روش ها می توانند براساس روشهای ارجح استفاده شما متفاوت باشند. از آنجا که روغن بسیار غلیظ است، احتمالاً دو یا سه قطره کافی است.

روغن اسطوخودوس و فواید بی نظیر آن
چطور روغن اسطوخودوس را استفاده کنیم

وقتی صحبت از پوست به میان می آید رقیق شدن روغن مهم است: روغن را می توان بصورت موضعی برای کمک به پوست تحریک شده یا ملتهب استفاده کرد اما فقط در صورتی که با یک روغن حامل رقیق شده یا روغن خنثی مانند نارگیل، آرگان یا زیتون مخلوط کنید. این مخلوط می تواند درست مانند لوسیون یا مرطوب کننده، یک یا دو بار در روز استفاده شود. برای سلامتی مو، می توانید چند قطره از روغن اسطوخودوس را در پوست سر خود ماساژ دهید، یا به شامپو یا نرم کننده مورد استفاده دو یا سه قطره اضافه کنید. برای اضطراب یا خواب راحت روغن را در فضا انتشار دهید، پراکندگی ذرات روغن در هوا کافی است و امکان استنشاق آسان را فراهم می کند یا چند قطره اسطوخودوس را به آب حمام اضافه کنید.

عصاره خوراکی اسطوخودوس:

از اسطوخودوس علاوه بر روغن، عصاره خوراکی آن استخراج می شود که مانند روغن آن برای کاهش سردرد، استرس، افسردگی و رفع بی خوابی استفاده می شود.

عوارض جانبی احتمالی:

اگر می خواهید از روغن اسطوخودوس استفاده کنید بهتر است چند نکته را بدانید. برخی از عوارض جانبی شامل تحریک پوست یا واکنش آلرژیک است، بنابراین قبل از استفاده آن را روی پوست دست استفاده و امتحان کنید تا مشکل ایجاد نشود. درست مانند هر داروی دیگر، قبل از استفاده با یک متخصص پزشکی مشورت کنید. اگرچه روغن اسطوخودوس برای بیشتر افراد بی خطر است، اما زنانی که باردار هستند و یا شیر می دهند باید با پزشک مشورت کنند.

نکته مهم:

بیشترین میزان تأثیرگذاری گیاهان دارویی متعلق به عصاره‌های خالص گیاهان دارویی است و بعدازآن می‌توان به مکمل‌هایی نظیر کپسول‌ها اشاره کرد. کمترین میزان اثرگذاری هم متعلق به عرق و چای و دم‌نوش است.
امیدوارم که اطلاعات خوب و مفیدی در اختیار شما قرار داده باشیم با نظر دهی و امتیازدهی مارو از کیفیت مطالب آگاه نمایید. برای دریافت اطلاعات بیشتر به سایت فروشگاه محصولات ارگانیک آشا مراجعه نمایید و برای کسب اطلاعات در مورد محصولات ارگانیک می‌توانید با شماره  09120038341 مشاور فروشگاه ارگانیک آشا تماس بگیرید یا از طریق تلگرام، اینستاگرام با ما در ارتباط باشید.

فروشگاه محصولات ارگانیگ
فروشگاه محصولات ارگانیگ
محصولات ارگانیک
فروشگاه محصولات ارگانیگ

منابع:

۱- ۸ خاصیت روغن اسطوخودوس و چگونه از آن استفاده کنیم
۲- ۱۰ مزایای روغن اسطوخودوس برای بیماریهای عمده و بیماریهای جزئی
۳- ۱۰ خاصیت روغن اسطوخودوس و چطور از آن استفاده کنیم
۴- اسطوخودوش برای شما چه کار می کند؟

دسته بندی روغن اسطوخودوس
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت
Cresta Help Chat
Send via WhatsApp