روغن دارچین و خواص بی نظیر آن

تیم تحریریهتیم تحریریه
611 بازدید
روغن دارچین و خواص بی نظیر آن

جدا از کاربردهای آشپزی دارچین، فواید آن به عنوان طب سنتی برای سلامتی شگفت انگیز است. از درمان تب تا رفع افسردگی، فواید روغن دارچین بیشمار است. آیا می دانید دارچین یکی از اولین ادویه های معروف در جهان است که مورد معامله قرار می گرفت؟ بله، درست است دارچین در زمان های قدیم چنان با ارزش بود که معادل عاج و طلا در نظر گرفته می شد. مصریان باستان از دارچین به عنوان بخشی از آداب بهداشتی خود استفاده می کردند. پزشکان دوره های قرون وسطی از آن برای کمک به کاهش سرماخوردگی، سرفه، گلودرد و کوفتگی استفاده می کردند. بیایید با روغن دارچین بیشتر آشنا شویم.

روغن دارچین چیست؟

روغن دارچین از طریق فرآیند تقطیر بخار از برگ و شاخه های دارچین Cinnamomum zeylanicum استخراج می شود. متعلق به خانواده Lauraceae است، خانواده ای از گیاهان گلدار که شامل حدود ۲۸۰۰ گونه است. دارچین یک درخت همیشه سبز است که می تواند تا ۳۰ فوت ارتفاع داشته باشد، اما به طور کلی به صورت بوته کشت می شود. این گیاه دارای پوست های ضخیم، گلهای سفید و میوه هایی است که هنگام رسیدن آنها کبود می شوند. یکی از ادویه های قدیمی و با ارزش جهان است. روغن حاصل از پوست درخت دارچین، ساقه و ریشه در مقایسه با روغن برگ دارچین دارای خواص کاملاً متفاوتی است. معمولاً برای مصارف خانگی توصیه نمی شود.

روغن دارچین و خواص بی نظیر آن
روغن دارچین

نام علمی روغن دارچین:

نام گیاه شناسی دارچین Cinnamomum zeylanicum / Cinnamomum vervun است.

تاریخچه روغن دارچین:

نام دارچین از کلمه عربی و عبری qinnmon گرفته شده است، به معنی گیاه ادویه ای با رایحه. گیاه دارچین از زمان های بسیار قدیم کشت شده است. بخشی از تمدنهای مصر و هند باستان بوده است. یک داروی اصلی درطب سنتی چین و هند است. منشاء دقیق دارچین به طور کامل مشخص نیست. اعتقاد بر این است که دارچین در کشورهای هند و عرب رشد کرده است. دارای کاربردهای متنوعی در آشپزی و همچنین کاربردهای پزشکی است. در دوران باستان، نماد ثروت و قدرت بود. در قرون وسطی، اروپایی ها دارچین را به عنوان سمبل مقام می دانستند. ادویه ای بسیار گران بود و فقط در این دوره برای ثروتمندان بود. پرتغالی ها، هلندی ها و انگلیسی ها با سریلانکا جنگیدند تا بتوانند محصول را در سریلانکا پرورش دهند.

روغن دارچین و خواص بی نظیر آن
روغن دارچین از زمان باستان

رنگ، قوام و بوی روغن دارچین:

رنگ روغن دارچین به رنگ زرد طلایی تا قهوه ای تیره است.
قوام روغن دارچین متوسط تا نازک است.
بوی روغن دارچین تند و گرم است.

ترکیبات موجود در روغن دارچین:

ترکیبات موجود در روغن دارچین اصل شامل موارد زیر است:
ایوژنول (%۸۷-۶/۶۸)، ایوژنیل (%۱/۸-۱)، لینالول استات (%۵-۲)، سینامیل استات (%۸/۰-۶/۴)، سینامالدئید (%۱/۱-۶/۰)، سافرول (%۱-۰)، سینامیل (۴، ۵)، الکل (%۰-۶/۰).

خواص بی نظیر روغن دارچین:

همانطور که دربالا اشاره شد روغن دارچین خواص زیادی دارد از رفع افسردگی تا درمان تب و اما از سایر خواص روغن دارچین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- از عفونت جلوگیری می کند:از دارچین به عنوان ادویه برای پیشگیری و درمان عفونت ها بسیار نام برده شده است. ترکیب سینامالدهید موجود باعث خاصیت ضد قارچی، ضد باکتریایی، ضد میکروبی و ضد عفونی کننده دارچین می شود. شما می توانید از روغن دارچین در برابر کاندیدا آلبیکنس یا هرگونه عفونت قارچی دیگری استفاده کنید. توصیه می کنیم از روغن دارچین به همراه روغن کنجد برای درمان کاندیدیازیس استفاده کنید. علاوه بر این، روغن به عنوان یک ضد عفونی کننده عمل می کند و از عفونت بیشتر جلوگیری می کند. مصرف خوراکی هر روغنی توصیه نمی شود، مگر اینکه توسط پزشک تجویز شود. روغن همچنین به شما کمک می کند تا از عفونت های باکتریایی و ویروسی جلوگیری کنید. یکی از مهمترین روغنها در سفر است.

روغن دارچین و خواص بی نظیر آن
خواص روغن دارچین برای عفونت

۲-  زخم و درد معده را تسکین می دهد:  Eugenol ترکیبی است که مسئول این فایده شگفت انگیز روغن دارچین است. سلامت معده برای سلامتی کلی بدن شما بسیار مهم است. با این حال، شیوه زندگی ناسالم و یک باکتری به نام H. pylori باعث زخم معده می شود. به طور کلی، زخم ها باعث ناراحتی و درد شدید می شوند. اولین کاری که شما باید انجام دهید این است که رژیم غذایی خود را تغییر دهید. روغن دارچین در درمان زخم ها به عنوان پشتیبان عمل می کند. توصیه می کنیم به جای مصرف خوراکی، روغن دارچین (اما آن را با روغن حامل رقیق کنید) آن را روی شکم خود بمالید. برای تسکین درد از درون می توانید یک بار در روز چای دارچین میل کنید.

روغن دارچین و خواص بی نظیر آن
خواص روغن دارچین برای معده

۳-  گردش خون را افزایش می دهد: بدن شما از میلیون ها سلول ساخته شده است. گردش مناسب انرژی، مواد مغذی و اکسیژن به هر سلول برای حفظ سلامتی بسیار مهم است. گردش خون نامناسب معمولاً با افزایش سن یا با زندگی ناسالم و نامناسب و بی تحرکی افزایش می یابد. ماساژ منظم به بهبودی شما کمک می کند. همچنین، آنتی اکسیدان این روغن، رادیکال های آزاد را از بین می برد و باعث می شود جوان و سالم به نظر برسید.

روغن دارچین و خواص بی نظیر آن
خواص روغن دارچین برای افزایش جریان گردش خون

۴- سرماخوردگی، آنفولانزا و تب را درمان می کند: همانطور که قبلاً مشاهده شد، دارچین با عفونت ها مبارزه می کند و به شما کمک می کند تا سرماخوردگی، آنفولانزا و تب را درمان کنید. روغن تأثیر گرم کننده به شما می بخشد و در چنین شرایطی احساس گرما می کنید. اگر در طی هر یک از این شرایط احساس احتقان کردید، تمام کاری که باید انجام دهید استنشاق عطر روغن دارچین است. عطر شیرین و تند باعث راحتی شما می شود و به شما در تنفس طبیعی کمک می کند. علاوه بر این روغن سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند و باعث بهبودی سریعتر می شود.

روغن دارچین و خواص بی نظیر آن
خواص روغن دارچین برای سرماخوردگی

۵- دردهای قاعدگی را کاهش می دهد: دردهای قاعدگی برای خانمها وحشتناک است. از ۱۰ زن ۸ زن در دوران قاعدگی از درد و ناراحتی رنج می برند. دلایل مختلفی وجود دارد و باید با نهایت دقت به آن توجه کرد. گرفتگی های قاعدگی، جریان شدید قاعدگی، درد و سوزش معمولاً وحشتناک است. برای رفع این ناراحتی و تثبیت جریان قاعدگی می توانید از روغن دارچین استفاده کنید. ۲ قطره روغن دارچین، ۲ قطره لیمو را در ۴ قاشق غذاخوری روغن زیتون رقیق کنید. کمر خود را ماساژ دهید، به سمت بالا حرکت کنید و سپس به سمت شکم خود حرکت کنید. شکم خود را با حرکات دایره ای در جهت عقربه های ساعت ماساژ دهید. این کار ناراحتی را تسکین می دهد.

روغن دارچین و خواص بی نظیر آن
خواص روغن دارچین برای درد قاعدگی

۶- به کاهش وزن کمک می کند: زندگی بی تحرک، عادت های غذایی ناسالم، استرس، اضطراب و تنش شایع ترین دلایل چاقی هستند. اگر برای کاهش وزن خود به دنبال روش طبیعی هستید، روغن دارچین برای لاغری معجزه می کند. به یاد داشته باشید، روغن دارچین فقط به عنوان یک کمک کننده عمل می کند. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که بدن خود را با استفاده از روغن دارچین رقیق شده بعد از ورزش و تمرین ماساژ دهید، این باعث می شود بدن شما شل شود، از آسیب دیدگی عضلات جلوگیری کرده و کاهش وزن را آسان کند. با گذشت زمان، سوخت و ساز بدن شما را افزایش می دهد و مانع از افزایش وزن شما می شود. سینامالدئید ترکیب اصلی است که باعث این مزیت روغن دارچین می شود.

روغن دارچین و خواص بی نظیر آن
خواص روغن دارچین برای کاهش وزن

۷- علائم آرتریت را تسکین می دهد: آرتروز نوعی اختلال التهابی است که در مفاصل رخ می دهد و بسیار دردناک است. امروزه بسیاری از افراد مبتلا به آرتریت هستند. درد و ناراحتی با افزایش سن افزایش می یابد. روغن ها به کاهش التهاب و درد کمک می کنند. روغن دارچین یک ماده ضد التهاب عالی است. التهاب را کاهش می دهد، درد را تسکین می دهد و به شما کمک می کند بدون هیچ گونه ناراحتی راه بروید. می توانید تغییرات چشمگیری در سلامتی خود پیدا کنید. با این وجود، باید نسبت به وزن، رژیم و تمرین روزمره خود احتیاط کنید.

روغن دارچین و خواص بی نظیر آن
خواص روغن دارچین برای آرتریت

۸- کلسترول بد را کاهش می دهد: بدن شما از چربی موجود در داخل انرژی می گیرد. با این حال، چیزی به نام کلسترول بد وجود دارد که باعث آسیب می شود. این کلسترول ها در سلول ها و رگ های خونی شما رسوب می کنند و عملکرد بدن را دشوار می کند. ماساژ بدن با استفاده از روغن ها یکی از موثرترین روش ها برای کاهش سطح کلسترول بد در بدن است. این فرایند باعث کاهش کلسترول می شود و به شما در کاهش وزن کمک می کند.

روغن دارچین و خواص بی نظیر آن
خواص روغن دارچین برای کلسترول بد

۹- حشرات را دفع می کند: اگر به دنبال برخی مواد دافع طبیعی حشرات هستید، روغن دارچین بهترین گزینه است. سوسک ها از عطر روغن دارچین متنفر هستند. شما می توانید روغن را با استفاده از دیفیوزر برای دفع پشه ها پخش کنید. این عمدتاً به دلیل ترکیب سینامیل استات است. به خاطر عطرش، دارای خواص دفع حشرات است. علاوه بر این فواید، روغن دارچین به عنوان یک رفع کننده بوی بد در خانه شما عمل می کند. اگر به وجود پشه در باغ خود مشکوک هستید، سعی کنید محلول روغن دارچین را که با آب مخلوط شده است، اسپری کنید. ۵ تا ۶ قطره روغن دارچین را در ۱۰۰ میلی لیتر آب رقیق کرده و آن را در محل مورد نیاز اسپری کنید. این کار ظرف چند ساعت مشکل را حل می کند.

روغن دارچین و خواص بی نظیر آن
خواص روغن دارچین برای دفع حشرات

۱۰-  کاهش احتمال ابتلا به سرطان: سرطان بیماری جدی است که با رشد کنترل نشده سلول‌ها مشخص می‌شود. دارچین به دلیل خواصی که دارد در پیشگیری و درمان سرطان نیز می‌تواند موثر باشد. به طور کلی مطالعات، روغن دارچین را به عنوان فعالیت ضد سرطان علیه سرطانهای پروستات، ریه و پستان نشان داد. این روغن با سرکوب یک پروتئین خاص سرطان به نام EGFR-TK می تواند به این هدف دست یابد.

روغن دارچین و خواص بی نظیر آن
خواص روغن دارچین برای سرطان

۱۱- سلامت پوست را بهبود می بخشد: روغن دارچین به درمان التهاب پوست و سایر شرایط پوستی مرتبط با آن کمک می کند. مطالعه‌ ای که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد نشان داد که چگونه روغن دارچین می‌ تواند به طور قابل‌ توجهی تولید انواع مختلف ژن ‌هایی که در التهاب پوست و بافت آن نقش دارند، را متوقف کند. با توجه به دارا بودن خواص ضد التهابی، دارچین می تواند یک درمان مؤثر طبیعی برای مشکلات پوستی التهابی مانند بثورات و آکنه باشد.

روغن دارچین و خواص بی نظیر آن
خواص روغن دارچین برای پوست

۱۲- درد را تسکین می دهد: دارچین همچنین یک ماده ضد التهاب است،بنابراین به رفع سفتی عضلات و مفاصل کمک می کند. همچنین برای آرتروز توصیه می شود و شناخته شده است که در از بین بردن سردردهای ناشی از سرماخوردگی کمک می کند.

روغن دارچین و خواص بی نظیر آن
خواص روغن دارچین برای درد

روغن دارچین را چگونه استفاده کنیم؟

می توانید از روغن بصورت موضعی، خوراکی و آروماتراپی استفاده کنید.

کاربرد موضعی: مانند هر روغن دیگر، حتی روغن دارچین به شکل غلیظ خود نیز قوی است. از این رو، رقیق کردن آن با روغن حامل مانند روغن بادام، روغن زیتون یا روغن کنجد مهم است. قبل از استفاده، آزمایش روی قسمتی از دست را انجام دهید. ولی در کل برای استفاده موضعی  آن را با روغن حامل به نسبت ۱:۱رقیق کرده و آن را روی پوست خود بمالید.
آروماتراپی: می توانید روغن را با استفاده از دیفیوزر پخش کنید. در صورت داشتن حیوانات خانگی در خانه از انتشار آن خودداری کنید.

روغن دارچین و خواص بی نظیر آن
روغن دارچین را چگونه استفاده کنیم؟

خوراکی: FDA (سازمان غذا و دارو) به روغن برگ دارچین وضعیت GRAS (به طور کلی ایمن) داده است. این بدان معنی است که روغن تا زمانی که عاری از حلال باشد، می تواند در مواد غذایی استفاده شود. ما مصرف خوراکی روغن ها را بدون تجویز پزشک یا متخصص آروماتراپیست توصیه نمی کنیم. اما برای مصرف خوراکی با تجویز پزشک کافی است آب به مقدار خیلی کمی به روغن اضافه کرده و آن را مصرف کنید. همچنین می توانید با مصرف آن به همراه  اسموتی آن را به عنوان یک مکمل غذایی مصرف کنید.

انواع مختلف روغن دارچین چیست؟

روغن دارچین در دو نوع موجود است – روغن برگ دارچین و روغن پوست درخت دارچین.
در حالی که وقتی روغن از فرآیند تقطیر برگ دارچین بدست می آید، روغن برگ دارچین حاصل می شود، وقتی پوست دارچین تقطیر شود، روغن پوست دارچین بدست می آید.
روغن برگ دارچین از مقدار بیشتری eugenol برخوردار است، در حالی که روغن پوست سرشار از سینامالدئید است. این دو ترکیب خاصیت دارویی خاص خود را دارند.

روغن دارچین و خواص بی نظیر آن
انواع مختلف روغن دارچین

روغن پوست دارچین رایج ترین نوع موجود در بازار است. روغن پوست دارچین از دو گونه مختلف دارچین – کاسیا یا سیلون گرفته شده است. در حالی که دارچین cassia بیشتر متداول است، اما کومارین آن نیز بالاتر است – یک ماده شیمیایی طبیعی است که می تواند برای کبد سمی باشد. دارچین سیلان غلظت کومارین به مراتب کمتری دارد و نسبتاً بی خطر است. کومارین همچنین می تواند سرطان زا باشد. دارچین سیلان اگر چه گران قیمت تر است اما گزینه مناسب تری است.

اگر در حال خرید روغن دارچین هستید، حتما از دارچین سیلان استفاده کنید. نمی دانید روغن دارچین را از کجا بخرید؟ می توانید آن را از نزدیکترین فروشگاه بهداشتی یا به صورت آنلاین دریافت کنید. اما مصرف زیاد روغن دارچین ممکن است برای همه مناسب نباشد. این موارد منع مصرف و عوارض جانبی خاصی دارد.

عوارض جانبی روغن دارچین چیست؟

– مشکلات پوستی احتمالی: محتوای کومارین موجود در روغن (اگرچه بسیار کم است، اگر از روغن دارچین سیلان استفاده می کنید) ممکن است باعث بروز برخی از مشکلات پوستی شود. تماس پوستی با محصولات حاوی کومارین می تواند منجر به جذب سیستمی کومارین شود. کومارین همچنین ممکن است باعث تحریک پوست شود. لطفاً قبل از استفاده از روغن روی پوست، آزمایش پچ را انجام دهید. همچنین، روغن را مستقیماً نمالید. آن را با روغن حامل مخلوط کنید.

– ممکن است باعث کاهش زیاد قند خون شود: روغن دارچین ممکن است قند خون را کاهش دهد. اگرچه هنوز مطالعات مستقیمی صورت نگرفته است، استفاده از روغن به همراه داروهای دیابت ممکن است سطح قند خون را بیش از حد کاهش دهد. اگر مبتلا به دیابت هستید، لطفاً قبل از استفاده، با پزشک خود مشورت کنید.

– ممکن است بر کبد تأثیر بگذارد: کومارین ممکن است بر کبد تأثیر بگذارد. اگرچه در مورد اینکه روغن دارچین ممکن است بر کبد تأثیر بگذارد، اطلاعی در دست نیست، اما مهم است که از سمت آن بی خطر باشید. اگر مشکل کبدی دارید، از مصرف روغن خودداری کنید و با پزشک خود مشورت کنید.

– روغن برگ دارچین باعث تحریک قاعدگی می شود. زنان باردار و شیرده باید از مصرف روغن خودداری کنند.
– روغن را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
– روغن پوست دارچین به عنوان سموم پوستی در نظر گرفته می شود. از استفاده از روغن پوست  دارچین برای پوست خوداری کنید.

آیا روغن دارچین با دارو تداخل دارد؟

به افرادی که بیماری کبدی دارند، به خصوص هنگام مصرف پاراستامول، توصیه می شود از مصرف روغن پوست دارچین خودداری کنند. سینامالدئید موجود در روغن باعث کاهش گلوتاتیون می شود، ماده ای است که به طور طبیعی توسط کبد تولید می شود.
اگر داروی دیابت مصرف می کنید، پیشنهاد می کنیم قبل از مصرف روغن دارچین با پزشک خود صحبت کنید.

نکته مهم:

بیشترین میزان تأثیرگذاری گیاهان دارویی متعلق به عصاره‌های خالص گیاهان دارویی است و بعدازآن می‌توان به مکمل‌هایی نظیر کپسول‌ها اشاره کرد. کمترین میزان اثرگذاری هم متعلق به عرق و چای و دم‌نوش است.
امیدوارم که اطلاعات خوب و مفیدی در اختیار شما قرار داده باشیم با نظر دهی و امتیازدهی مارو از کیفیت مطالب آگاه نمایید. برای دریافت اطلاعات بیشتر به سایت فروشگاه محصولات ارگانیک آشا مراجعه نمایید و برای کسب اطلاعات در مورد محصولات ارگانیک می‌توانید با شماره  09120038341 مشاور فروشگاه ارگانیک آشا تماس بگیرید یا از طریق تلگرام، اینستاگرام با ما در ارتباط باشید.

فروشگاه محصولات ارگانیگ
فروشگاه محصولات ارگانیگ
محصولات ارگانیک
فروشگاه محصولات ارگانیگ

منابع:

۱- ۱۰ خاصیت روغن دارچین که شما را شگفت زده می کند
۲- روغن دارچین: استفاده ها، خواص و عوارض جانبی
۳- ۱۸ خواص شگفت انگیز دارچین و روغن آن

دسته بندی روغن دارچین
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت
Cresta Help Chat
Send via WhatsApp