خواص و فواید روغن کرچک برای درمان و زیبایی

تیم تحریریهتیم تحریریه
578 بازدید
خواص و فواید روغن کرچک برای درمان و زیبایی

روغن کرچک به دلیل خواص بی نظیری که دارد، برای پوست، مو و سلامتی بسیار مفید است. شما چقدر از مزایای روغن کرچک اطلاع دارید؟ اکثر افراد روغن کرچک را به عنوان یکی از روغن‌های مخصوص آشپزی می‌شناسند و از خواص بی‌نظیر آن بی اطلاع هستند.

گیاه کرچک چیست؟

کرچک گیاهی یک‌ ساله به ارتفاع تا ۲ متر است که در آب‌ وهوای گرم رشد می کند و به‌ صورت درختچه‌ای تا ارتفاع ۶ متر یا بیشتر و چندساله است. بسته به نوع واریته های کرچک، دانه‌ها ممکن است خاکستری، سیاه، سفید، قهوه‌ای یا قرمز باشند، همچنین اندازه آن‌ها متفاوت است. در بسیاری از نقاط جهان، ازجمله ایران کاشته می شود. نواحی مهم کشت آن در ایران شامل خراسان، جنوب کشور و سیستان و بلوچستان است.

خواص و فواید روغن کرچک برای درمان و زیبایی
گیاه کرچک

روغن کرچک چیست؟

روغن کرچک یک روغن گیاهی چند منظوره است که مردم هزاران سال است از آن استفاده می کنند. این روغن از دانه های گیاه Ricinus communis استخراج می شود. دانه ها حاوی آنزیم سمی به نام ریسین هستند. اما فرآیند گرمایش روغن کرچک آن را غیرفعال می کند و باعث می شود که با خیال راحت از روغن استفاده کنید. روغن کرچک دارای چندین نوع کاربرد دارویی و صنعتی است. به عنوان یک افزودنی در مواد غذایی، داروها و محصولات مراقبت از پوست مورد استفاده قرار می گیرد. در مصر باستان، روغن کرچک به عنوان سوخت در لامپ ها سوزانده می شد، به عنوان یک داروی طبیعی برای درمان بیماری هایی مانند سوزش چشم مورد استفاده قرار می گرفت و حتی به زنان باردار داده می شد.

خواص و فواید روغن کرچک برای درمان و زیبایی
روغن کرچک

امروزه روغن کرچک به عنوان یک درمان طبیعی محبوب برای یبوست و بیماری های پوستی و معمولاً در محصولات زیبایی طبیعی مورد استفاده قرار می گیرد. در اینجا ۷ مزیت و کاربرد روغن کرچک آورده شده است.

ترکیبات مهم روغن کرچک:

روغن کرچک از فشار سرد بر روی دانه‌های کرچک به دست می‌آید و حاوی ۴۵ تا ۵۰ درصد روغن است. این روغن مخلوطی از تری گلیسیریدهایی است که ۷۵ تا ۹۰ درصد آن مربوط به ریسینولئیک اسید است. این روغن توسط لیپاز روده در ناحیه دئودنال (قسمتی از روده) هیدرولیز شده و تولید اسید ریسینولئیک آزاد می‌کند که دارای خاصیت مسهلی شدید است. سموم مهلک ریسین و ریسینین در پوسته دانه وجود دارد که ممکن است به علت فشار زیاد، به روغن منتقل شود. ریسین یک گلوکو پروتئین با جرم مولکولی حدود ۶۵۰۰۰ است. الکالوئید ریسینین نیز در برگ گزارش شده است. گاهی روغن‌گیری با کمک حرارت انجام می‌شود که در این صورت سموم احتمالی موجود در روغن شکسته و بی‌اثر می‌شوند.

خواص و فواید روغن کرچک برای درمان و زیبایی
ترکیبات روغن کرچک

شگفت انگیز ترین خواص روغن کرچک:

۱- یک ملین قدرتمند: یکی از بهترین داروهای شناخته شده به عنوان یک ملین طبیعی، روغن کرچک است. به عنوان یک مسهل تحریک کننده شناخته می شود، به این معنی که باعث افزایش حرکت ماهیچه هایی می شود که مواد را از طریق روده ها عبور داده و به پاکسازی روده کمک می کند. ملین های تحریک کننده به سرعت عمل می کنند و معمولاً برای تسکین موقتی یبوست استفاده می شوند. هنگامی که روغن کرچک به عنوان خوراکی مصرف می شود، در روده کوچک شکسته می شود و اسید ریسینولیک را آزاد می کند. سپس اسید ریسینولیک توسط روده جذب می شود و باعث تحریک اثرگذاری این ملین قوی می شود.

خواص و فواید روغن کرچک برای درمان و زیبایی
روغن کرچک یک ملین قوی

در حقیقت، مطالعات متعددی نشان داده اند که روغن کرچک می تواند یبوست را کاهش دهد. یک مطالعه نشان داد، وقتی افراد مسن روغن کرچک مصرف می کنند، یبوست کاهش می یابد، بنابراین فشار کمتری هنگام دفع مدفوع دارند. مصرف روغن کرچک در دوزهای کم مشکلی ایجاد نمی کند، مقادیر بیشتر می تواند باعث گرفتگی شکم، حالت تهوع، استفراغ و اسهال شود.
اگرچه می توان روغن کرچک را برای یبوست گاه به گاه مصرف کرد، اما مصرف آن برای طولانی مدت توصیه نمی شود.

۲- یک مرطوب کننده طبیعی: روغن کرچک اصل سرشار از اسید ریسینولیک، یک اسید چرب اشباع نشده است. این نوع چربی ها به عنوان رقیق کننده عمل می کنند و می توان از آنها برای مرطوب کردن پوست استفاده کرد. روغن کرچک اغلب در مواد آرایشی به عنوان یک هیدراتاسیون (مرطوب کننده) طبیعی مورد استفاده قرار می گیرد و اغلب به محصولاتی مانند لوسیون و پاک کننده ها اضافه می شود. همچنین می توانید به تنهایی از این روغن غنی به عنوان یک جایگزین طبیعی برای مرطوب کننده ها و لوسیون های خریداری شده در فروشگاه استفاده کنید.

خواص و فواید روغن کرچک برای درمان و زیبایی
روغن کرچک یک مرطوب کننده طبیعی

بسیاری از محصولات مرطوب کننده محبوب موجود در فروشگاه ها حاوی مواد بالقوه مضر مانند مواد نگهدارنده، اسانس و رنگ هستند که می توانند پوست را تحریک کرده و به سلامتی آسیب برساند. استفاده از روغن کرچک به جای این محصولات آرایشی می تواند به کاهش مواجهه شما با این مواد افزودنی کمک کند. به علاوه، قیمت روغن کرچک هم پایین است و برای زیبایی صورت و بدن قابل استفاده است. اگرچه استفاده از روغن کرچک روی پوست برای اکثر افراد بی خطر است، اما می تواند باعث ایجاد یک واکنش آلرژیک در برخی افراد شود.

۳- بهبود زخم: استفاده از روغن کرچک روی زخم ها باعث ایجاد محیطی مرطوب می شود و از خشک شدن زخم ها جلوگیری می کند که باعث بهبودی می شود. همچنین خطر عفونت را کاهش می دهد. در یک مطالعه اثرات بهبود زخم با پماد حاوی روغن کرچک در ۸۶۱ ساکن خانه سالمندان مورد بررسی قرار گرفت. کسانی که زخمهای آنها با روغن کرچک درمان می شد، میزان بهبودی بیشتر بود و زمان بهبودی کمتری نسبت به روش های دیگر را نشان می دادند.

خواص و فواید روغن کرچک برای درمان و زیباییو زیبایی
بهبود سریع زخم با روغن کرچک

۴- اثر ضد التهابی چشمگیر: اسید ریسینولیک، اسید چرب اصلی موجود در روغن کرچک، دارای خواص ضد التهابی چشمگیری است. مطالعات نشان داده است که وقتی روغن کرچک به صورت موضعی اعمال می شود، باعث کاهش التهاب و تسکین درد می شود. ویژگی های کاهش دهنده درد و ضد التهاب روغن کرچک ممکن است به ویژه برای کسانی که دارای بیماری التهابی مانند آرتریت روماتوئید یا پسوریازیس هستند مفید باشد. یک مطالعه نشان داد که درمان با ژل حاوی ریسینولئیک اسید منجر به کاهش چشمگیر درد و التهاب در هنگام اعمال بر روی پوست در مقایسه با سایر روش های درمانی شده است.

خواص و فواید روغن کرچک برای درمان و زیبایی
روغن کرچک یک ضد التهاب

گذشته از پتانسیل روغن کرچک برای کاهش التهاب، به دلیل داشتن خواص مرطوب کنندگی آن، می تواند به از بین بردن پوست خشک و تحریک شده در مبتلایان به پسوریازیس کمک کند.

۵- کاهش آکنه (جوش) به روش طبیعی: آکنه یک بیماری پوستی است که می تواند باعث ایجاد جوش های سرسیاه، جوش های پر از چرک و برجستگی های بزرگ و دردناک روی صورت و بدن شود. در نوجوانان و بزرگسالان شایع تراست و می تواند بر اعتماد به نفس آنان تأثیر منفی بگذارد. روغن کرچک دارای چندین ویژگی است که به کاهش آکنه کمک می کند.

همه خواص و فواید روغن کرچک برای درمان و زیبایی
درمان سریع آکنه با روغن کرچک

تصور می شود که التهاب عاملی در به وجود آمدن و شدت آکنه است، بنابراین استفاده از روغن کرچک روی پوست به کاهش التهاب کمک می کند. آکنه همچنین با عدم تعادل انواع خاصی از باکتریهایی که به طور معمول بر روی پوست یافت می شود، از جمله استافیلوکوکوس اورئوس به وجود می آید. روغن کرچک دارای خاصیت ضد میکروبی است که در صورت استفاده بر روی پوست می تواند با رشد باکتری مبارزه کند.

۶- مبارزه با قارچ ها: کاندیدا آلبیکنس نوعی قارچ است که معمولاً باعث ایجاد مشکلات دندانپزشکی مانند عفونت لثه و عفونت کانال ریشه می شود. روغن کرچک خاصیت ضد قارچی دارد و ممکن است مانع رشد کاندیدا شود. یک مطالعه نشان داد که روغن کرچک، کاندیدا آلبیکنس را از ریشه دندان حذف می کند. روغن کرچک همچنین به درمان ناشی از ورم دهان و لثه ناشی از دندان مصنوعی کمک می کند، وضعیت دردناکی که تصور می شود ناشی از رشد زیاد کاندیدا باشد.

خواص و فواید روغن کرچک برای درمان و زیبایی
مبارزه با قارچ با روغن کرچک

این یک مسئله شایع در افراد مسن است که دندان مصنوعی می گذارند. یک مطالعه در ۳۰ سالمند مبتلا به استوماتیت مربوط به دندان مصنوعی نشان داد که درمان با روغن کرچک منجر به بهبود علائم بالینی استوماتیت از جمله التهاب شد. یک مطالعه دیگر نشان داد که مسواک زدن و خیساندن پروتزها در محلول حاوی روغن کرچک منجر به کاهش قابل توجهی در کاندیدا در افراد مسن که دارای پروتز دندان بودند، شد.

۷- مو و پوست سر را سالم نگه می دارد: بسیاری از افراد از روغن کرچک به عنوان نرم کننده مو طبیعی استفاده می کنند. برای موهای خشک یا آسیب دیده می توانید از مرطوب کننده مانند روغن کرچک بهره مند شوند. استفاده از روغن هایی مانند روغن کرچک به طور مرتب به مو کمک می کند تا ساقه موها را ضخیم کند، انعطاف پذیری را افزایش داده و احتمال شکستگی را کاهش دهد. همچنین برای کسانی که شوره سر دارند مناسب است. اگرچه دلایل مختلف زیادی برای ایجاد شوره سر وجود دارد، اما این بیماری با درماتیت سبوروئید مرتبط است، یک بیماری التهابی پوستی که باعث ایجاد لکه های قرمز و پوسته پوسته شدن پوست سر می شود. با توجه به توانایی روغن کرچک در کاهش التهاب، یک درمان مؤثر برای شوره سر است که در اثر درماتیت سبوروئید ایجاد می شود. بعلاوه، استفاده از روغن کرچک در پوست سر به مرطوب شدن پوست خشک کمک می کند و باعث کاهش پوسته پوسته شدن پوست سر می شود.

خواص و فواید روغن کرچک برای درمان و زیبایی

اقدامات احتیاطی روغن کرچک:

اگرچه روغن کرچک به طور کلی بی خطر تلقی می شود، اما می تواند باعث عوارض جانبی ناخواسته در برخی از افراد شود.
زنان باردار:
زنان در تمام مراحل بارداری باید از مصرف روغن کرچک خودداری کنند.
می تواند باعث اسهال شود: اگرچه می تواند یک روش مؤثر برای کاهش یبوست باشد، اگر زیاد مصرف کنید، ممکن است اسهال شوید. اسهال می تواند باعث کمبود آب و عدم تعادل الکترولیت شود.
می تواند باعث بروز واکنش های آلرژیک شود: ممکن است در مواقعی که روی پوست اعمال می شود، یک واکنش آلرژیک ایجاد کند. ابتدا سعی کنید مقدار کمی از روغن را روی بازو بزنید تا ببینید بدن چگونه واکنش می دهد.

طریقه و میزان مصرف:

میزان مصرف روغن کرچک بین ۵ تا ۶۰ میلی‌لیتر بر اساس وضعیت مصرف کننده متغیر است. برای افراد مسهل معمولاً روغن هنگام شب مصرف شود، تا صبح عمل تخلیه مدفوع انجام می‌شود. عملکرد مسهلی این روغن در مدت کوتاه و ظرف چندین ساعت است.

سمیت:

چون دانه‌ها سمی هستند، تعداد ۳ تا ۲۰ عدد دانه کرچک می‌تواند مرگ‌آور باشد. گاهی جویدن حتی یک‌ دانه کرچک باعث مرگ می‌گردد.

موارد منع مصرف:

۱- در انسداد روده، آپاندیس و التهاب نباید مصرف شود،
۲- بیش از ۸ تا ۱۰ روز نباید مصرف شود،
۳- کودکان کمتر از ۱۲ سال نیز نباید آن را مصرف کنند.

نکات قابل‌ توجه:

۱- به عنوان یک ملین نباید به طور دائم استفاده شود.

۲- درصورتی‌ که روغن، حاوی ریسین باشد، قابل خوردن نیست و ممکن است در صنعت بتوان استفاده کرد.

۳- میزان مصرف روغن کرچک برای هر فرد باید توسط پزشک تعیین شود.

نکته مهم:

بیشترین میزان تأثیرگذاری گیاهان دارویی متعلق به عصاره‌های خالص گیاهان دارویی است و بعدازآن می‌توان به مکمل‌هایی نظیر کپسول‌ها اشاره کرد. کمترین میزان اثرگذاری هم متعلق به عرق و چای و دم‌نوش است.
امیدوارم که اطلاعات خوب و مفیدی در اختیار شما قرار داده باشیم با نظر دهی و امتیازدهی مارو از کیفیت مطالب آگاه نمایید. برای دریافت اطلاعات بیشتر به سایت فروشگاه محصولات ارگانیک آشا مراجعه نمایید و برای کسب اطلاعات در مورد محصولات ارگانیک می‌توانید با شماره  09120038341 مشاور فروشگاه ارگانیک آشا تماس بگیرید یا از طریق تلگرام، اینستاگرام با ما در ارتباط باشید.

فروشگاه محصولات ارگانیگ
فروشگاه محصولات ارگانیگ
محصولات ارگانیک
فروشگاه محصولات ارگانیگ

منابع:

۱- ۷ خاصیت روغن کرچک
۲- خواص روغن کرچک برای صورت و پوست

دسته بندی روغن کرچک
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت
Cresta Help Chat
Send via WhatsApp